Trasigt bromshandtag?

Ophiophagus

Medlem
Trasigt bromshandtag?
Hej
Bromshandtaget till min frambroms har slutat fungera. Pistongen som går från handtaget till "bromscylindern" rör sig men "cylindern" följer inte med. filmklipp: https://1drv.ms/v/c/8af1ad4bdf189f9e/EchvH9gMMWhDnAqh2cWE808BqrRokPneOX6JH_SxU5-JdA

Någon som vet om det går att fixa? Montera isär och rengöra eller är något trasigt? Shimano XTR.

Allt funkade igår men när jag skulle ta en runda nu så var det trasigt.

Senast ändrad:
Trasigt bromshandtag?
"Huvudcylindern" ploppade loss när jag tryckte isär kolvarna i oket. Men det kvarstod ett glapp av att huvudcylindern inte rörde sig helt fritt. Jag monterade isär, rengjorde och började monter ihop igen. Men cylindern rörde sig ännu sämre. Jag har förpassat handraget till reservdelslådan, beställt ett nytt och monterat ett reservhhandtag från en gammal cykel i väntan på leverans.

Jag vill minnas att någon sagt att denna typ av komponent oftast inte tål att monteras isär. Trist och slösigt.

Trasigt bromshandtag?
Just handtagen går nog att montera isär och rengöra, men det är dåligt med reservdelar till Shimanos saker. Låter som nån del troligen kolven antingen gått sönder, fastnat i botten eller lossat från pinnen till handtaget?
Jag hittade en video där ett XTR-handtag plockas isär, runt 3 minuter in så plockas kolven ut:

Tillbaka
Topp