Trasig ram…..vad göra?

Mackan16

Medlem
Trasig ram…..vad göra?
Hej
Jag har en Kona Hei Hei Trail DL som jag köpte ny 2016. Igår var jag och sambon ute och cyklade på en stig i närheten av vårt hem i Visby.

Helt plötsligt började det låta om cykeln. Trodde jag fått in något skit i bakhjulet. Döm om min förvåning när jag klev av och såg att ramen var av ( se foto)

Jag älskar den här cykeln och undrar. Finns det något att göra? Någon som vet hur bra Kona är när det gäller garanti på aluminiumramar? Går det få tag i ersättningsdelar eller är det att hoppas på för mycket?

Någon som har erfarenhet av svetsning på Kona aluminiumramar?

Vänligen
Marcus

Bilagor

• 0579CF0B-647C-4128-ADB9-250A5D8012CF.jpeg
    0579CF0B-647C-4128-ADB9-250A5D8012CF.jpeg
    1,003.2 KB · Besök: 269
  • A42814DE-8C04-4BF2-9EC2-BDE56AC724F0.jpeg
    A42814DE-8C04-4BF2-9EC2-BDE56AC724F0.jpeg
    801 KB · Besök: 259
  • FBF98D93-310D-423B-976B-834EF9CF5FAF.jpeg
    FBF98D93-310D-423B-976B-834EF9CF5FAF.jpeg
    387.4 KB · Besök: 249
Trasig ram…..vad göra?
Skulle tänka att Kona har haft livstids ramgaranti sedan länge. Men då måste ramen vara registrerad. Tror att man måste göra det inom ett år efter köpet.

Trasig ram…..vad göra?
Dom där borde tyvärr döpas om till "Kona Hei Då", inte första gången jag ser brott på det stället, krävs inte mycket till stig.

Om det skulle gå att svetsa och få det att hålla ihop, så blir jag inte förvånad om vänstersidan gör samma sak strax efter.

Trasig ram…..vad göra?
Dom där borde tyvärr döpas om till "Kona Hei Då", inte första gången jag ser brott på det stället, krävs inte mycket till stig.

Om det skulle gå att svetsa och få det att hålla ihop, så blir jag inte förvånad om vänstersidan gör samma sak strax efter.
Roligt uttryckt, men jag har inte riktigt den uppfattningen. Det finns ett stort gäng tillverkare som dras med konstanta rambrott, men jag upplever inte att Kona hör dit.

Nu får väl jag ett rambrott i veckan på min HeiHei efter att ha skrivit så...?

Trasig ram…..vad göra?
Roligt uttryckt, men jag har inte riktigt den uppfattningen. Det finns ett stort gäng tillverkare som dras med konstanta rambrott, men jag upplever inte att Kona hör dit.

Nu får väl jag ett rambrott i veckan på min HeiHei efter att ha skrivit så...?
Jag tänker inte påstå att varenda Hei Hei kommer knäckas :p

Men dom har valt en design som gör att iallafall inte jag blir förvånad när det väl sker.

Trasig ram…..vad göra?
Jag tänker inte påstå att varenda Hei Hei kommer knäckas :p

Men dom har valt en design som gör att iallafall inte jag blir förvånad när det väl sker.

Hehe, och jag kommer nog inte påstå att alla kommer hålla!?

Håller med om det Makten skriver i sitt inlägg, gällande konstruktion som är tänkt att flexa och samtidigt vara gjord i aluminium.. Jag får hoppas att det förtroende jag lagt i Kona gällande att de gör robusta saker visar sig hålla. En kompis till mig på tal om livstids garanti att man då alltid får cykla med modern geometri eftersom alla cyklar går sönder. Säger en del om erfarenheter kring heldämpade cyklar..

Trasig ram…..vad göra?
Hehe, och jag kommer nog inte påstå att alla kommer hålla!?

Håller med om det Makten skriver i sitt inlägg, gällande konstruktion som är tänkt att flexa och samtidigt vara gjord i aluminium.. Jag får hoppas att det förtroende jag lagt i Kona gällande att de gör robusta saker visar sig hålla. En kompis till mig på tal om livstids garanti att man då alltid får cykla med modern geometri eftersom alla cyklar går sönder. Säger en del om erfarenheter kring heldämpade cyklar..

Jag tror att en anledning att ram bryter, och inte bara FS men också HT, är att folk kör hårdare och hårdare och tuffare stig. Det har blivit enklare med moderna geometeri. När jag köpte min Hei Hei tänkte jag använda den till relativt snälla stig (som var redan mycket tuffare än vad jag körde innan i Tyskland). Men jag undrar hur många år min Hei Hei skulle har hållit på de stigarna jag nuförtiden kör i Hellas. Min Bardino stål-HT håller fortfarande, men det är en enduro ram.

Trasig ram…..vad göra?
Jag tror att en anledning att ram bryter, och inte bara FS men också HT, är att folk kör hårdare och hårdare och tuffare stig. Det har blivit enklare med moderna geometeri. När jag köpte min Hei Hei tänkte jag använda den till relativt snälla stig (som var redan mycket tuffare än vad jag körde innan i Tyskland). Men jag undrar hur många år min Hei Hei skulle har hållit på de stigarna jag nuförtiden kör i Hellas. Min Bardino stål-HT håller fortfarande, men det är en enduro ram.
Så kan det kanske vara. Men jag tycker nog ändå det är oacceptabelt att såpass många cyklar går sönder. Man köper en grej och använder den till det den är tänkt att klara, men så håller den inte. Då är det något som är fel.. Jag gissar på att saker är billigare och lättare än vad de borde vara..

Min HeiHei testas ordentligt i full fart bland stenar och drop iallafall!?

Trasig ram…..vad göra?

Är säkert så. Samtidigt, den här ramen är fem år gammal. En aluram håller 5-10 år. Är ju helt naturligt att den skulle vara förbrukad.

Tillbaka
Topp