Trasigt lager på Canyon Nerve XC -07

GbgRylle

Medlem
Hej,

Efter gårdagens multisportrace upptäckte jag till min förfäran att ett lager på min hoj (det som förbinder vipparmen och sadelröret i ett four-bar-länkage på driv-sidan) var glappt. Dessutom roterade inte vipparmen runt lagret när jag försökte få länkaget att röra sig. Istället "gled" vipparmen i vertikal-led några millimeter.

Jag skruvade ut "täckbrickan" (se bild 5 & 6 nedan) och upptäckte att det var mycket skit i lagret (som är av öppen variant) och att ett antal kulor fattades! Arrgghhh!!!
Tro fan att vipparmen gled och inte roterade... :(

Förutom att en del kulor fattades (ca en tredjedel) var de två "packningsbrickorna" (se bild 7) som ska ligga innanför och utanför kulorna illa däran. Den packningsbricka som är fotad är den minst demolerade. Dessutom är den plastpryl som ska hålla distansen mellan kulorna i lagret (se bild 8) "pulvriserad" och endast den tredjedel som är på bilden sitter ihop över huvud taget.

Någon som bytt eller lagat det lager som jag har problem med?

Hopppas jag inte behöver skicka ner hela ramen till Koblenz för att få det fixat. För det kan väl inte vara så illa, hemska tanke, att jag förstört hela länkaget då jag (förmodligen) cyklat med lagret trasigt en kort tid.

/Anders

Bild6of8.jpg ht=100
Bild 1 (Länkaget runt vipparmen)

Bild7of8.jpg ht=100
Bild 2 (Länkaget med täckbrickan och lager-delar borttagna)

Bild5of8.jpg ht=100
Bild 3 (Närbild på lagret. En "stubbe" sticker ut från sadelröret)

Bild8of8.jpg ht=100
Bild 4 (Närbild i annan vinkel. Här ser man också lagerbanan i vipparmen)

Bild1of8.jpg ht=100
Bild 5 (Täckbrickan med bult)

Bild3of8.jpg ht=100
Bild 6 (Täckbrickan med bult och lagerbanor i närbild)

Bild2of8.jpg ht=100
Bild 7 (En av de två tätningsbrickor som sitter i lagret)

Bild4of8.jpg ht=100
Bild 8 (Plastmojängen som håller kulorna i lagret på lagom avstånd från varandra)

Du behöver inte skicka hela cykeln till Tyskland.

Beställ de delar som gått sönder (lager och eventuellt täckbricka) från Canyon och skruva sedan ihop. Har du fått isär länken får du säkert ihop den också. :)

Det enda "problemet" som jag kan se är om du fått skador i lagerbanorna på länkagedelen. I så fall måste även den biten ersättas. Ett sätt att kolla är att dra en kulspetspenna i lagerbanorna och leta efter ojämnheter.

Är ganska säker på att det där en gång i tiden varit ett vanligt kapslat maskinlager.

Råkade ut för samma på min NRS efter en hård alpvecka.
Bara att knaka ut resterna och trycka dit ett nytt så är det klart.

Här ser du resterna av ett sånt lager och på den nedre bilden ser du hur lagret sitter i armen.
Din kan kanske skilja lite men principen borde vara den samma.

Öppna motsvarande länk på andra sidan så kan du snabbt avgöra om det är ett vanligt maskinlager. I så fall är det en enkel operation att åtgärda.

Senast redigerad av en moderator:
På bild 3 och 4 ser man den yttre lagerbanan i länkarmen.
Och på bild 6 ser man att den inre lagerbanan sitter kvar på bulten.

Det som kan ha hänt är att kulhållaren har gått av, kanske pga av rost eller annat fel. Sedan har kulorna hoppat ut lagret. Detta hände i min duschkabin alldeles nyligen.

Hoppas det går lätt att fixa. Det skulle vara bra info om du kan lägga info om du hittar rätt lager!

/orolig ägare av likadan ram

Tack så mycket för alla tips.

En av mina första tankar var också att titta hur ett helt lager ser ut genom att kolla på andra sidan. Problemet är att när jag skruvar ut bulten på den sidan följer hela vipparmen med.

Detta skulle ju kunna vara ett tecken på att det är ett maskinlager som sitter där och som är så tight ipressat att vipp/länk-armen följer med.

Ska se om jag kan knacka ut det som är kvar av lagret. Återkommer med reslutat och bilder.

GbgRylle skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack så mycket för alla tips.
>
> En av mina första tankar var också att titta hur
> ett helt lager ser ut genom att kolla på andra
> sidan. Problemet är att när jag skruvar ut
> bulten på den sidan följer hela vipparmen med.
>
> Detta skulle ju kunna vara ett tecken på att det
> är ett maskinlager som sitter där och som är
> så tight ipressat att vipp/länk-armen följer
> med.
>
> Ska se om jag kan knacka ut det som är kvar av
> lagret. Återkommer med reslutat och bilder.

Om du är tveksam hur man fixar sånt här själv så kan du ta med cykeln och prata med Bikeplace (verkstaden på majorsgatan). Antagligen inget komplicerat jobb, ett nytt lager i rätt dimension tar de antagligen hem på nån dag.

Det som var kvar av lagret är urknackat från bult respektive länkarm. Dock inte mycket att plåta.

Ringer Canyon imorgon och frågar vad det ska vara för dimension på lagret.
Läste mig till på http://mtb-news.de att de säljer hela kit med lager för baksvingen. (Det kanske alla märken gör?)
Kanske lika bra att köpa ett sånt och byta alla lager när svingen ändå är isär.

Hoppas bara de kan leverera reservdelar fortare än hela cyklar?
Vill gärna kunna använda cykeln innan Oktober. ;)

Om de är långsamma med svar eller leverans är det förmodligen ganska enkelt att få tag på nya lager på egen hand. Tyskar som de är borde de använda standarddimensioner på lagren.

Isåfall är det bara att mäta upp inner- och ytterdiameter samt tjocklek på lagret och leta rätt på motsvarande. Bör inte kosta mer än ett par hundra.

Det blev samma problem på min canyon.
Jag köpte vanliga skf lager och monterade och det har fungerat bätter än orginal.
Var lite orolig när jag pressade ut dom gammla men det gick bra alla byttes utan problem.
Mitt tipps byt till skf.
/Robert

Jag har exakt samma problem med min Canyon Nerve AM 5.0
Tyvärr är båda sidor paj så jag vet inte hur det såg ut intakt - nu är det bara lösa kulor och bitar av något på-plats-hållande.
Köpte ni vanliga SKF-kullager - kommer ni ihåg dimensionen isf?
Hur gjorde du, GbgRylle?

/Magnus

Hej Magnus,

Jag köpte lager på ett ställe på Ringön i Göteborg. Kommer tyvärr inte ihåg vad stället heter. Sparade dock dimensionerna på lagren jag köpte, 8x22x7.

Är inte säker på att det var SKF-lager men de överlevde i alla fall ramen som senare började spricka i styrröret.

Bytet var inte allt för komplicerat. Bara att knacka ur eventuella lagerrester från vipparm och bult och pressa i de nya.

/Anders

Tillbaka
Topp