Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

@3dx Men du vill ha mindre kablar än på dessa eller efterlyser du integrerade kablar på hela Domane linjen i och med gen 4 (inte bara de dyraste Domane modellerna), så du menar??
Du har rätt. Jag tänker på från styre ner till ramen. Hade varit trevligt om de är dolda, även om de inte syns mycket men ändå.

Domane SLR gen4 ser ut att dölja det, vet ej med SL-modellerna
055FD749-A5BA-4A7B-9A4C-788BFC94313A.jpeg

Måttet ”procent av nypris” är bara ett happyhittepå ?
I stort sett alla cyklar eller motsvarande cyklar reas med 30% ibland. Då får jag en ny cykel från handlare. Nånstans där kan jag överväga en begagnad. Typiskt har dom några år på nacken och ett grundslitage och åldrande som kanske inte kräver omedelbar åtgärd men klockan tickar. Och procenten går ner. Det är väldigt tydligt när man köpt några cyklar att begagnat lätt blir dyrt .

I stort sett alla cyklar eller motsvarande cyklar reas med 30% ibland. Då får jag en ny cykel från handlare. Nånstans där kan jag överväga en begagnad. Typiskt har dom några år på nacken och ett grundslitage och åldrande som kanske inte kräver omedelbar åtgärd men klockan tickar. Och procenten går ner. Det är väldigt tydligt när man köpt några cyklar att begagnat lätt blir dyrt .
Och nytt blir ju också rätt dyrt ? dyra cyklar är det lite av en konst att sälja…

Nu finns det en del info om nya generationen.

Ja, trek släppte nyheten idag. #villhöver

Fint att den börjar på 77000 ?
Den blir då snyggare och snyggare kan man säga
Tyvärr fortfarande samma begränsningar i tillgängliga strl, med max reach ynkligt korta 38,6 cm (40,4cm för RSL) och strl-varierande STR, från 1,42 till 1,7, för de olika strl.
De minsta strl har alltså en väldigt racig sittställning, medan de största strl inte finns!
Tyvärr.

Mest ekonomiska om man har en hoj med fingrupp redan lär ju vara att köpa 105an, byta ut komponenter o sälja den beggade med en ny 105 grupp. Men ja prisstegen är lite speciell?
Jag fattade allt fel och trodde en 7 var värst, den billigaste hittade jag för 77000. Blir nog snart bra konjunkturrea på dessa också (som scott och spec).

Verkar dock som att SL 5 krupit under 9 kg och fått intrycket att det är vanligt att ägare kör med originalhjulen för grus och byter till lättare för lvg, så var det väl i tidigare generation varje fall. Ser att SL 5 går att få i Bianchi liknande färg, det är ju lite tveksamt ändå kan jag tycka. Skulle bli trött på alla kommentarer om att ens Trek ser ut som en Bianchi. ?
1662808032534.png

Senast ändrad:
Testar det här med n-1 #onebiketorulethemall osv. Köpte en Domane gen 3 med 105. Slängt på mina gravelhjul från Slowbuild (dt350 och 47mm fälg). Bytt styre/stam till Easton (styret är ec70 ax) och sadel. Just nu med 32mm wtb Expanse. Premiär på Kinnekulle idag. Kan bli bra! Kändes riktigt bra på gruset tycker jag. Asfalten också men lite mer svårbedömt idag för blåste skapligt och kyligt så får återkomma med hur den känns en solig sommardag.

Bilagor

• 13BE6B39-594C-4AA8-A43B-D7B88EA78730.jpeg
    13BE6B39-594C-4AA8-A43B-D7B88EA78730.jpeg
    880.4 KB · Besök: 154
  • 0DFC3762-39D0-4C18-ACE6-656FC443319F.jpeg
    0DFC3762-39D0-4C18-ACE6-656FC443319F.jpeg
    1.4 MB · Besök: 142
  • 8B782B11-7DBA-4D5C-81D0-53BB6E7917C3.jpeg
    8B782B11-7DBA-4D5C-81D0-53BB6E7917C3.jpeg
    1.3 MB · Besök: 155
Har nu bytt till de däck jag tänkte ha framöver - 35mm Gravel King slick. Tror det kommer funka bra. De rullar fint på asfalt. Inte riktigt som ett par rena racerdäck i 28 men inte långt ifrån. Skulle jag försöka sitta med i en tävling skulle det märkas, men för distans och social klungkörning tror jag inte det blir några problem. Även helt ok på grus, så länge vi pratar grusväg och inte stig. Geometrin och komforten gör att den känns väldigt bra på grus också måste jag säga. Men som varit uppe i tråden, lätt är den inte. Men inte heller så farligt tung. 8.8 kg som på bilden med pedaler osv. Det är ok ändå för en 105-utrustad hoj med 35mm-däck kan jag tycka. Känns iaf inte särskilt tung när man väl cyklar på den.

Bilagor

• Domane.jpg
    Domane.jpg
    223.7 KB · Besök: 96
Har nu bytt till de däck jag tänkte ha framöver - 35mm Gravel King slick. Tror det kommer funka bra. De rullar fint på asfalt. Inte riktigt som ett par rena racerdäck i 28 men inte långt ifrån. Skulle jag försöka sitta med i en tävling skulle det märkas, men för distans och social klungkörning tror jag inte det blir några problem. Även helt ok på grus, så länge vi pratar grusväg och inte stig. Geometrin och komforten gör att den känns väldigt bra på grus också måste jag säga. Men som varit uppe i tråden, lätt är den inte. Men inte heller så farligt tung. 8.8 kg som på bilden med pedaler osv. Det är ok ändå för en 105-utrustad hoj med 35mm-däck kan jag tycka. Känns iaf inte särskilt tung när man väl cyklar på den.

Vad fick du pröjsa för den? ?

Testar det här med n-1 #onebiketorulethemall osv. Köpte en Domane gen 3 med 105. Slängt på mina gravelhjul från Slowbuild (dt350 och 47mm fälg). Bytt styre/stam till Easton (styret är ec70 ax) och sadel. Just nu med 32mm wtb Expanse. Premiär på Kinnekulle idag. Kan bli bra! Kändes riktigt bra på gruset tycker jag. Asfalten också men lite mer svårbedömt idag för blåste skapligt och kyligt så får återkomma med hur den känns en solig sommardag.

Jag hade lite samma idé, sen jag köpte min i höstas har jag gjort mig av med tre cyklar. "Bara" tre kvar nu. Byggde nya landsväghjul till den, originalen var inget vidare. Ska testa om de duger till grus, annars får jag väl bygga ett par till. Stabil och oerhört bekväm på landsväg, märker inget av vikten.

1686828734197.png

(Och ja, jag ska kapa styrröret.)

8,8 kg med graveldäck och 105 är ju riktigt bra!

Snygg! Jag har fått hem en Domane SL6 105 di2 som jag tänkt använda för fincykling på landsväg och grus. Just nu 40mm Rambler på original-hjulen (25mm innebredd) och 25mm conti på ett par djupare fälgar.
Grusdäcken mäter 41mm och vi bedömer att det nog nästan går att köra 45mm med tillräcklig frigång.

Jag har bytt styre/stam till Pro Vibe pursuit 40mm för och -17 styrstam för att komma ner lite..

Det här med vikten är ju ett halvluddigt ämne kan jag tycka, det beror ju på. Möjligen spelar det ingen roll för de flesta med något kilo hit och dit men det kan ju göra det beroende på ens ambitioner.

Problemet med tex Treks prissättning är att de lättare Domane modellerna är svindyra.

Det här med vikten är ju ett halvluddigt ämne kan jag tycka, det beror ju på. Möjligen spelar det ingen roll för de flesta med något kilo hit och dit men det kan ju göra det beroende på ens ambitioner.

Problemet med tex Treks prissättning är att de lättare Domane modellerna är svindyra.
Tur att dom vanliga med tilldelat bara är dyra, inte svindyra:)

Snikmodellen Domane 3 Alpine Fade, tycker Shimano Sora och mekaniska skivbromsar funkar bra på denna modell. 14,5’ i vintras men nu dyrare. Alltså inte prisvärd ens då, men snygg ? Har faktiskt sänkt styrstammen efter denna bild togs men cykeln fortfarande sjujäkla bekväm. Har ett par Pirelli p0 30 mm som dock eventuellt ska få ersätta originaldäcken 32 mm Bontrager bara sommarens grusturer från stugan är avklarade. Tung? Inget jag tänkt på men har visserligen aldrig cyklat 7 kg kolfiberracer…

Bilagor

• IMG_4889.jpeg
    IMG_4889.jpeg
    1.4 MB · Besök: 60
Senast ändrad:
Försöker titta lite på geometrin och som alltid är det svårt att jämföra stack och reach eftersom spacers och styr-reach tillkommer. Har jag förstått det rätt att gen 3 har styre med 93 mm (SL) reach medan gen 4 har 75 mm, alltså ca 2 cm skillnad i reach? Och AL har 100 mm? Hur upplever ni som har en Domane detta?

Försöker titta lite på geometrin och som alltid är det svårt att jämföra stack och reach eftersom spacers och styr-reach tillkommer. Har jag förstått det rätt att gen 3 har styre med 93 mm (SL) reach medan gen 4 har 75 mm, alltså ca 2 cm skillnad i reach? Och AL har 100 mm? Hur upplever ni som har en Domane detta?
Styret var det första jag bytte. Till ett smalare och med kortare reach...

Tillbaka
Topp