Trek - checkpoint Alr 4 eller Domane Al 4

Hakana1

Medlem
Tänkte KANSKE haka på cykeltrend och i så fall denna gång gynna LBS och lägga ltie extra - Trek ligger väl närmast till hands. Cannondale, Specialized och Scott är väl med i matchen också.

- Året-runt-pendling i stadsmiljö i Västergötland och i samband med det pulshöjande pass över landet på vägen hem. Det är bra stigningar här. Vill komma åt daglig träning och komma ut i naturen.
- Det blir mycket asfalt, men också en hel del grusväg och kanske någon kortare finstig. På semestern kan det bli mycket grus. Cykeln kompletterar en MTB, så tanken är inte att köra värsta skogen.
- Skärmar och pakethållare med nåt "ABS-system" ska på. Ryggsäck går helt bort.
- Uppskattar bekväm sittställning, har bara cyklat med rakt styre.
- Jag är allmänt nybörjare på cykel och har aldrig tränat/kört landsvägscykling på riktigt.
- Tänkte väl 15000-23000kr. Hojen står ute på jobbet bland andra cyklar och där det rör sig en hel del folk, så det hela kanske faller på det. Man kan fula till hojen? Pakehålllare är ju osexigt.

Domane Al4 tar officiellt 35mm däck och Checkpoint ALR4 45mm (2021 modellerna). LBS tyckte Domane, men tänkte kolla lite om någon här har erfarenhet av hojarna och kan råda till eller bestämt avråda från ett köp.

Hakana1

Medlem
Jag avråder starkt från att ställa en 15000 kronorshoj ute bland tjyvarna.
Ja det kan vara så att det fäller hela idéen. Det blir vid en gymnasieskola där det står diverse scootrar och annat.

Det är många fönster på arbetsplatsen ut mot parkeringen. Men man vill slappna av också. Googlade lite. Det är ju om någon släpar dit en vinkelslip då.

Senast ändrad:

Hakana1

Medlem
Köp cykeln du vill ha för helg-, kvälls- och semestercyklingen och en gammal oattraktiv canticross eller nåt för pendlingen.
Jo. Det är fan sant. Jag får tänka om. Går ju snabbt att slänga av jobbgrejerna hemma och direkt plocka ut finhojen också. Hade inte koll på vinkelslips- och låsgrejen riktigt.

Men - en Domane Al4 med officiell max möjlighet till 35mm däck; hur funkar den på grusvägar och kortare finsstigar (alltså inte stök med rötter och sten) jämfört med Checkpoint? Blir mycket landsväg också.

HåkanC

Aktiv medlem
Men - en Domane Al4 med officiell max möjlighet till 35mm däck; hur funkar den på grusvägar och kortare finsstigar (alltså inte stök med rötter och sten) jämfört med Checkpoint? Blir mycket landsväg också.
Hur stor del av året skall du använda cykeln på lvg, grusvägar och kortare finsstigar?
Vad jag tänker på är det att under en stor del av året kan det vara bra att ha skärmar på cykeln.
Med skärmar minskar maxbredden för däcken

Hakana1

Medlem
Det går in 40mm däck med skärmar i en Domane AL ram.
OK det låter lovande. Det borde de marknadsföra hårdare än 35mm?

Max 40mm borde kanske räcka för mina ändamål, men gissningen är bara grundad i internetcyklande.

Typ en sån:

Doominator1

Aktiv medlem
OK det låter lovande. Det borde de marknadsföra hårdare än 35mm?

Max 40mm borde kanske räcka för mina ändamål, men gissningen är bara grundad i internetcyklande.

Typ en sån:
Jag köpte en sådan fast AL2 och bytte allt utom ram och hjul mot grejer jag hade liggande. Kör jag däck bredare än 36mm tar framväxeln i däcket när man går upp på stora klingan, men det är den gamla tiagra-framväxeln med en lång arm som vajern drar i rakt nerifrån. Tror det går med 40-däck med den nya designen på framväxel.

Scania123

Medlem
Jag har en Domane SLR och har cyklat en hel del ganska stökiga stigar med den. Det kommer inte att vara några problem att ta ut en Domane på den typ av underlag du beskriver.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Checkpoint kan du slänga på upp till 45mm breda däck på officiellt (ännu bredare inofficiellt). Dessutom har du GRX-grupp med clutch om det blir stötigt. Även om du inte tror att du kommer att köra brett är det trevligt att veta att det går. Ska du ut i naturen vill du ha grepp och komfort. Talar i egen sak, men hade valt Checkpoint alla dagar pga. ovan. Dessutom funkar den kanon även på asfalt.

Hakana1

Medlem
Det låter hoppfullt om båda varianterna med andra ord. Har egentligen två huvudfunderingar kvar:

Är den ena mer bekväm än den andra?
Vad har man för däck när man alternerar lite asfalt, grus- och traktorvägar (jag är inte jättebekväm med att trycka längs alltför trafikerade landsvägar)?

Kul att att ni verkar gilla era hojar! Får se om det alls dyker upp någon här inom överskådlig tid.

Och här en kul gubbe som dissar gravel-grejen: https://www.youtube.com/watch?v=vRK_Qjjeh8g

Senast ändrad:

Bobbysynth

Aktiv medlem
Har två hjulpar. Kompromissen är Specialized Pathfinder Pro 38mm. Verkar funka för det mesta. Även pendling. Sen ett par WTB Resolute 42mm. Fantastiska på grus och stig.

Doominator1

Aktiv medlem
Mitt absoluta favoritdäck när det kommer till ”ett däck som är bra på allt” är WTB Venture. Kört blöt traktorväg mitt ute i skogen på lördag och ställt av landsvägscyklister i spurt på tisdag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer