Trasigt reglage Shimano Deore 11s

Mr_ewing

Aktiv medlem
Har kört en Deore 11s setup på min Hardtail i ett par år och det har fungerat klanderfritt.
Växlarna började dock strula och hoppa 2 steg på ett par av lägena för några månader sedan och jag tänkte att örat var snett så jag kollade örat och riktade det ytterst lite.
Igår började jag om från början och tänkte jag skulle få till det - men efter ytterligare gråa hår kunde jag konstatera att reglaget bara har 8 klick istället för 10.
Då måste det väl ända ha hänt något med reglaget - och vad är ju frågan?
Är det någon som har varit med om nåt liknande?

Jag vart/är så fattig att jag alltid vart tvungen att laga det mesta i mitt liv. Har fixat 2 styck racer-brifters det senaste. Jag tänker att du har såpass analytisk/logisk förmåga att analysera dig fram till din slutsats, att jag litar på att du hittar felet om du öppnar upp växeln, o tar dig en kik. En deore växel 11s kostar typ 280+ frakt. Mekanismen inuti är Både komplex o enkel. Ibland är det uppenbart fel. Börja att på enkelt förstå funktionen, sen bara felsöka, du löser detta. Går den sönder är det bara köpa en ny

Jag vart/är så fattig att jag alltid vart tvungen att laga det mesta i mitt liv. Har fixat 2 styck racer-brifters det senaste. Jag tänker att du har såpass analytisk/logisk förmåga att analysera dig fram till din slutsats, att jag litar på att du hittar felet om du öppnar upp växeln, o tar dig en kik. En deore växel 11s kostar typ 280+ frakt. Mekanismen inuti är Både komplex o enkel. Ibland är det uppenbart fel. Börja att på enkelt förstå funktionen, sen bara felsöka, du löser detta. Går den sönder är det bara köpa en ny
Helt sant - tycker mest att det är ett ganska konstigt fel bara.

om det plötsligt saknas klick respektive börjar spökväxla är det inte sällan vajerhöljerelaterat.
Ibland är det så dumma grejer som att ändplupparna på höljet hoppat ur eller spruckit och höljet inte längre sitter som det ska i stoppen i ramen eller reglaget.

Jag hade börjat med att dra ut vajern ur höljet och spänna den med ena handen och sen växla igenom reglaget med andra handen och hela tiden hålla vajern tight för att känna om det verkligen är så att det försvunnit klick när vajern är fri från höljen och annat som kan påverka hur den löper.

Om man spänner vajern för hårt så skulle det nog kunna bli så man missar näst tyngsta växeln och då bara får åtta klick. Sista klicket får man inte pga stoppskruven på växeln.

Annars är ju ett 11-delat Shimanoreglage nästan löjligt billigt så det är bara slå till på ett nytt.

Håller med ovanstående. Visst pajar reglage men oftast har något annat tjorvat först. Min slitstarka pendlare med 9delat är rätt okänslig och jag missköter den friskt. Men när den nu mer eller mindre vägrade växla, hade kanske 5-6 växlar så var det ju inget fel på varken trigger eller bakväxel utan helt enkelt bara vajerhölje och vajer som tröttnat.

Med det sagt. Om du lossat vajern och klickar igenom reglaget och bara har 8 steg, ja då är ju något knas.

Senast ändrad:
om det plötsligt saknas klick respektive börjar spökväxla är det inte sällan vajerhöljerelaterat.
Ibland är det så dumma grejer som att ändplupparna på höljet hoppat ur eller spruckit och höljet inte längre sitter som det ska i stoppen i ramen eller reglaget.

Jag hade börjat med att dra ut vajern ur höljet och spänna den med ena handen och sen växla igenom reglaget med andra handen och hela tiden hålla vajern tight för att känna om det verkligen är så att det försvunnit klick när vajern är fri från höljen och annat som kan påverka hur den löper.
Tack ska testa och se - är ju lite kul att laga saker tycker jag, så ska ge det ett försök till.

Lite OT. Men under mina yngre dagar. Hade jag växel problem, som gav mig gråa hår. Upptäckte till slut att det var en nippel"för wn gummi damasker, på bakväxel som hoppade ut o in, i sitt säte beroende på vilken växel den låg på. Men samtidigt som om den satt i sitt säte eller inte, så påverkade den vajerns position/växelns position, helt omöjlig att ställa in. Slutsats, ha lite öppet sinne. Felet sitter ibland på det mest osannolika ställe. En bild nippel. Resten av google bilder, nippel saknas.
Om du kommer ihåg. Uppdatera oss, gärna me bilder :)

Bilagor

• IMG_3121_3502862e-117f-4ab8-a1d4-8fbf39869dba.webp
    IMG_3121_3502862e-117f-4ab8-a1d4-8fbf39869dba.webp
    74.2 KB · Besök: 31
  • sddefault.webp
    sddefault.webp
    129.9 KB · Besök: 29

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp