Tre träningspass inför Vätternrundan

Hej alla, Jag efterlyser ett fåtal pass att koncentrera sig på inför ett Vätternrundan. Tänker mig runt tre, två lite tuffare och korta intervallpass som ger mycket för svettdropparna, och ett zon 2, lite längre per vecka, i kombination med lite längre endurance pass till några helger per månad. Låter det vettigt? Något som jag kan köra om och om igen. Zwift-pass hade varit kanon. Förslag välkomnas?

Senast ändrad:
Jag skulle säga att målet inte är glasklart. VR kan cyklas på mängder av olika sätt och med olika ambitionsnivåer och hur detta väljs skulle jag säga påverkar sannolikt vad som är optimalt träningsupplägg.

Även din träningsmässiga bakgrund och nuvarande status kan inverka.

En aspekt är också att man ska gilla passen. Teoretiskt bra pass som man ogillar så mkt att man skippar dem ger inte så mkt.

Jag cyklar en del i perioder och min FTP ligger för närvarande på ca 3w/kg. Ambitionen är att snitta 25 km/h, runt tolv timmar tänker jag. Förstår att det är svårt att generalisera, men hade uppskattat förslag. Som jag tränar nu känns det som att jag är överallt med mina pass. Skulle behöva koka ner det till det mest effektiva och nödvändiga.

Personligen skulle jag säga att den kanske viktigaste komponenten för en trevlig färd runt sjön om man inte har höga prestationsmål är att vänja sig vid att sitta på cykeln under lång tid. Är en sak att tycka att det känns ok under två timmar, en annan att tycka det känns ok när man trampat åtta timmar.

Jo, många timmar i sadeln kommer absolut att bli en utmaning. Har ett par rundor på 100km och dom känns helt klart. Mycket pannben där. Jag startar strax efter 03:00.

Om du inte tänker dig en tur där du medvetet försöker att undvika att ligga på rulle på andra tror jag att det, om möjligt (vet ju inte var du bor),är en bra idé att försöka träna på att cykla tillsammans med andra om du inte gjort det tidigare.

Jag hade mkt begränsad erfarenhet av det innan min första runda och det kunde ha slutat illa rätt tidigt. Dessutom lär man sig av att cykla med andra att slappna av och ha blicken en bit fram, något som man tjänar väldigt mkt på jämfört med att sitta och stirra på framförvarandes bakhjul samt sitta och spänna sig.

Med start klockan tre borde det finnas gott om cyklister att slå följe med om du vill det. Sparar oerhört mkt om man hittar bra cyklister med likartat mål att slå följe med. Å andra sidan kan "ryckpellar" eller grupper som cyklar alldeles för fort i början vara "faror" att se upp med.

Tänkte köra mest solo, men om jag kan hänga på en liten lagom grupp i lagom hastighet kan det vara ett alternativ. Tyvärr är jag lite av en vingelpelle och känner mig inte bekväm när det går för fort så då backar jag hellre och kör solo istället. Tacksam för tipsen?

Lagom är väl bäst, strax under stenhårt ?
Inte säker på om du är allvarlig eller skämtar, men stenhårt pumpade (och supersmala) däck har man ju gått ifrån rätt ordentligt på senare år då det visat sig inte alls vara optimalt för lägsta rullmotstånd på lvg.

(Det där med att korrekt däckstryck är viktigast är ett slags forumskämt.)

Lite så jag resonerar, kanske kan åka lite snålskjuts när det ges tillfälle även om det känns lite fel?
I alla fall inledningsvis skulle jag säga att du, med mindre än att du väldigt aktivt försöker att undvika att ligga bakom någon kommer att få åka en hel del "snålskjuts". Antalet cyklister som cyklar hela rundan utan att någon gång ligga i vindskydd bakom en annan cyklist är väldigt få, i alla fall bland de som tänker sig en tid på runt 12 timmar eller kortare.

Nja det är inte nödvändigt. Bra ha några längre pass, men inte nödvändigt att gå upp på samma tid som man ska cykla.

Jag hade bara två 5-h-pass i kroppen som mina längsta pass, plus Siljan runt två veckor innan. Men jag tränade bra hela våren så var i god form. Rätt många kortare distanspass runt 3h.

En förkylning i VR-veckan gjorde att jag fick ta det lite lugnare och landade lite över 10h, men hade form för sub-10. Men det är förstås lite individuellt hur man vill lägga upp det. Är man inte elit och har annat i livet så är det ju som alltid viktigast att träningen blir av

3w/kg och 12h med iaf viss draghjälp? Jag tror egentligen att du redan är hemma, på ett generellt plan, om du lägger upp rundan utan onödiga stopp.

Ska du förbereda för mest solo kanske passen ska ligga lite åt sweetspot-hållet typ, tror du ändå att det blir mest klunga kanske lite mer korta typ för det blir ryckigt. Någon annan kan det här bättre än mig.

Men mest nytta skulle du ha av att cykla med andra i vår så du känner dig säkrare i klungor. Några långpass helgerna innan, +100km och nya däck som hinner provköras ordentligt. Plus en plan, stanna inte i alla depåer. Sen är det bara att be till vädergudarna.

Inte nödvändigt men det borde underlätta tycker jag med lite rutin och att få in distansen mentalt, det är stor skillnad tycker jag mellan att cykla 10-15 mil och när det går över 25-30 mil på en dag
Jo, förstår hur du tänker. Men tradition inom motions-tävlings-communityn är att träna kortare än tävlingen. Kanske 60-80% av max, och sen förlita sig på adrenalinet på den stora dagen.

För att få rutin, om man säg cyklar runt Vättern på 10-12 h är det ganska stor skillnad mot att som längst bara cyklat halva distansen.
Det är säkert bra att köra jättelångt av flera anledningar.
Men alla pålästa hittills rekommenderar mindre så sannolikt finns det inget riktigt värde i att överdriva jämfört med annat.

Finns ju väl en liten mental poäng att ha känt på det före, om man inte varit upp på de distanserna tidigare. Men tror ändå inte det spelar någon större roll ändå för utgången.

Jag hade aldrig cyklat längre än 17-18 mil före mitt första VR 2022. Först efter det jag börjat cykla lite längre distanser. Det är klart att det mentalt var lite tuft när man kommit 16 mil och insåg att man hade lika mycket kvar. Men kan inte säga att det var någon extrem skillnad i år när jag hade känt på det förut, och cyklat ett antal 20-milare därefter.

Som jag tolkar TS är lite av grejen just att cykla en så pass lång sträcka/tid. Att då som träning inför det cykla ungefär lika långt/länge känns udda. Det låter i alla fall i mina öron inte som att det är en satsning med stenhårt "resultatmål" och då har jag lite svårt att se poängen i det.

Jag hade ett antal år före min första VR gnetat 25 mil på en dag (på en betydligt sämre cykel). Vet inte om jag hade så mkt nytta av det. Förstås ingen nackdel, men värdet var knappast gigantiskt. Därmed inte sagt att det inte kan finnas en fördel med att ha vana av sträckan, men det är något som jag i så fall tror att man bygger upp under ett antal års cyklande och åtskilliga längre turer.

Efter 15 VR så är erfarenheten att det, tyvärr, behövs erfarenhet av klungkörning innan man startar. Man kommer att behöva förstå hur det fungerar även om man har för avsikt att solo. Särskilt efter Hjo. Det är då VR börjar...
Du kommer, ovillkorligen, att känna behovet av att få draghjälp om du inte har ett pannben tjockare än en noshörning. Har du då inte tränat på att köra i klunga, blir det problematiskt.
Försök att hitta någon på sociala medier eller på annat sätt som tränar inför VR och kör tillsammans, kravlös.
När energin och sömnlösheten sätter in behöver man lite "reptilminne" för att inte riskera att utsätta sig själv eller andra för onödiga situationer.

Ts
Denna tråden kommer sannomikt att spåra som alla andra med massvis av svammel.
Det räcker att du läser till inlägg #14.
Eller växlar in på det här spåret.

Då VR bör köras i Z2 är det vettigt att rulla dina distanspass på motsvarande nivå. Via de kortare och hårdare veckopassen kan du då gradvis öka fart och längd och uppnå ökad uthållighet via härdning av buggarna och en överkapacitet via konditionen.

Långa pass i tänkt fart blir framförallt viktigt till våren.

Hittar du klubb- och grupprides i din närhet kommer det bli roligare.

Jag tycker nog fortfarande att det kan vara bra att provat distansen innan, om inte annat för att kolla att sadel och körställning funkar och man vet att man klarar cykla så långt. Jag köpte en cykel av en som genomförde en svensk klassiker och bara cyklat kortare distanser innan, han kom i mål på en hyfsad tid men sadeln gjorde att han inte kunde sitta på nästan två veckor berättade han och cykeln blev inte använd efter det.
Jag tror att sannolikheten är rätt liten att man märker allvarligare sittställnings- och sadelproblem på ett pass på 30 mil men att man inte märker det av ett gäng pass på mellan 10 och 15 mil. Med 15 mil och 25 km/h snackar vi ändå sex timmar på sadeln. Det är skaplig tid för att problem ska visa sig.

