Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

danierik

Medlem
Bor i fel ände av det långa landet Sverige så jag har för vana att köpa grisen i säcken nästan varje gång jag byter cykel.

Gillar Trek Domane men skulle vilja höra happys åsikter om den.

Hur är trek i storlek förresten?
183cm och 82cm korta ben.
Brukar ha storlek 56 men då cyklar ser så olika ut och tillverkare gör stora eller amå hojjar har jag haft storlek 54, 56, M och L på mtb, gravel och racer.

glitch

Aktiv medlem
*EDIT* läste Madone först :)

Har aldrig cyklat på en Domane, men varför skulle den vara en trög klumpeduns?
Gällande storlek, kolla geometrygeeks.com och jämför gärna med andra cyklar som du haft som passat.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Jag cyklar på en Domane 5.2 (har jag för mig) från 2016. Jag gör det med ett leende på läpparna varje gång.

Kolla att du känner dig bekväm med IsoSpeed och sedan är det bara att köra.

Antonio.L

Medlem
Kör en Trek Domane SLR 7 från 2020. Ja, den är lite tyngre men släpp det direkt. Komforten slår det mesta och den är stabil som en pansarvagn. Alla gillar olika men den är otroligt "snäll" mot kroppen då cykeln tar upp alla ojämnheter. Storlek? Du måste nog prova. Jag är 175cm, kör 52cm men fick byta stolpe mot en längre.
domane.jpg

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att det rycker lite i köptarmen när jag tänker på Domane. Lite fundersam angående geometri etc i o m att det är en ”komfortpaket” men det går ju att pröva ut.

Den är nog helt klart tillräckligt snabb i a f.

Antonio.L

Medlem
Jag ”mäter” allt och är väl som dom flesta smått nördig med alla siffror och snitthastigheter. Och ratade Domanen pga vikten. Men efter en provkörning var jag totalt såld. Och för mig blir snitthastigheten på mina rundor alltid högre då jag inte blir trött på samma sätt i kroppen.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bor i fel ände av det långa landet Sverige så jag har för vana att köpa grisen i säcken nästan varje gång jag byter cykel.

Brukar ha storlek 56 men då cyklar ser så olika ut och tillverkare gör stora eller amå hojjar har jag haft storlek 54, 56, M och L på mtb, gravel och racer.

Läste igen.

Hur aggressivt brukar du sitta? I o m att du har korta ben så är din överkropp längre. Det finns risk att geon inte passar dig då, eftersom Domane är komfort-räser, alltså kort och hög. Kolla stack och reach och jmf med din existerande cykel.

glitch

Aktiv medlem
Läste igen.

Hur aggressivt brukar du sitta? I o m att du har korta ben så är din överkropp längre. Det finns risk att geon inte passar dig då, eftersom Domane är komfort-räser, alltså kort och hög. Kolla stack och reach och jmf med din existerande cykel.

Torde vara ganska enkelt avhjälpt med en längre stam i så fall. Gissar att TS inte vill ha en superslammad hoj i alla fall eftersom det är Domane vi pratar om.

bigmollo

Aktiv medlem
Jag har kört min Domane SL5 i ett år nu och älskar den. Den är lite tung men det är inget man märker på vägen. Grymt stabil och bekväm. Om man byter däck så funkar den lika bra i på grus och stigar.

IvöPeter

Medlem

Jag har kört en Domane SL5 56cm under 2021. Jag är 181cm och har satt kortare styrtapp. Jag tog 56cm för att behålla längden på styr röret så den inte blir för låg framtill.
Cykeln är bra för det går att köra endurance och Gravel och landsväg med samma cykel, jag kör 700x38C däck för komfort.
Luckan med flaskhållare som sitter på diagonal röret är felkonstruerad och kommer inte att hålla länge med vattenflaska i hållaren, låsningar skulle suttit i båda ändar, inte på mitten som det gör nu och den håller inte tätt eftersom den glappar rejält med full vattenflaska i hållaren.
Att det knakar, klonkar och knäpper när man vevar behöver inte bero på ramen , det kan vara SHIMANO problem för alla SHIMANO jag haft genom åren har gjort så, däremot har aldrig Campagnolo låtit en massa , kanske blir det växelgruppsbyte

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Har kört Domane SL5 2019 sedan April 2019. Bytte hjul till Hunt AWD alu då vart den lite livligare. Den nya modellen verkar flera snäpp bättre.
Men älskar den. Den är så lugn och trygg på långa landsvägssträckor, klarar kurvtagning galant, Spurtar beroende på vilka ben du har. Kör med Schwalbe Pro One 30 mm med slang.
Ramen sväljer vägen galant och grusvägar ärn inga problem. Enda som jag skulle vilja haft är möjlighet att fästa pakethållare för lite mer campingcykling. Vilket ändå säkert bara kommer bli kreditkort och de väskorna som behövs har jag redan.

ooms

Aktiv medlem
Jag har kört min Domane SL5 i ett år nu och älskar den. Den är lite tung men det är inget man märker på vägen. Grymt stabil och bekväm. Om man byter däck så funkar den lika bra i på grus och stigar.
Aha, det är en Domane. Har undrat vad du kört på i filmerna :-)
Visst gick du från en Canyon Ultimate? Vad skulle du säga är de största skillnaderna dem emellan?

