Trek Checkpoint nya hjul 650b eller inte?

Bobbysynth

Aktiv medlem
Hej!

Jag är i valet och kvalet kring att köpa nya hjul till min Checkpoint ALR. Vill komma åt ordentligt med gummi så kollar breda 700c (DT-Swiss G exempelvis) och 650b som alternativ eftersom jag cyklar en hel del ”singletrack” och redan har ett hjulpar för 38mm pendlardäck. Tanken är att de ska få hänga med till nästa hoj också eftersom jag planerar uppgradera framöver.

Frågan är nu: kan jag köra 650b på min hoj? Vet att Trek menar att ramen är anpassad för 700c, men ser vid googling att många faktiskt kör 650b med framgång. Kollar BB drop och ser att det bara skiljer 1 mm mellan min hoj och t.ex. Open Wi.De. Missar jag något här förutom risk för tåskrap i framhjulet eller finns det nån här på forumet som testat och kan ge lite input kring om det är möjligt och värt? Cykeln rymmer rejält breda däck på 700c oavsett, men jag vill ändå undersöka möjligheten till att köra ordentligt mönstrat med ordentlig luftvolym.

Tacksam för svar.

Senast ändrad:

Bobbysynth

Aktiv medlem
Nytt försök... Ser att t.ex. Cervelo Aspero kan köras med både 700c och 650b. Enligt geo har den samma BB drop som min Trek Checkpoint ALR. Borde ju funka då eller är det något annat mått jag missar att ta hänsyn till?

aki

Aktiv medlem
Kolla att ram och gaffel ser ut att ha plats för tänkt däckbredd bara, så borde det vara grönt.

nieves

Aktiv medlem
Jag kör 650Bx42mm på min Velo Orange Pass Hunter. Samma lika där, ramen är tänkt till 700C men väldigt många kör 650B.
Jag tycker att 650B och skärmar är snyggt på hojen och däcken ger en rejäl luftkammare vilket är skönt då jag blandar underlag varefter och vill kunna åka långt utan krämpor.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Jag kör 650Bx42mm på min Velo Orange Pass Hunter. Samma lika där, ramen är tänkt till 700C men väldigt många kör 650B.
Jag tycker att 650B och skärmar är snyggt på hojen och däcken ger en rejäl luftkammare vilket är skönt då jag blandar underlag varefter och vill kunna åka långt utan krämpor.
Tack för input! Är det en nyare eller äldre modell du har? Verkar skilja en del i BB drop mellan dem nämligen.

glitch

Aktiv medlem
Klart det funkar om det diffar någon mm i bb droppet. Ett fetare däck på 650 så lyfts ju bb igen.

nieves

Aktiv medlem
Tack för input! Är det en nyare eller äldre modell du har? Verkar skilja en del i BB drop mellan dem nämligen.
2017 är min ifrån.
20200712_153449.jpg

Principia

Aktiv medlem
Nytt försök... Ser att t.ex. Cervelo Aspero kan köras med både 700c och 650b. Enligt geo har den samma BB drop som min Trek Checkpoint ALR. Borde ju funka då eller är det något annat mått jag missar att ta hänsyn till?
Asperon har dock vändbara dropouts i gaffeln som är tänkta att göra att det funkar bättre att byta hjulstorlek om jag förstår det rätt. Men många modeller har ju inte det så verkar knappast nödvändigt.

glitch

Aktiv medlem
Det där med flipchip är i många fall bara ett marknadsföringstrick. Jag har haft flera cyklar med flip chip och aldrig bytt fram och tillbaka mellan olika lägen. Det gör man första veckan sen låter man ramen vara kvar i ett läge. I regel är justeringarna minimala så bara andra däck, olika däcktryck eller på mtb där man ibland "gafflar upp" gör mer än många flip chiplösningar. Men så klart att det låter bra i press releasen att det finns 2345 olika konfigurationer, alla OPTIMALA beroende på hur solen står :)

molleben

Aktiv medlem
Det finns en Checkpoint grupp på Facebook. Jag ställde samma fråga där tidigare, inga tydliga svar den gången men det verkar finnas ett flertal i USA som kör på 650b på sina Checkpoints.

thelycralout

Ny medlem
Du kanske sett denna redan: 700C to 650B Conversion, Road Bike to Gravel Rig - BIKEPACKING.com dom har en liten tabell som kan va bra om man inte orkar räkna själv.