Jag antar att du menar att testpasset genomförs då man hunnit träna en del, men ändå med några veckor kvar till loppet, säg helgen tre veckor innan loppet. Förhoppningsvis ska man på de tre veckorna i alla fall inte bli sämre så om man går sönder och inte kan sitta på två veckor av att cykla sträckan vid VR så kommer detsamma troligen att inträffa på testpasset tre veckor innan. Svårt att se att det skulle vara så lockande att starta VR om man tre veckor tidigare cyklat samma sträcka(=längd)/tid och blivit så "trasig" att man först sista veckan innan loppet kunnat sitta igen.

Senast ändrad:
Som någon skrev. 3 W/kg i FTP är det nog mest klungkörning du bör träna på. Jag kanske har 3,5 W per kg, har kört nya banan på strax över 9 h med mycket draghjälp.

Det går ju förstås att med en viss ansträngning cykla större delen utan att ligga på rulle även med en sådan kapacitet och starttid. Det kommer dock att innebära att man medvetet, och egentligen "i onödan", får släppa luckor och/eller aktivt försvara sin position i täten för en grupp, för det kommer att vara personer som tar rulle på dig och inte osannolikt kommer det att finnas en och annan som kan tycka att det är rimligt att hjälpa till med dragjobbet.

Jag tycker nog fortfarande att det kan vara bra att provat distansen innan, om inte annat för att kolla att sadel och körställning funkar och man vet att man klarar cykla så långt. Jag köpte en cykel av en som genomförde en svensk klassiker och bara cyklat kortare distanser innan, han kom i mål på en hyfsad tid men sadeln gjorde att han inte kunde sitta på nästan två veckor berättade han och cykeln blev inte använd efter det.
Finns ingen som helst anledning att köra fulla distansen innan, såvida man inte tycker det är väldigt kul förstås. På den tiden jag regelbundet åkte Vasaloppet och cyklade Vätternrundan hade jag som rutin att 1-2 veckor innan köra ett ”genrep”, det brukade vara 4 mil på skidor resp 12 mil på cykel, dvs ca 40% av fulla distansen. Gick det bra, visste jag att jag hade vad som krävdes utan att helt bränna mig och bli less. Det är ju viktigt att ha åkglädjen kvar inför loppet. I övrigt var passen kortare än så. Det viktiga är att ta reda på vad som händer i kroppen efter 2-3 timmars aktivitet, men det räcker att göra det nån gång.

Jag har kört helt solo, så jag har väl pannben som en noshörning då. Det var i en backe nånstans vid Tidahölm jag fastnade i en "klunga", men sen så. Två kortare och ett längre pass per vecka funkade för mig, ca 5 resp ca 10 mil, men undvik så långa pass en vecka före eller så: Ladda och bli sugen och få myror i lycran! Lycka till! Det kommer att gå bra. Ställ inte för stora krav på dig själv denna första gång, men kanske nästa.

De flesta VR-nybörjare har nog praktiska svårigheter att få till ett testlopp. När det blir snöfritt är man helt enkelt inte tillräckligt tränad för att köra 12-15h och senare under försommaren börjar man hamna lite nära start. Vad gör man om man får ont i knät under testloppet och behöver vila ett par veckor? Dessutom är det nog en minoritet av nybörjarna som egentligen har några förhoppningar om att prestera eller ens genomföra på ett kontrollerat sätt, utan målsättningen är att ta sig runt. Punkt. Andra och tredje rundan har man stor nytta av erfarenheten av sin första 30-milare.

3w/kg och 12h med iaf viss draghjälp? Jag tror egentligen att du redan är hemma, på ett generellt plan, om du lägger upp rundan utan onödiga stopp.

Ska du förbereda för mest solo kanske passen ska ligga lite åt sweetspot-hållet typ, tror du ändå att det blir mest klunga kanske lite mer korta typ för det blir ryckigt. Någon annan kan det här bättre än mig.

Men mest nytta skulle du ha av att cykla med andra i vår så du känner dig säkrare i klungor. Några långpass helgerna innan, +100km och nya däck som hinner provköras ordentligt. Plus en plan, stanna inte i alla depåer. Sen är det bara att be till vädergudarna.
Försöker att köra mycket sweetspot då det ska ge mycket och sen få in lite längre zon 2 pass per vecka. Kanske ska fortsätta så och krydda med lite andra pass längs vägen. Sen framåt våren köra ett par långpass uppemot 15mil så jag vet att det sitter någorlunda.

Tillbaka
Topp