Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

En Trek gled förbi idag (coastade) i en nerförsbacke. Hann inte gissa vad det var för modell. En sak jag reagerade på var att den var otroligt högljudd när den rullade. Är det här ett vanligt problem med de cyklarna?
Nåt sånt vill man ju inte råka köpa, att ha en cykel som skriker till omgivningen "Kolla vad lat min ägare är som inte orkar trampa!" ?
Kanske kan vara något som behöver justeras i så fall eller är de bara så?
Hoppas den inte var orange. ?

Haha, sorry till alla! I tanken var allt klart, men det som kom ut på tangentbordet var något annat.

Testade en Specialized Tarmac SL6
Vikten gör mycket för känslan, både totalvikten och hjulen. Men även geometrin påverkar mycket.

När jag bytte ram från en "vanlig" Specialized Roubaix till team-versionen var det (nästan) som natt och dag. Den "nya" cykeln kändes väldigt mycket snabbare och rejsigare. En annan geometri på ramen (länge och lägre) gjorde stor skillnad i känslan. Viktmässigt var det ingen större skillnad, men sittställningen blev rätt annorlunda.

Men en Domane köper man väl för att den är kortare och högre - endurancegeometri…
Njae, geometrin är en del, men det finns andra delar som t.ex. stötdämpning, också. Endurance handlar om att kunna cykla långt och länge och inom det segmentet ryms det många olika modeller med olika fokus och olika lösningar för att möjliggöra det.

De flesta endurance-hojar har inte stötdämpning, så det är inget måste.

Bikeradar definierar kategorin bl a så här:
An endurance road bike will be designed to enable you to cover the distance in comfort. That means the ride position will be a bit more upright than a typical race bike, favouring ride comfort over ultimate aerodynamics.

De fortsätter med att det även kan finnas stötdämpning och att utrymme finns för bredare däck än på en racer.

De flesta endurance-hojar har inte stötdämpning, så det är inget måste.

Bikeradar definierar kategorin bl a så här:
An endurance road bike will be designed to enable you to cover the distance in comfort. That means the ride position will be a bit more upright than a typical race bike, favouring ride comfort over ultimate aerodynamics.

De fortsätter med att det även kan finnas stötdämpning och att utrymme finns för bredare däck än på en racer.
Det jag skrev motsäger inte på något sett det du skrev ?

Cyklar man bland fotgängare är det bra med ringklocka, att hojta bakom fotgängare kan ge alla möjliga reaktioner, men när man plingar vet alla(?) vad det är fråga om

Det finns out-front GPS-hållare med ringklockan dold undertill tex denna från holländska
CloseTheGap
product.php

445 SEK hos Rose
Du har en poäng med ringklocka! Även om jag inte upplever problemet själv utan ringklocka. Men det gör inte att jag har rätt.

Jag har en Domane 4.3 som jag trivts bra med men som börjar få några år på nacken och jag letar efter en ny. Har hittat en begagnad Domane SL7 som verkar intressant. Är lite fundersam över storlekarna dock. Jag är 176 cm och vill minnas att enligt måttabellerna jag kollade i för cirka sju år sedan när jag köpte cykeln låg jag precis mellan stl 54 och 56. Råden var att gå på mindre storleken och jag har nu haft stl 54 (och den har passat bra). Den begagnade cykeln är stl 56. Enligt måttabellerna jag tittat i nu så anges stl 56 för längd 174-180 cm, dvs jag ligger enligt detta ganska väl inom den storleken. Kan måttabellerna ändrats för olika Domane-modeller?

Ja, jag vet att det inte enbart är längden som är avgörande utan en massa andra mått också, men tänkte mest kolla om det är så att det inom Domane-serien (som jag trodde hade ganska likvärdiga dimensioner) är ändrade mått? Ni som också är runt 176 cm, vad har ni för storlek?

Jag är 176 cm och vill minnas att enligt måttabellerna jag kollade i för cirka sju år sedan när jag köpte cykeln låg jag precis mellan stl 54 och 56. Råden var att gå på mindre storleken och jag har nu haft stl 54 (och den har passat bra). Den begagnade cykeln är stl 56. Enligt måttabellerna jag tittat i nu så anges stl 56 för längd 174-180 cm, dvs jag ligger enligt detta ganska väl inom den storleken. Kan måttabellerna ändrats för olika Domane-modeller?
En tabell är ju endast en grov vägledning (i bästa fall)
Varför inte jmf geometrierna mellan din nuvarande 54cm ram och 56an du funderar på
och då ffa stack och reach
Jag är för lat för att själv googla fram dem, men från minnet så ändras stack mer än reach hos Domane. Dvs gissningsvis kommer styret att hamna högre och kanske även lite längre fram
Funkar det för dig?
Annars går det att byta till en kortare styrstam, 1-2 cm skillnad i längd brukar inte ge några problem.
Det finns även stammar med olika vinkel om du vill få styret (ännu) högre/lägre
Ett bra verktyg för att visualisera detta är

Enligt https://geometrygeeks.bike/compare/...22-2023-56-cm,trek-domane-sl-2022-2023-54-cm/ ska Domane 54an vara oförändrad mellan 2016 och 2022-2023 års modeller (om nu deras data stämmer) så om rekommendationen ändrats m.a.p storlek vs kroppslängd kanske det är mer på preferenssidan? Som @HåkanC skriver ändras ju inte reach särskilt dramatiskt mellan storlekarna så som jag tolkar det är 56an troligen ett bättre val för komfort (utan att behöva ha en spacerstack under styrstammen), 54an erbjuder lite mer aggressiv position (givet i båda fallen att en reach på 375-378 mm passar)

Jag har en Domane 4.3 som jag trivts bra med men som börjar få några år på nacken och jag letar efter en ny. Har hittat en begagnad Domane SL7 som verkar intressant. Är lite fundersam över storlekarna dock. Jag är 176 cm och vill minnas att enligt måttabellerna jag kollade i för cirka sju år sedan när jag köpte cykeln låg jag precis mellan stl 54 och 56. Råden var att gå på mindre storleken och jag har nu haft stl 54 (och den har passat bra). Den begagnade cykeln är stl 56. Enligt måttabellerna jag tittat i nu så anges stl 56 för längd 174-180 cm, dvs jag ligger enligt detta ganska väl inom den storleken. Kan måttabellerna ändrats för olika Domane-modeller?

Ja, jag vet att det inte enbart är längden som är avgörande utan en massa andra mått också, men tänkte mest kolla om det är så att det inom Domane-serien (som jag trodde hade ganska likvärdiga dimensioner) är ändrade mått? Ni som också är runt 176 cm, vad har ni för storlek?
Jag hade också en domane 4.3 i 54cm. Och sedan en domane sl7 2022 i 54cm. Klockrena båda. 56cm blev för stort för mig och kändes inte rätt när jag prövade.

4.3 och SL är väldigt lika. Mitt tips är att köra på samma storlek.

Tänk också på att Trek på många modeller har väldigt lång reach på själva styret, 90-100 mm mot 70-80 mm hos andra, så kolla det och var beredd på att byta. Jag som är 180 cm föreslås strl 56 eller 58 och det senare känns helt orimligt för mig. Min Domane är en 56 med utbytt styre med reach 73 mm (men skulle nog dessutom kunna tänka mig en stam på 90 mm, min kropp tycks föredra kort reach). Om du trivs med den du har storleksmässigt, gör som @HåkanC föreslår men glöm alltså inte att jämföra styrena också.

Jag är 175 och valde mellan 52 och 54 (SL5). 52 var för liten, 54 alldeles lagom men jag bytte styret direkt pga reach. 56 hade varit alldeles för stor.

jag är 181 med längre ben och kortare överkropp enligt cykelhandlare. jag tycker min SL5 2019 56:a är på gränsen till att vara för stor.

100 mm reach på styret på den, om jag inte tar fel. Med ett ”vanligt” styre blir reach 2-3 cm kortare.

100 mm reach på styret på den, om jag inte tar fel. Med ett ”vanligt” styre blir reach 2-3 cm kortare.
Ja men precis, och den generationens 105 reglage bygger en del framåt med. Blir dock väldigt bra med mina aerobars.

Trek har nog också insett att det blir lite konstigt med långa styren. Domane SL5 gen 4 har 75 mm reach på styret. Kollade även på senaste Emonda och där tycks det variera lite, från 80 mm och uppåt.

Stort tack för mycket värdefull input allihop! Jag ska titta lite närmare på cykeln idag så får vi se. Lite svårt att provcykla i rådande väderlek bara...

Jag ska titta lite närmare på cykeln idag så får vi se. Lite svårt att provcykla i rådande väderlek bara...
Finns det inte ngt shoppingcentrum med inomhus parkeringsgarage i närheten? Sådana kan vara perfekta att provcykla i.
Det brukar var glest bland de parkerade bilarna så här i mitten av veckan, särskilt i fattiga januari!

Jag hittade till en Domane efter en bikefit. Känner mig väldigt nöjd. Har en 4.3 från 2013, dvs ram i kolfiber men inte så fancy.
Pga ändringar i pendlingsväg funderar jag på att skaffa en nyare, skivbroms och möjlighet till bredare däck står på önskelistan. Idag har jag ingen dedikerad pendlare då jag har för nära till jobbet.. Min Domane går bara träningsrundor på sommaren just nu, och står i trainern på vintern.
Det verkar som att geometrin (stack/reach) inte ändrats så mycket sedan 2013, vilket är bra för mig.
Hur skulle en ny i alu kännas mot min gamla i kolfiber?
Tänker typ en AL4..

Då var man pånytt ägare till en Domane. Den här gången den senaste versionen, gen 4, med 12-delad 105. Det mesta med geometrin är sig likt. Jag kände mig hemma direkt. Hjul och däck känns lite piggare än tidigare. De leveras som tubeless och det gör faktiskt lite skillnad. Styret är bättre än på den äldre modellen. Det här går faktiskt att använda till skillnad mot gen 3. Om allt går som det ska så kommer jag köra en lite längre sväng i helgen.
På bilden är styrröret okapat. Jag väntar på nya spacers, sen ska jag testa att sänka det nån centimeter eller två.

IMG_8810.jpeg

Senast ändrad:
Då var man pånytt ägare till en Domane. Den här gången den senaste versionen, gen 4, med 12-delad 105. Det mesta med geometrin är sig likt. Jag kände mig hemma direkt. Hjul och däck känns lite piggare än tidigare. De leveras som tubeless och det gör faktiskt lite skillnad. Styret är bättre än på den äldre modellen. Det här går faktiskt att använda till skillnad mot gen 3. Om allt går som det ska så kommer jag köra en lite längre sväng i helgen.
På bilden är styrröret okapat. Jag väntar på nya spacers, sen ska jag testa att sänka det nån centimeter eller två.

Visa bilaga 691681
Du hade väl hjul från Light Bicycle eller Farsports förut; är originalhjulen bättre än dessa numera?
Lite nyfiken på vad du ogillade med styret förut (förutom att reach är ganska lång, åtminstone på de större modellerna)?
Skulle en gen 3med andra hjul och annat styre i ditt tycke vara lika bra som gen 4 eller finns det fler skillnader?

Du hade väl hjul från Light Bicycle eller Farsports förut; är originalhjulen bättre än dessa numera?
Lite nyfiken på vad du ogillade med styret förut (förutom att reach är ganska lång, åtminstone på de större modellerna)?
Skulle en gen 3med andra hjul och annat styre i ditt tycke vara lika bra som gen 4 eller finns det fler skillnader?
Jag har kvar de hjulen som finhjul. De är såklart både lättare och bättre än orignalhjulen. De här originalhjulen med tubeless-däcken känns bättre än vad jag mindes att de förra orignalhjulen kändes. De däcken kändes lite stelare och dödare plus att det var en tung slang i som inte gjorde känslan bättre.

Det förra styret var alldeles för litet i bocken med små tighta böjningar. Vet inte om det var annorlunda på större storlekar. Som ni ser på mina jättefina bilder så får man knappt plats med handen nere i bocken. Det nya styret har mer en klassisk böjning.

IMG_8815.jpg

Nya styret med plats för händerna i bocken.

IMG_8814.jpg

Gamla styret, som sitter på Zwift-cykeln nu, med kort tight och värdelöst grepp i bocken. Det går inte att använda vettigt.

Annars är det inte jättemycket som skiljer. På gen 4 har de tagit bort den främre dämparen. Vet inte om jag saknar den faktiskt. En liten positiv grej med gen 4 är att de har skruvfästen för ramväska uppe på top-tuben.

/Johan

Någon som vet om det går att få hjälp av en "kolfibersmed" och montera in såna fästen på toptuben?
Nog det enda som jag saknar på min Domane.

Johan:
Har du ett "recept" på hjul till Domane hos Light Bicycle? Funderar på ett par från dom eller ett par Zipp 303S

Nu är väl vajrar dragna genom styrlagret och det är väl därför isospeed fram försvann. Är det en stor manöver att sänka? Funkar standardstyrstammar?
Sadelstolpen beskrivs som aero - den är inte rund (och utbytbar mot annan sort), alltså?

Nu är väl vajrar dragna genom styrlagret och det är väl därför isospeed fram försvann. Är det en stor manöver att sänka? Funkar standardstyrstammar?
Sadelstolpen beskrivs som aero - den är inte rund (och utbytbar mot annan sort), alltså?
Jag tror att det går att byta styrstammen. Vajrarna ligger utanpå styrstammen, men snyggt draget under en liten kåpa så det ser integrerat ut. Jag vet inte hur det ser ut med styrlagret. Sadelstolpen är lite oval så jag antar att den inte går att byta mot en annan sort.

Jag såg nu att gen 4 levereras med Bontrager R3 hard case-däck, till skillnad mot gen 3 som leverarades med R1-däcken. Det är stor skillnad mellan de däcken. R3 är helt ok däck som både är bekväma och rullar hyfsat medan R1 är ett däck som passar bäst på en pendlarcykel, och det är precis de däcken jag har på pendlaren.

Jag såg nu att gen 4 levereras med Bontrager R3 hard case-däck, till skillnad mot gen 3 som leverarades med R1-däcken. Det är stor skillnad mellan de däcken. R3 är helt ok däck som både är bekväma och rullar hyfsat medan R1 är ett däck som passar bäst på en pendlarcykel, och det är precis de däcken jag har på pendlaren.

Min gen3 levererades med R3. Men du hade väl en gen2 innan?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp