Trasig klingbult - hur få loss

Fliken

Ny medlem
Behöver hjälp av den samlade kompetensen (undertecknad ej inräknad som ni strax skall förstå).

Fincykeln knakade vid hårdtrampning stående. Efter att ha sonderat trådarna efter tipps, blev ett av tipsen att dra åt klingbultarna. Detta är CampamRecord-grejjer. Jag drog loss dem, gjorde rent, fettade och satte dit dem igen.

Men, en av dem drog jag uppenbarligen för hårt då "insidan" (där man lägger an mot verktyget så att säga, alltså inte gängorna) drogs helt ren med ett knak. Det var inte insex/sexkant utan en blandning av insex och stjärnskruvmejsel, typ sexkantig stjärn, sådan där som man brukar justera skivbromsar med. Nåväl, nu är den snarare helt rund.

Hur i hela friden skall man få loss den igen?

Den lär ju sitta rätt bra så cykeln funkar, men mina cirklar är rubbade om man säger. Det måste fixas om jag skall få tillbaka min cykelkarma. Vill knappast köpa helt nytt vevparti när stora klingan skal bytas. Campa är ju lite offensivt prissatta.

Det var alltså en Torx-insexbult som pajade. Borra ut den från insidan så torde resterna släppa och skruva ur sig själv eller "huvudet" på bulten lossnar så det är bara plocka bort resten.

Den sitter fast. Men problemet är att det inte går att göra ngt med den eftersom själva infästningen för torx (ett ord jag just lärde mig) har brutit ihop och gått sönder, när jag drog åt den.

Att borra låter klipskt, men för ngn med tummen mitt i handen känns det också lite vanskligt. Dock ger det vetskap om att en verkstaf borde kunna fixa det.

Att serva själv må vara roligt, men fasen vet om det blir billigare. Lärokostnaden är inte direkt gratis ... för LBS går det nog ihop än mer, då nivån på problemen som lämnas in lär vara mkt högre efter alla hemmafixares tafatta försök.

Senast ändrad:
Nej, inget mothåll. Bara ett hål rakt igenom hela skruven. Lite som med franska bilar, det där med Campa, varför göra ngt på ett enkelt sätt när man kan ingenjöra det på ett häftgare sätt? Men, det är väl charmigt kanske.

Tillbaka
Topp