Trasigt Nexusnav

ol__

Aktiv medlem
Trasigt Nexusnav
Tjejen min har en crescent med ett 7-växlat nexusnav. Igår morse hade detta nav av någon anledning fått bakåttramp. Framåt drev det som vanligt, men trampade man bakåt kom ingen bromsverkan utan det gick runt som på ett nav med frihjul.

Det hela blir värre eftersom cykeln saknar frambroms, men som tur var upptäckte hon det snabbt.

Någon som kan dessa nav utan och innan och kan säga vad som är fel?

Trasigt Nexusnav
Själv skulle jag montera riktiga handbromsar, det är ju betydligt mycket bättre än fotbroms.

Oavsett, se till att det finns dubbla bromsar på cykeln, ifall det händer igen, dessutom är det frambromsen som är viktig.

Kolla om det är bromshylsan som spruckit. eller så kan det behövas en service, temperaturstabiliteten på shimanos fett tycks inte vara bestående.

Trasigt Nexusnav
Plocka isär navinsatsen tvätta bort gammalt fett lägg på nytt, använd dig av vitt litium fett om inte insatsen är gammal och sliten är det bara köra på skf kullager fett samt några droppor med växellåds fett . passa på och byt wire och hölje så det inte strular där sen nu när det börjar bli kallt, är ju inget kul när du har fixa navet och sambon kommer skrikande efter några dar och växlarna inte funkar ..

//svein

Trasigt Nexusnav
Inget vanligt fel men kan hända ibland på nav som det kommit in vatten i och det rostat, men lite tur går det att göra ren och smörja upp igen. Kolla så lagerbanorna i navhylsan är okey, dom tar ofta stryk när det kommit in vatten i naven.
Kanske dags att sätta på en handbroms också ;)

Trasigt Nexusnav
Ok, tack för svaren.

Jo, frambroms ska på. Jag har påpekat detta ett antal gånger, men efter detta så sätter jag dit en så får hon säga vad hon vill om att den är i vägen.

Men det låter iaf på er som att det kan räcka med service. Eftersom att detta skedde över natten så tycker jag också det verkar rimligt, det har ju inte varit något tydligt brak eller så. Det är ju inte heller den mest välservade cykeln vilket stärker hypotesen.

Tror inte jag ställer mig med det själv. För mycket annat just nu, för ovan vid navväxlar. Eller blir det väldigt dyrt hos LBS?

Trasigt Nexusnav
Cykeln inlämnad hos LBS. Hans spontana kommentar efter att ha kännt och synat utifrån var att det fanns stor risk för att något var trasigt innuti, och isf skulle det vara nytt hjul som gäller. Detta skulle kosta runt 2000. Ingen summa som är kul att ta oförberett.

Går det att finna ett komplett hjul billigare hos någon fultysk shop?

Är det möjligt för en glad amatör att inhandla reservdelar och laga navet? Någon nämnde bromshylsan, är den svårbytt?

Trasigt Nexusnav
Nexus nav bör servas av LBS. Det är ett speciellt fett som ska användas och en särskild olja som innanmätet ska doppas i (ruskigt dyr), används vanligt fett riskerar man att friktionen blir för hög och det rullar dåligt.

Jag lämnade in mitt nav för underhåll (infettning och dopp i "service maintenance oil") och det kostade 150kr hos LBS.

Varför inte köpa tex ett alfine-nav i någon tysk el. engelsk webbshop och byta navet?

Trasigt Nexusnav
150pix, det lät billigt. Min LBS sa att om det var så att det bara var underhåll som behövdes, dvs rengörning, nyinfettning och smörjning, så skulle det kosta 500pix.

Jo, köpa alfine tänkte jag på också, men jag har ingen kunskap i att bygga hjul så det hade nog också kostat på att lämna in för det. Nog bättre att köpa komplett hjul isf.

Trasigt Nexusnav
Jag vet ej skicket på din navhylsa där ol__ men är hjulet i övrigt i gott skick så räcker det ju att byta insatsen, den kostar inte 2000:-.

Däremot så kanske den kostar 900 pistoler, och sedan installation, så det kanske jämnar ut sig. ;)

Trasigt Nexusnav
pavement skrev:
-------------------------------------------------------
och en särskild olja som innanmätet ska doppas i (ruskigt dyr)

Tjena!

Som luktar och känns precis som vapenolja.. Hmm..

Trasigt Nexusnav
Om det skulle visa sig att det inte går att serva, vilket låter lite smått otroligt i mina öron, eftersom jag servat en del nexusnav, så skulle jag nog kolla på en ny cykel om nu skicket i övrigt inte är i acceptabelt skick. Bakhjulet är som hjärtat på brukscyklar.

/Erik

Trasigt Nexusnav
NiclasY skrev:
-------------------------------------------------------
> Ladatarzan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det kan nog bli billigare att köpa ett helt
> nytt
> > hju:
> >
> http://poisonbikes.de/frame.php?MakeLang=deutsch&M
>
> > akeLangID=1&prodid=Trekk_HR_Nabens_Canti
> > Från €105 + frakt.
>
> För bara €30 till hade jag nog köpt ett Alfine
> nav

Hur fick du fram talet 30?
7 växlat nexus kostar 99 €, Alfine kostar 184 € vilket ger en differens på 85 €.

Senast redigerad av en moderator:
Trasigt Nexusnav
En Y35K98010 insats från Shimano bör lösa problemet, bär kosta mellan 900-1000kr plus arbete, kan beställas av alla som handlar med Shimano (så i stort sett all handlare i Sverige) på just det artnr.

Tillbaka
Topp