Du kommer få lite annan trail på gaffeln oxå. Förmodligen kommer styrningen gå åt det lite nervösare hållet. Har du ett par tunnare hjul enl BP-tabellen kan du testa med 28or innan du hoppar i på den djupa änden :-).

ponx

Aktiv medlem
Det där med flipchip är i många fall bara ett marknadsföringstrick. Jag har haft flera cyklar med flip chip och aldrig bytt fram och tillbaka mellan olika lägen. Det gör man första veckan sen låter man ramen vara kvar i ett läge. I regel är justeringarna minimala så bara andra däck, olika däcktryck eller på mtb där man ibland "gafflar upp" gör mer än många flip chiplösningar. Men så klart att det låter bra i press releasen att det finns 2345 olika konfigurationer, alla OPTIMALA beroende på hur solen står :)

På min checkpoint gjorde ju möjligheten att flytta hjulet längre bak att jag kunde köra 45 däck på 700-hjul utan att framväxelarmen ligger och skrapar mot däcket. Så ibland är det ju bra att ha.

Bobbysynth

Aktiv medlem

Bobbysynth

Aktiv medlem
På min checkpoint gjorde ju möjligheten att flytta hjulet längre bak att jag kunde köra 45 däck på 700-hjul utan att framväxelarmen ligger och skrapar mot däcket. Så ibland är det ju bra att ha.
Precis. Bra feature, men förhoppningen är att slippa det och kunna köra bpda hjulstorlekarna i samma läge.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Det finns en Checkpoint grupp på Facebook. Jag ställde samma fråga där tidigare, inga tydliga svar den gången men det verkar finnas ett flertal i USA som kör på 650b på sina Checkpoints.
Kul! Hade ingen aning så tack för tips! Kanske måste fixa FB-konto med andra ord...

NLC

Aktiv medlem
Precis. Bra feature, men förhoppningen är att slippa det och kunna köra bpda hjulstorlekarna i samma läge.

Om du inte vill finlira, ställ in så det passar för den hjul/däck-kombo som har minst marginal / störst krav på frigång. Men att inte använda möjligheten att justera cykelns köregenskaper beroende på önskat användning när man kan tycker jag kan vara lite synd även om det kanske trendar mot facket "optinoja"

Bobbysynth

Aktiv medlem
Om du inte vill finlira, ställ in så det passar för den hjul/däck-kombo som har minst marginal / störst krav på frigång. Men att inte använda möjligheten att justera cykelns köregenskaper beroende på önskat användning när man kan tycker jag kan vara lite synd även om det kanske trendar mot facket "optinoja"
Det fina här är att jag inte behövt justera droputsen alls. Fortfarande i tightaste/kvickaste läge. Inga justeringar alls behövs vid byte av hjulpar och med 650b är ”toe overlap” ett minne blott. Enda gången det var nödvändigt att flytta bak dropoutsen var när jag hade Tiagra-framväxel och 42mm på 700-hjul då designen gjorde att däcket kunde ta i växeln. Med andra ord finns det gott om plats. Otroligt flexibel ram👌🏼

• Gilla
Reactions: NLC

molleben

Aktiv medlem
Najs! Hur mycket sänktes markfrigången? Risk att du tar i marken med pedalerna eller är det marginellt?

Jalon

Medlem
Satan vad läcker! Nu blev man ju sugen att prova på 650b och singelklinga min min Checkpoint ALR. Alltså bara för utseendet skull, funktionen i nuläget är det inget att klaga på.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Najs! Hur mycket sänktes markfrigången? Risk att du tar i marken med pedalerna eller är det marginellt?
Hunnit med en kort tur bara och visst sänks markfrigången en aning, men inte mer än att man ser till att ha veven uppe i tvära kurvor precis som annars. Optimalt hade varit ett BB-drop på typ 70mm (checkpoint har 76mm), men detta (2,1” däck) funkar utmärkt än så länge.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer