Trasiga gängor på ny Canyon Stoic 4?

Hej!

Har precis köpt en ny Canyon Stoic 4. Till min fasa upptäckte jag när jag skulle montera den att det verkar som hålet där bakväxeln ska monteras har trasiga gängor, utan att jag ens rört det. Det går fortfarande att montera växelörat då det primärt sitter fast i thru-axeln, men utan bakhjulet på går det alltså inte att sätta fast växeln vilket är tråkigt. Skulle dock vilja kolla att hålet faktiskt ska vara gängat. Är det någon mer här som äger en Stoic, eller liknande ram från Canyon där växelörat monteras på det här sättet?

Det är alltså det lilla hålet ni ser på bilderna. Det andra hålet är för thru-axle och den skruvas också in i växelörat. Det verkar alltså gå att vara utan det lilla hålet, men känns inte toppenbra.

Hoppas på att slippa returnera hela cykeln och vänta på en ny. Har ni några tips på vad jag kan göra istället? Har hört om att man kan gänga om hål med s.k "helicoil"?

Tack!

Bilagor

• IMG_0741.jpeg
    IMG_0741.jpeg
    530.1 KB · Besök: 148
  • IMG_0744.jpeg
    IMG_0744.jpeg
    517.8 KB · Besök: 132
bör åtminstone höra av dig till canyon och se vad dem säger.
för mig ser det ut som att hålet inte ens har blivit gängat, men är väll lätt att se genom att mäta med hjälp av skruven som skall sitta där.

helicoil vet jag inte om det finns i så små storlekar, men eftersom det är ett så litet hål så borde det funka att borra upp hålet och bara ha en storlek större gänga, med nackdelen att du får borra upp växelöra också

Ser ut som gängorna är i växelörat?
Samma typ har jag på annan cykel.

Det stämmer, men jag tänker att skruven som skruvas fast i det lilla hålet i växelörat ska skruvas genom växelörat och in i ramen? Eller varför är det annars ett hål där i ramen? Grejen är att utan det hålet har växeln inte någon möjlighet att skruvas fast i ramen, utan går endast att sättas fast i axeln när hjulet är på, vilket känns knasigt. Vet du om bakväxeln sitter fast i ramen utan att bakhjulet är på på din hoj?

Det stämmer, men jag tänker att skruven som skruvas fast i det lilla hålet i växelörat ska skruvas genom växelörat och in i ramen? Eller varför är det annars ett hål där i ramen? Grejen är att utan det hålet har växeln inte någon möjlighet att skruvas fast i ramen, utan går endast att sättas fast i axeln när hjulet är på, vilket känns knasigt. Vet du om bakväxeln sitter fast i ramen utan att bakhjulet är på på din hoj?
Det kan inte vara gängor i både växelöra och ram, det funkar inte. Håller med om att det är en underlig konstruktion, kanske de skippat gängorna i ramen och istället satt dem i växelörat för att ytterligare minska risken att ramen skadas om växelörat får stryk? H

Det kan inte vara gängor i både växelöra och ram, det funkar inte. Håller med om att det är en underlig konstruktion, kanske de skippat gängorna i ramen och istället satt dem i växelörat för att ytterligare minska risken att ramen skadas om växelörat får stryk? H
Såklart! Fan vad korkat av mig! ? Jag hade bara satt växelörat på fel sida, skruven går igenom ramen och skruvas in i växelörat.

Tack för hjälpen!

Skruv från insidan, genom ram och sedan gängar in i växelörat på utsidan

Skruv från insidan, genom ram och sedan gängar in i växelörat på utsidan
Växelörat bestod av två delar! en liten platta som skulle på utsidan av ramen och sen skruvas in i växelörat som sitter på insidan. Spännande konstruktion, aldrig sett det tidigare. Van vid att växelörat bara skruvas på ramen. Himla skönt att det inte var något fel. Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp