Trasiga splines CL låsring

supreeme

Medlem
Hej Bullen, nu har jag gjort bort mig på riktigt, typ..

Jag har pajat splinsen på CL låsringen till mina skivbromshjul från DT. Det är interna splines på låsringen, torde vara samma verktyg som till en vanlig kassett. Låsringen kommer från Shimano.
Problemet ligger troligen i mina end-caps som inte tillåter kassettverktyget att greppa tillräckligt djupt i låsringen varför verktyget slant och gjorde sallad av den mjuka alu-låsringen. Det är 12x100 framaxelnav.
Och ja, jag provade montera och dra moment men lyckades inte nå föreskrivna 40 Nm. Fan, det här känns inte bra, jag får ta loss och skaffa fram en låsring med yttre splines..
Jag var helt enkelt sugen på att komma ut och cykla och här sitter jag nu men en skiva jag inte vet hur jag får bort. Det går säkert att cykla på, men jag vet inte med vilket moment skivans låsring sitter fast med.

Är det någon som har en bra ide på hur fan man får bort en låsring utan splines?

TsUPeR

Aktiv medlem
pollygrip / rörtång? Hamnade själv i samma situation men backade ur i sista stund och monterade en låsring med yttre splines (som för övrig kommer med när man köper hjul).

supreeme

Medlem
Sopslut, är väl ganska nära sanningen, det är inte vackert efter flera försök. Törs knappt fota av det efter alla mina operationer igår. Försökte göra ett litet spår och knacka med dorn och hammare men det gick inget vidare.
Men vad är det för verktyg, har du någon länk? Jag är tveksam till att det skall funka. Ett vanligt kassettverktyg är ju väldigt smalt och går liksom inte ner ordentligt, vad skiljer med det du tänker på? Jag har dock gärna fel, hade varit fantastiskt!

Polygrip har jag provat med, det gick icke. Skall till farsan i helgen så skall prova med rörtång där, alternativ bara sätta den i ett vanligt skruvstäd, det är väl främsta tankarna jag själv har nu. En ytterligare ide är väl att försöka borra ett par hål och tillverka ett verktyg för att få nya greppunkter. Eller slänga skiten å köpa ett nytt framhjul.

Beggat hjulset så inga låsringar med.

Berk

Aktiv medlem
Kan man inte göra två raka biter på utsidan av låsringen, med t.ex. en fil? Då kan man klämma låsringen med en tång eller i en skruvstäd.

Manurhin2

Aktiv medlem
Sopslut, är väl ganska nära sanningen, det är inte vackert efter flera försök. Törs knappt fota av det efter alla mina operationer igår. Försökte göra ett litet spår och knacka med dorn och hammare men det gick inget vidare.
Men vad är det för verktyg, har du någon länk? Jag är tveksam till att det skall funka. Ett vanligt kassettverktyg är ju väldigt smalt och går liksom inte ner ordentligt, vad skiljer med det du tänker på? Jag har dock gärna fel, hade varit fantastiskt!

Polygrip har jag provat med, det gick icke. Skall till farsan i helgen så skall prova med rörtång där, alternativ bara sätta den i ett vanligt skruvstäd, det är väl främsta tankarna jag själv har nu. En ytterligare ide är väl att försöka borra ett par hål och tillverka ett verktyg för att få nya greppunkter. Eller slänga skiten å köpa ett nytt framhjul.

Beggat hjulset så inga låsringar med.
Verktyg av olika fabrikat kommer olika djupt i muttern, se om det går att slipa/borra ur ditt lite invändigt. Verktyget bottnar mot endcapen.

supreeme

Medlem
Jo, jag får försöka något sånt. Den är ju så jäkla tunn bara i yttre diametern, låsringen alltså.
Jag vill helst inte skada brommskivan som är typ ny så det är minst sagt pilligt.

Låsringar med yttre splines, kommer dem förresten i olika varianter? För 12, 15 och 20 mm axlar?

GurraG

Aktiv medlem
Vinkelslipen har jag använt då kunder kommit med hjul där de förstört låsringen genom att inte kollat att verktyget gått in tillräckligt långt.

jonte987

Aktiv medlem
Jo, jag får försöka något sånt. Den är ju så jäkla tunn bara i yttre diametern, låsringen alltså.
Jag vill helst inte skada brommskivan som är typ ny så det är minst sagt pilligt.

Låsringar med yttre splines, kommer dem förresten i olika varianter? För 12, 15 och 20 mm axlar?
Tror inte det behövs.

supreeme

Medlem
Okej. Ja våld kan lösa mycket.
Dessa två har jag, samma resultat.
IMG_20210614_150324.jpg

Berk

Aktiv medlem
Jag har låsring med yttre splines på min Shimano dynamonav med QR. Snabb titt på nätter visar Shimano SM-HB20 som passar till både 15 och 20 mm axlar.

jonte987

Aktiv medlem
den vänstra har tunnare vägg och skulle ha störe chans? Jag har biltema hylsa och det är chanslöst. Blev lite förvirrad innan jag insåg att det var olika fram och bak....

supreeme

Medlem
Är jag puckad nu, men skulle det gå att försiktigt knacka ut end-capen på bromssidan från andra hållet och på så sätt få bättre ingrepp för verktyget?
Jag tror att end-capsen bara är intryckta.
Finns ju säkert något fancy verktyg i och för sig.

weldion

Aktiv medlem
Är jag puckad nu, men skulle det gå att försiktigt knacka ut end-capen på bromssidan från andra hållet och på så sätt få bättre ingrepp för verktyget?
Jag tror att end-capsen bara är intryckta.
Finns ju säkert något fancy verktyg i och för sig.
Beroende på vad det är för nav, men på DT-nav så sitter det en ring som håller fast endcpasen som inte kommer att gå genom låsringen för CL.
Det borde man kunna se ganska så raskt i bra ljus.

Mayhem

Aktiv medlem
Kör SM-HB20 på alla mina hjul. Ser liksom ingen helst anledning till något annat. I någon av webbshopparna jag brukar beställa dem från står det någon varning om att låsring med extern verktygsfattning kan gå emot gaffeln, men då måste man ju verkligen ha noll clearance mellan gaffelben och skiva?!

Till TS, har du plockat bort navets end cap om möjligt? Kanske ger lite mer utrymme för verktyget att komma djupare ner i splinesen. Till exempel på Hopes nav med XD-driver står det en stor varning i lådan att man inte får/kan ha end capen monterad när man drar åt/av kassetten och det är ju samma verktyg.

supreeme

Medlem
Kör SM-HB20 på alla mina hjul. Ser liksom ingen helst anledning till något annat. I någon av webbshopparna jag brukar beställa dem från står det någon varning om att låsring med extern verktygsfattning kan gå emot gaffeln, men då måste man ju verkligen ha noll clearance mellan gaffelben och skiva?!

Till TS, har du plockat bort navets end cap om möjligt? Kanske ger lite mer utrymme för verktyget att komma djupare ner i splinesen. Till exempel på Hopes nav med XD-driver står det en stor varning i lådan att man inte får/kan ha end capen monterad när man drar åt/av kassetten och det är ju samma verktyg.
Ja, det var ju min senaste fundering (skrev samma minut som dig) om det går att få bort end-capen nu med skivan monterad. Lade till en länkt till de hjul frågan gäller. Som sagt DT240 CL nav med 12x100 end-caps.

Mayhem

Aktiv medlem
Ja, det var ju min senaste fundering (skrev samma minut som dig) om det går att få bort end-capen nu med skivan monterad. Lade till en länkt till de hjul frågan gäller. Som sagt DT240 CL nav med 12x100 end-caps.
Ahh, då lär de tyvärr inte gå att dra loss. Åtminstone end capsen på mina DT240 har en inre fläns som täcker hela maskinlagret så den lär inte komma igenom låsringen…

supreeme

Medlem
Ahh, då lär de tyvärr inte gå att dra loss. Åtminstone end capsen på mina DT240 har en inre fläns som täcker hela maskinlagret så den lär inte komma igenom låsringen…
Okej, då blir det till att begå mer våld på låsringen och se om det går att få till en yta som jag kan greppa med en tång eller dylikt.

TsUPeR

Aktiv medlem
jag körde ned spik som klämde mellan endcap och låsring, sen två polygriper för att vrida. Min ring satt inte så hårt så om en polygrip i ytterkant inte hjälper så tvivlar jag min metod funkar. Har du testat att värma/kyla ?
Kan vi få se bild på låsringen?

supreeme

Medlem
Det är kanske en god ide!
Här kommer bild på eländed (skäms gör jag). Nu maskerat då tanken väl är att fila till två paralella spår så jag kan greppa med en fast nyckel.
Blev bara ett spår igår, sen kom annar emellan.
IMG_20210614_170139.jpgIMG_20210615_101945.jpgIMG_20210615_101950.jpgIMG_20210615_102111.jpg

Stumpy

Aktiv medlem
Har du tillgång till skruvstäd, så dra fast låsringen i det, efter att du filat spår på andra sidan. Sedan vrider du hjulet (i rätt riktning).

supreeme

Medlem
Har du tillgång till skruvstäd, så dra fast låsringen i det, efter att du filat spår på andra sidan. Sedan vrider du hjulet (i rätt riktning).
Ja, det eller en fast nyckel i värsta fall. Jag skall fila till ett till spår och sen ta med hela hjulet å sätta upp i farsans skruvstäd i helgen. Då kan man ju trycka och vrida samtidigt. Bör ha störst potential till framgång.

Troligen så sitter det tillräckligt hårt för att man skall kunna cykla, men det kändes bara som att skjuta upp en framtida huvudvärk när det är dags att byta skiva, så lika bra att få det fixat direkt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer