Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

Jag struntade i storlekstabellerna (eller köpte för gränsen till för liten enligt Trek) och köpte 54 cm medium till mina 176 cm, hade också
suttit för utfläkt med 56 cm ramen.
Känner igen det där - är 180 cm och kör 56:a av annat märke med 2 cm kortare stam (80 mm). Problemet för mig med en 54:a är att reach inte minskar jättemycket medan stack gör det. Tänkte därför att en Domane med dess "gubbgeometri" skulle passa men med jättelång reach på styret var man liksom tillbaka på ruta ett vad gäller reach... Hur mycket bygger spacers på en Domane (gen 3, gen 4, AL)?

Jag är 182,5 typ, möjligen 182 nu som snart 53 åring, för mig jag var 183 förr i tiden, hmmm. ? ?

Köpte en 58a (AL5) hösten 2021, skulle jag kunna ångra mig skulle jag tagit en 56 och sannolikt även den billigaste kolfiber varianten.

Men... 58an är ruskigt bekväm för min kropp, stabil, upplevs säker och bra som en pendlingshoj året om (samt högst sporadiska grusrundor) så jag är ändå inte missnöjd. Men visst sjutton är den tung, tror den väger mellan 10,5 - ca 11 med skärmarna på (beroende på hjulpar). Min lättare racer väger dock drygt 8, så ja, det är en kraftig skillnad och det märks, inte det minsta tvivel om saken.

Jag hade lite samma idé, sen jag köpte min i höstas har jag gjort mig av med tre cyklar. "Bara" tre kvar nu. Byggde nya landsväghjul till den, originalen var inget vidare. Ska testa om de duger till grus, annars får jag väl bygga ett par till. Stabil och oerhört bekväm på landsväg, märker inget av vikten.

Visa bilaga 632350

(Och ja, jag ska kapa styrröret.)
Men hallå! Inget drop är en viktig del av poängen. Annars finns det ju massor att välja på

Verkar som om Trek Domane 2023 års modeller har kvar de blytunga (men förhoppningsvis helt oförstörbara) "Bontrager Affinity Disc" hjulen för den billigare Domane AL (aluminium) serien men inte längre på den minst dyra kolfiber ramen (SL5). SL5 verkar numera vara utrustad med "Bontrager Paradigm SL". Sedan om även "Bontrager Affinity Disc" hjulen kan ha fått någon vikthyvling med 2023 års modell eller inte har jag dock ingen aning om.

Om "Bontrager Affinity Disc" går att läsa:
"Clearly built to take a beating, the stock wheels are anything but light. I weighed them at 2,270 g for the pair (1,050 g front, 1,220 g rear) which makes them the heaviest road wheelset I’ve seen in recent memory." ? Roande också att de bygger på det hela ytterligare genom att utrusta hjulen med Bontrager R1 Hard-Case däck som väger ca 460 gram / st.

Passande reklam inför min kommande försäljning av ett par Bontrager Affinity Disc hjul men man kan ju åtminstone skriva att de är starka och "välbyggda". ?

Senast ändrad:
Verkar som om Trek Domane 2023 års modeller har kvar de blytunga (men förhoppningsvis helt oförstörbara) "Bontrager Affinity Disc" hjulen för den billigare Domane AL (aluminium) serien men inte längre på den minst dyra kolfiber ramen (SL5). SL5 verkar numera vara utrustad med "Bontrager Paradigm SL". Sedan om även "Bontrager Affinity Disc" hjulen kan ha fått någon vikthyvling med 2023 års modell eller inte har jag dock ingen aning om.

Om "Bontrager Affinity Disc" går att läsa:
"Clearly built to take a beating, the stock wheels are anything but light. I weighed them at 2,270 g for the pair (1,050 g front, 1,220 g rear) which makes them the heaviest road wheelset I’ve seen in recent memory." ? Roande också att de bygger på det hela ytterligare genom att utrusta hjulen med Bontrager R1 Hard-Case däck som väger ca 460 gram / st.

Passande reklam inför min kommande försäljning av ett par Bontrager Affinity Disc hjul.
Jag kan ta dem om du ger mig en femhundring!

Jag kan ta dem om du ger mig en femhundring!
Återkommer när jag köpt ett lättare beg hjulpar, jag är på jakt nu. :sneaky: Rätt nöjd med mina budget DT Swiss R 470 db, tycker de duger men vill ha ett par till, ska se om jag hittar ett par begagnade med Shimano nav till fyndpris.

Senast ändrad:
Återkommer när jag köpt ett lättare beg hjulpar, jag är på jakt nu. :sneaky: Rätt nöjd med mina budget DT Swiss R 470 db, tycker de duger men vill ha ett par till, ska se om jag hittar ett par begagnade med Shimano nav till fyndpris.
Du kanske redan är en van användare av flera olika skivbromsade hjulpar till samma cykel?
Men vill man ha ett så smidigt hjulskiftande som möjligt kan det vara en bra idé att välja hjul med likadana nav, annars får man hålla på och finjustera bromsskivorna med shims (det finns även för CL).
Tro mig, jag vet (till en av mina skivbromsade cyklar har jag tre uppsättningar hjul)!

Senast ändrad:

Det satt Paradigm SL på min SL5 -22, de är inte så roliga de heller. Man bör nog budgetera för ett byte, jag byggde ett par nya hjul tämligen omgående.

1688026233816.png

LB AR46, DT350, CX-ray/sprint.

Läst hela tråden men minns inte om det varit uppe förut: Stor skillnad i subjektiv ”åkkvalitet” mellan AL- och SL-ramarna? Med ålderns rätt börjar det bli dags för endurancegeometri… ?

Även jag har byggt några hjul med LB-fälgar och även jag är nöjd med dem.

Lyxigt med kolfiberfälg på navdynamohjul
Till mitt sniknavdynamohjul nöjde jag mig med en DT alufälg!
Det är en av fördelarna med skivbromsar. Man behöver inte bry sig om slitaget på fälgen. Jag hade nog inte byggt ett dynamohjul i kolfiber med fälgbromsar.

Har köpt en beg Trek Domane och förra ägaren hade redan börjat byta det som ska bytas (hjul, däck, sadel, styre). Undrar lite om Blendr-konceptet vad gäller styrstammen. Är det något vettigt? Ska man köpa grunkan som behövs och fästa framlampa och dator? Är det någon här som använder det?

Har köpt en beg Trek Domane och förra ägaren hade redan börjat byta det som ska bytas (hjul, däck, sadel, styre). Undrar lite om Blendr-konceptet vad gäller styrstammen. Är det något vettigt? Ska man köpa grunkan som behövs och fästa framlampa och dator? Är det någon här som använder det?
Blendr-lösningen är rätt nice. Jag skulle absolut ha valt det om jag hade en Domane för att få till en bra, enkel, praktiskt och snygg lösning för fäste av dator+lampa.

jag har garminfästet, det är helt suveränt!

Har det dubbla fästet för garmin och lampa. Städar helt klart upp så det ser lite bättre ut. Det som man dock får försaka är kabelhållaren som sitter där original. Kan också rekommendera lampfästet för sadeln.

Jag har ungefär samma funderingar på om Trek Domane är för tung, har sneglat på den. Cyklar på en gammal hybrid i dagsläget som väger ca 13kg och det känns för tungt även om den (nån Nishiki Race Hybrid med Shimano Sora) kan vara förhållandevis riktigt snabb.

Vad finns det som inte är alltför mycket dyrare men väger mindre? Blir väl antagligen kolfiber då. Själv gillar jag en mer framåtböjd ställning. Har tänkt cykla intervaller och längre turer på landsväg. Tacksam för om ni har några tips! Vill inte ha fälgbromsar, det är den stora nackdelen med cykeln jag har idag samt att den har rakt styre - obekvämt.

Vet inte hur många modeller/varianter Domane finns i just nu men det är ju några stycken med ett exceptionellt brett prisspann så klart vilket garanterat påverkar vikten en hel massa.

Tidningen Tour har testat Domane flera ggr under årens lopp och ram o gaffel är inte särskilt mkt tyngre än hos jämförbara ramar o gafflar

endurance-rennrad-im-test-trek-domane-slr-7

Trek Domane SLR 7 -22 "Gewicht Rahmen/Gabel/Steuerlager 1093/411/65 Gramm"

test-2015-rennraeder-m-scheibenbremsen-trek-domane-6-2-disc-trek-domane-6-2-disc-im-test

Trek Domane 6.2 Disc -15 "Gewicht Rahmen/Gabel/Steuerlager 1070/456/57 Gramm"

Jmf tex med en cykel med nya 105 Di2
Canyon Endurace CF 7 Di2 -23 "Gewicht Rahmen/Gabel/Steuerlager 992/473/43 Gramm"

Jag har runt 100 mil på min Domane SL5 denna sommar. Tycker den har varit jättebra, otroligt bekväm och tillräckligt "snabb" för vad mina svaga ben klarar av :D

Men sen provkörde jag jag en kompis SL6a... jäklar vilken skillnad det var att prova en styvare och lättare cykel. Den största skillnaden för mig var känslan av hur responsiv cykeln var. Varje pedaltag genererade kraft framåt, min Domane kändes betydligt mjukare.

Domanen kändes som en pansarvagn och SL6an var mer av en sportbil :D

Jag har runt 100 mil på min Domane SL5 denna sommar. Tycker den har varit jättebra, otroligt bekväm och tillräckligt "snabb" för vad mina svaga ben klarar av :D

Men sen provkörde jag jag en kompis SL6a... jäklar vilken skillnad det var att prova en styvare och lättare cykel. Den största skillnaden för mig var känslan av hur responsiv cykeln var. Varje pedaltag genererade kraft framåt, min Domane kändes betydligt mjukare.

Domanen kändes som en pansarvagn och SL6an var mer av en sportbil :D

Varför skriver du sånt, och varför läser jag tråden?

Jag har intagit en sån där gubbattityd "va e de me de då", att dyra cyklar bara är är fånigt, dom är inte snabbare (väldigt dumt argument BTW), dom kostar mycket bara för märket, bara idoter som går på det, testar aldrig någon kompis fina cykel o.s.v.
Allt detta för att undvika att bli sugen på en fin cykel och bli utfattig på kuppen.

Lite seriöst. Det har varit några inlägg om vikten (inte i det jag svarar på här dock). Nu är jag inte någon pr0cyklist, och har en enkel racer. Men att en cykel kan kännas klumpig och sävlig har väl inte enbart med vikten att göra? Dyra cyklar känns förmodligen bättre, men mest p.g.a. ram och komponenter. Sedan är vikten en konkurrensgrej så för att sälja dessa kan dom inte väga så mycket. Min poäng är att något kilo hit eller dit spelar mindre roll än ram och andra komponenter för känslan.

En Trek gled förbi idag (coastade) i en nerförsbacke. Hann inte gissa vad det var för modell. En sak jag reagerade på var att den var otroligt högljudd när den rullade. Är det här ett vanligt problem med de cyklarna?
Nåt sånt vill man ju inte råka köpa, att ha en cykel som skriker till omgivningen "Kolla vad lat min ägare är som inte orkar trampa!" ?
Kanske kan vara något som behöver justeras i så fall eller är de bara så?

En Trek gled förbi idag (coastade) i en nerförsbacke. Hann inte gissa vad det var för modell. En sak jag reagerade på var att den var otroligt högljudd när den rullade. Är det här ett vanligt problem med de cyklarna?
Nåt sånt vill man ju inte råka köpa, att ha en cykel som skriker till omgivningen "Kolla vad lat min ägare är som inte orkar trampa!" ?
Kanske kan vara något som behöver justeras i så fall eller är de bara så?
Vissa baknav låter ganska mycket. Har ett par Hunt-hjul på en av hojarna och det låter som en arg insekt. Beror på konstruktionen.

För vissa är det önskvärt. Man hörs på håll och fotgängare kliver åt sidan…

För vissa är det önskvärt. Man hörs på håll och fotgängare kliver åt sidan…
Min cykel är tyst så jag kör istället med musik på högtalare, funkar kanon mot fotgängare när man pendlar och även när man trampar då ? Dvs alltid för glida är ju fusk (ironi).

Cyklar man bland fotgängare är det bra med ringklocka, att hojta bakom fotgängare kan ge alla möjliga reaktioner, men när man plingar vet alla(?) vad det är fråga om

Det finns out-front GPS-hållare med ringklockan dold undertill tex denna från holländska
CloseTheGap
product.php

445 SEK hos Rose

Tillbaka
Topp