Trasiga gängor i hjulaxel-hur få av?

Dave1979

Aktiv medlem
Behöver få av framhjulet för att laga en punka och när jag med insexnyckeln ska spänna loss hjulaxeln så blir det bara damm av gängorna och nu är det ett runt fint hål istället….
Tips på hur man kan få av hjulaxeln mottages tacksamt. Borra upp eller skadas navet då?

Är en 115x10 Maxle till en SID Ultimate som sitter i navet om det gör skillnad.

Är det gängorna eller insexhålet som är paj? Får du axeln att snurra och gängorna är slut så försök att bryta med något samtidigt som du snurrar på axeln, då kryper den förhoppningsvis ut...

På några av mina ta-axlar är insexhålet väldigt djupt så det går att få grepp om nyckeln med lite övertalning går att tvinga tillräckligt djupt för att få grepp.
Dock inte Maxleaxlar.

På några av mina ta-axlar är insexhålet väldigt djupt så det går att få grepp om nyckeln med lite övertalning går att tvinga tillräckligt djupt för att få grepp.
Dock inte Maxleaxlar.

Jag minns att insexhåley i Maxle Stealth är kring 15 mm djup, men kanske minns jag fel. Hursomhelst undrar jag hur man kan drar sönder hålet, om inte insexnyckeln är riktigt dåligt.

Behöver få av framhjulet för att laga en punka och när jag med insexnyckeln ska spänna loss hjulaxeln så blir det bara damm av gängorna och nu är det ett runt fint hål istället….
Tips på hur man kan få av hjulaxeln mottages tacksamt. Borra upp eller skadas navet då?

Är en 115x10 Maxle till en SID Ultimate som sitter i navet om det gör skillnad

Är en 115x10 Maxle till en SID Ultimate som sitter i navet om det gör skillnad.
Det kan sitta riktigt hårt. Köp rätt verktyg direkt och se till att ha fäste i hålet hela tiden, verktyget kan behöva slås slå bara inte i gaffel eller hjulet direkt ?) in. Se till att ha bra fäste även i verktyget. Skruva långsamt och som ovan nämnt, med fäste hela tiden. Gå till en välsorterad verktygsbutik. Se bilden nedan på vad som funkade sist för mig. Även bild 2 kan fungera men gjorde det inte för mig då axeln satt fastgjuten
74B2882D-44EC-4507-BB2B-318F61759750.jpeg
75A316EA-15EC-4A60-99F2-A997E7C76E7B.jpeg

Alltså inte gängorna som är trasiga, men som första steg skulle jag prova med en längre insex utifall det finns hela ytor längre in, annars skulle jag prova banka in en torx.

Man kan alltid testa torx o insex men funkar inte det så får man gå på riktiga verktyg för få fäste i hålet.

De axlar som sitter på min Mason har en yttre ring med insex som snurrar utan att axeln följer med runt. Insexen måste djupare för att greppa. Kan det vara något liknande här?
Jag har ”känt” med insex långt in men den greppar inte alls. Insex delen är bara knapp en cm in mot navet. Sen blir godset tunnare

Senast ändrad:
En bild säger mer än 1000 ord eller nåt.
Det är gängor ungefär en cm på vardera sida för fäste i gaffeln men bara insex på ena. Och gängorna i gaffeln vill jag inte sabba för det blir ny gaffel

Bilagor

• IMG_4599.jpeg
    IMG_4599.jpeg
    570.7 KB · Besök: 106
Slå i en ny torx av kvalité med hammare , gärna en hylsa 1/4 - 3/8" fäste för spärrhandtag.
Den ska vara lite för stor, ALU är mjukt så det går. Använd inte grisapick eller andra liknande verktyg.
Sen ska du även släppa den åt rätt håll, motsols

Tror du det funkar när det bara finns ca en cm att eventuellt få fäste?
Det har fungerat bra för mig och de går att köpa i flera storlekar men är ganska dyra (fint stål antar jag). Det är ju ganska mycket axel runt hålet. De andra tiden om torx är värda att prova också. En av mina framaxlar satt oerhört hårt och jag hade redan testat allt annat. Det viktiga är att dra långsamt samt se till det sitter fast ordentligt i axeln samt att det man vrider med sitter hårt samt passar verktyget! Sen ska man försöka dra med långsamt ökande kraft är min erfarenhet.

Senast ändrad:
IMG_4600.jpeg

Denna bankades i men gick bara runt i hålet. Normalt ska man använda insex stl 6. Torxen är en M8. Att banka i en M9 kräver lite mer och undrar om det får något annat resultat

Slå i en ny torx av kvalité med hammare , gärna en hylsa 1/4 - 3/8" fäste för spärrhandtag.
Den ska vara lite för stor, ALU är mjukt så det går. Använd inte grisapick eller andra liknande verktyg.
Sen ska du även släppa den åt rätt håll, motsols
Vad tänker du på med ”släppa motsols”?

När allt annat är provat kan du använda en lagom stor, platt skruvmejsel, banka i och vrid runt. Cykelmekar har stor erfarenhet av sånt här, är min lilla tro.

En bild säger mer än 1000 ord eller nåt.
Det är gängor ungefär en cm på vardera sida för fäste i gaffeln men bara insex på ena. Och gängorna i gaffeln vill jag inte sabba för det blir ny gaffel
Been there, done that. Försökte alla råd du fått hittills. Lämnade tillslut cykeln till lokal bilmekaniker som först såg skeptisk ut, men ringde nästa dag och sa att det var löst. Vet inte hur han gjorde, misstänker att det involverade värme och våld ?, men gaffeln överlevde så jag var nöjd.

När allt annat är provat kan du använda en lagom stor, platt skruvmejsel, banka i och vrid runt. Cykelmekar har stor erfarenhet av sånt här, är min lilla tro.
Ja att slipa in ett spår för en skruvmejsel är ett annat sätt jag sett men då det knappt finns något gods att slipa i och risken att man går på ramen så ser jag inte det som användbart. Att banka i kanske är ett alternativ

Skiten är lös!!!!! Bankade in M9 Torxen en bit in i godset och då släppte den.

Tack för alla tips och trix. Nu bara vänta på ny del….

Tillbaka
Topp