tre timmar i hellas, vad bör jag satsa på?

johan12345

Aktiv medlem
Sonen ska extraknäcka som mtb-instruktör imorgon i Hellas mellan 13-16 och jag fick hedersuppdraget att skjutsa. Vi bor norr om stan så ingen idé för mig att åka hem emellan. Tänkte passa på och bekanta mig lite mer med stigutbudet i Hellas (som jag alltid tänker att jag ska göra men som aldrig blir av). Har bara kört i Hellas en gång tidigare och då på lite guidade turer under Cykeltestarhelgen förra året.

Vi körde bla Gula spåret och en del blandat söder om Hellasgården. Men hittar inte jättebra tyvärr.

Förslag på vad jag hinner med på tre timmar? Tänker mig lite omväxlande stigcykling, gärna tekniskt och allra helst nerför (enduro-ish). Har hört att nackarna ska vara bra. Hur lätt är det att hitta dom på första försöket? Har fått för mig att det inte är så väl uppmärkt i Hellas? Antar att jag får köra med Trailforks i mobilen på styret? Är inte jätteförtjust i det men man kanske inte har något val om man ska hitta?

Tips mottages alltså tacksamt.

Om du vill köra enduro-ish är det väl Nackarna som gäller. Enkelt att hitta: man börjar med Gröna och tar A-Trail efter korsningen med vägen vid masterna. Sen behöver man Trailforks för att hitta ingången av rätt Nacke-spår på första hälften av A-Trail. A-Trail är själva också en rolig stig, så helt ok att trampa uppför den flera gånger (första biten på vägen är dock tråkigt).

Om du tycker om branta roller ska du åka till Kolarängsberget:

2025-04-06-17-18-39-595.webp

Själva skulle jag köra Blå-Grön. Enkelt att hitta, men inte mycket enduro-ish.

Om du vill köra enduro-ish är det väl Nackarna som gäller. Enkelt att hitta: man börjar med Gröna och tar A-Trail efter korsningen med vägen vid masterna. Sen behöver man Trailforks för att hitta ingången av rätt Nacke-spår på första hälften av A-Trail. A-Trail är själva också en rolig stig, så helt ok att trampa uppför den flera gånger (första biten på vägen är dock tråkigt).

Om du tycker om branta roller ska du åka till Kolarängsberget:

Visa bilaga 762893

Själva skulle jag köra Blå-Grön. Enkelt att hitta, men inte mycket enduro-ish.
Lysande! Stort tack! Den där rollern var ju inte att leka med! Imponerande kört. Var exakt ligger den?

Vi körde ju Gula spåret söderifrån förra året och jag vet att du nämnde att man kunde köra norrifrån också. Hur funkar det?

Lysande! Stort tack! Den där rollern var ju inte att leka med! Imponerande kört. Var exakt ligger den?

Den heter Das Röller, också på Trailforks. Det finns flera tuffa och lite mindre tuffa utförsloppor ned från Kolarängsberget.

Vi körde ju Gula spåret söderifrån förra året och jag vet att du nämnde att man kunde köra norrifrån också. Hur funkar det?

Man följer gula prickorna från Hellasgården, i norra riktningen i så fall. Jag kör en bit av "Gröna länken" (på Trailforks) för att undvika att bära cykeln uppför branta klättringen på Gröna.

Om sonen ska instruktöra för mountainbike-skolan är ju kolarängsberget närmre, tror jag, det finns också fina stigar väster om ältavägen så även om man kör sig nöjd på det berget så finns både allmänna mtb-stigar och även några enduro-liknande spår väst om skolan/norr om kolarängsberget. Fast de är ju inte lika legendariska som nackarna (men fina!)
Synd att jag ska klättra imorrn, annars hade jag gärna visat var stigarna går.

Senast ändrad:
om du vill ha sällskap o cykla så finns en grupp på fejsböök hellas easy riders där du kan gå med o kolla om nån vill hänga på o cykla brukar läggas ut spontanåkande där rätt ofta

Förresten, till ingen som helst förvåning så är det rätt svårt att bara bränna ner för någon av nackarna med behållning osett, det är en del korsningar och krökar.
Samma sak gäller kolarängsberget.

Jorå. Det blev en helt fantastisk dag i Hellas. Propagandaväder med solsken och 17-18 grader och torrt som snus nästan överallt. Däremot lyckades jag naturligtvis glömma mobilfästet hemma så fick plocka fram luren med jämna mellanrum för att stämma av på Trailforks var jag befann mig. Blev en hel del felkörningar men inget som störde direkt. Lyckades hitta Nackarna rätt snabbt och efter lite letande blev det några varv på Nacke 1 o 2, Toms a-line och Gula spåret. Riktigt utmanande bitvis men ruskigt kul. Totalt nästan tre timmar så nu hittar jag nog hjälpligt i den delen åtminstone. Kör jag någon annanstans lär jag väl köra fel då med men det känns lite som en initieringsrit för varje nytt segment i Hellas. Kan jag leva med.

Tack för tipsen! Återkommer på cykeltestarhelgen och hoppas beta av några nya leder då!

IMG_2766.webp
IMG_2765.webp

Är Enduro-åka syftet är Nacke-spåren det mest sammanhållna området med vertikala linjer och bra transfer upp till dem.

Att det finns andra fina stigar för stigcykling är en annan sak.

Tillbaka
Topp