Trasig jacka

Alex

Medlem
Trasig jacka
Igår morse gick det lite för fort på väg till jobbet. Iallafall om beaktar det grus på cykelbana som fick mig och mina kläder att stifta hårdhänt bekantskap med asfalten. Hjälmen såg till att huvudet klarade sig men blev så illa åtgången att det bara är att slänga den. Jag och kläderna klarade oss förvånansvärt bra, men tyvärr blev det några hål på min favvo-jacka, en 8848 Altitude windstopper med avtagbara armar. Nu undrar jag, är det någon som vet om det finns någon typ av lagningslappar för jackor? De cykelhandlare jag kontaktat var inte så uppmuntrande, men jag har ett svagt minne av att jag någon gång stött på sådant.

Trasig jacka
Det finns laglappar för Gore Tex att köpa på välsorterade friluftsaffärer. De är sjävhäftande. De sitter hyffsat bra. Jag har lagat några jackor med det. Är det ett stort hål så sätt en lapp från varje håll.

Stalle

Trasig jacka
Jag har för mig att om man vill behålla andnings-funktionen ska man gå till någon med licens/kunskap att laga goretex. Jag tror att Naturkompaniet har sån service...

Men annars så är ju silvertejp både beprövat och stilfullt. :-)

/Johan

Trasig jacka
I Göteborg har Knappkarlson (av alla ställen) en del olika självhäftande lagningslappar för syntetmaterial.

Peter

Trasig jacka
Tack för tipsen. Måste säga att effektiviteten är hög här. Både snabba och bra svar. Nu har jag gott hopp om att kunna förlänga livet på jackan ett bra tag till.

/Anders

Trasig jacka
Det finns även någon slags lim för de där gortex-lapparna. Min har suttit i fem år nu efter att jag råkat smälta ett stort hål i ryggen på min favvojacka...(En lampa som såg ut som en pidestal perfekt att hänga jackan över. När någon sedan knäppte på lampan började det lukta bränt..)

Trasig jacka
De flesta sybehörsbutiker säljer lagninslappar.

När min vinterjacka fick närkontakt med grenröret på bilen jagade jag sådana rätt länge. Det slutade dock med en sån där broderad tyglapp.

Kanske Jomper kan låta brodera upp några märken som vi kan laga kläder med? :)

Trasig jacka
Hej Alex!
Eftersom du inte har Gore-Tex utan windstopper tycker jag att det är en onödig kostnad. Köp ett bra tyg som matchar din jacka istället. Känns lite overkill att bara din reva skall vara vattentät. Kontakta 8848, de flesta leverantörer brukar ha lösa vävar till nöjda kunder.
Lycka till!
dp

Trasig jacka
Sådärja. Då var jackan snyggt lagad. Det går faktiskt inte att se var. Jag kontaktade 8848 som fritt skickade en bit windstoppertyg. Heders åt dem. Den är nu påsydd över de hålen jag hade. Hade turen att få det fixat utan kostnad.

Silvertejp får vänta ett tag till :-). Äne en gång - tack för hjälpen.

/Alex

Tillbaka
Topp