MrSthlm

Aktiv medlem
Ah, Domane SL5 är en verklig snygging men något inom mig vill samtidigt bryta den här Specialized & Trek trenden/dominansen, det känns lite fegt på något sätt, roande att ha något annat. ;-) Vad väger den, är det ca 9,5 - 10 kg? I så fall kan man ju fråga sig lite, varför inte hitta en annan som både är lika bra i geometrin samt lite lättare, kanske blir dyrt? ;-)

NLC

Aktiv medlem
Vad väger den, är det ca 9,5 - 10 kg? I så fall kan man ju fråga sig lite, varför inte hitta en annan som både är lika bra i geometrin samt lite lättare, kanske blir dyrt? ;-)
Allting är ju möjligt men om man lyckas nå 10 kg strecket med en modern racer i kolfiber har man definitivt jobbat på det. Min alu-CX med aerobars, 32 mm GP5000 TL, (tomma) väskor & flaskor vägde in på totalt 9700 gram.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag skulle gissa på 8-8.5 kg. Blir förvånad om den går över 8.5kg.

Här någon Domane SL5 som sägs väga 9,9 kg men jag vet inte, kan finnas olika modeller, olika utrustningar, hjulens vikt, däckens dimension påverkar etc, etc?

Här skriver de om 9,63kg men förtydligar: "The all up weight of 9.63kg makes the SL 5 the heaviest bike in our Bike of the Year test category, only by a 100g or so, but if the SL 5 was running on a set of more modestly wide tyres (such as a 28c) then the disadvantage would be much, much less, as would setting these 32c tubeless-ready tyres and tubeless-ready wheels up as tubeless, as intended."

ooms

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
9.2kg står det här (2022 års modell), men hittade även en SL5-variant (2021) där Trek själva skrev 9.89kg. Jag är fortsatt förvånad!

Man måste upp på SLR7 för närmare 100k för att komma ner till 8.5kg…

MrSthlm

Aktiv medlem
9.2kg står det här (2022 års modell), men hittade även en SL5-variant (2021) där Trek själva skrev 9.89kg. Jag är fortsatt förvånad!

Tex Trek Émonda SL är väl dock betydligt lättare i grundutrustning. Jaja, inte vet jag, de lyriska Domane ägarna här får väl förtydliga.

MrSthlm

Aktiv medlem

En intressant kommentar, i synnerhet det om "grus och stigar", det vore coolt att ha en bra racer som även lämpar sig fint för allroundcyklande. 1 cykel istället för 2, typ. ;-)

IM

Aktiv medlem
En intressant kommentar, i synnerhet det om "grus och stigar", det vore coolt att ha en bra racer som även lämpar sig fint för allroundcyklande. 1 cykel istället för 2, typ. ;-)
Jag kör en hel del traktorvägar med min, med 28 mm Conti 4 season. Fungerar finfint. Ett strålande sätt för mig att få lite variation på annars relativt givna rundor här på landet.

IM

Aktiv medlem
...och som så ofta är det väl lättare att kapa gram på annat än hojen. Magen till exempel... 😏

IM

Aktiv medlem
Jag kör en hel del traktorvägar med min, med 28 mm Conti 4 season. Fungerar finfint. Ett strålande sätt för mig att få lite variation på annars relativt givna rundor här på landet.
Det vet jag faktiskt inte. En del utrymme finns det kvar; 32 kanske? På senare årsmodeller kan jag tänka mig att det finns yttreligare utrymme?

nisseson

Aktiv medlem

bigmollo

Aktiv medlem

Man måste upp på SLR7 för närmare 100k för att komma ner till 8.5kg…
Man känner att den är tung när man lyfter den. Det är stor skillnad mellan Domanen och min gamla Canyon som väger strax under 7 kilo. Domanen känns väldigt stabil och trygg på vägen. Mycket tack vare att den har 32 mm-däck. Min gamla Canyon känns mer som en tävlingscykel som sprätter iväg när man spurtar. Det går dock att spurta rätt bra med Domanen också, det sitter mest i benen. Ramen är grymt effektiv och tar upp allt man trycker ner i pedalerna.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Man känner att den är tung när man lyfter den. Det är stor skillnad mellan Domanen och min gamla Canyon som väger strax under 7 kilo. Domanen känns väldigt stabil och trygg på vägen. Mycket tack vare att den har 32 mm-däck. Min gamla Canyon känns mer som en tävlingscykel som sprätter iväg när man spurtar. Det går dock att spurta rätt bra med Domanen också, det sitter mest i benen. Ramen är grymt effektiv och tar upp allt man trycker ner i pedalerna.

Så svaret på TS fråga är att den är en underbar, icke trög men tung, klumpeduns. Hade funkat för mig, om jag var ute efter en cykel (och de fanns att köpa).

Antonio.L

Medlem
Min Argon 18 väger 6,7kg.
Domanen väger 8,8kg

Argonen är mer accelerationssnabb. Uppför är den outstanding. Men efter några timmar är jag rätt trött i armar och rygg. Gaffeln är inte förlåtande.
Domanen är otroligt stabil, suger upp alla ojämnheter, utför är den sjukt balanserad.
Kliver jag av cykeln är jag enormt mycket piggare på motsvarande runda.

jag väljer Domanen på precis alla turer oavsett vad som helst. Kan tugga timme efter timme utan att bli ”trött”. Enorm skillnad och det är nog det vi Domane ”fans” älskar. Har kört den med 26,28 och 32mm däck (pirelli Zero och Continental 5000). Integrerade lampor är snyggt och ”facket” i ramen sväljer alla verktyg, slang och lite ätbart. Grymt!

Fattar om en elitcyklist som jagar placering behöver bli av med vikt och väljer Emonda och Madone men som motionär i mogen ålder smäller det högre att sitta som en kung. Och jo, den är snabb så in i h-vete, inget snack om annat.

ooms

Aktiv medlem
Jag är fortfarande fascinerad av 9,9 kg. Det är drygt 3 kg mer än min Canyon. Iofs har Domanen skivbromsar, men det förklarar väl typ ett halvt kg? Är ramen gjord av massiv kolfiber?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer