Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

Min gen3 levererades med R3. Men du hade väl en gen2 innan?

Aha! Där ser man, jag trodde att den var gen 3 också. Det är i alla fall stor skillnad på däcken, vilket var ett stort plus. Jag var beredd på att sätta de på pendlaren på en gång.

Jag såg nu att gen 4 levereras med Bontrager R3 hard case-däck, till skillnad mot gen 3 som leverarades med R1-däcken. Det är stor skillnad mellan de däcken. R3 är helt ok däck som både är bekväma och rullar hyfsat medan R1 är ett däck som passar bäst på en pendlarcykel, och det är precis de däcken jag har på pendlaren.
R1 är väl inte ens TL däck men det är klart, de duger i kriget, tror jag har mina i förrådet som reserv. ? I och för sig är det kanske fortfarande relativt ovanligt att nya cyklar levereras med TL däck, vet ej?

R1 är väl inte ens TL däck men det är klart, de duger i kriget, tror jag har mina i förrådet som reserv. ? I och för sig är det kanske fortfarande relativt ovanligt att nya cyklar levereras med TL däck, vet ej?
Det är de säkert inte men cykeln såldes som att det var tlr-hjul. Jag fick panik när jag cyklade med den första gången. Kändes som en sur pendlarhoj. Som tur var så blev det mycket bättre när jag bytte däcken, och ännu bättre när jag uppgraderade hjulen.

Det är de säkert inte men cykeln såldes som att det var tlr-hjul. Jag fick panik när jag cyklade med den första gången. Kändes som en sur pendlarhoj. Som tur var så blev det mycket bättre när jag bytte däcken, och ännu bättre när jag uppgraderade hjulen.
Ja, beroende på Domane modell man köpte tidigare så var det ju kanske lite speciellt.

Köpte man upp till AL5 tidigare (har ju ändrats nu) så fick man marknadens tyngsta hjul i kombination med marknadens tyngsta/sämsta däck (ok, jag kanske överdriver något...) ? ? För pendling fungerade det så klart fint.

Då var man pånytt ägare till en Domane.
Har du kompletterat med passande tröja
lidl-trek-jersey.jpg

Har du kompletterat med passande tröja
lidl-trek-jersey.jpg

De rackarna kör ju Madone på alla tävlingar, även Paris Roubaix. Jag får skylla på att jag antagligen är äldre än dom, och att jag betalar hojen själv. :D

Senast ändrad:
Jag har nu bytt till Mavic Aksium disc-hjul och Pirelli P-zero 32 mm däck. Detta på min budget-Domane (Al3 2022). Rekommenderar detta eftersom cykeln känns kvickare… den ser mycket snyggare ut dessutom eftersom Bontrager Paradigm ju är riktiga klumpeduns-hjul.

Hej!

Några skärmar som ni skulle rekomendera till min Domane SL7 (2022/gen 3 tror jag...?). SKS Racerblade som jag har sedan tidigare tycker jag sitter för illa och ger inte tillfredsställande skydd. Bontrager NCS kikar jag på, men tar gärna emot synpunkter eller tips på andra bättre alternativ om någon sitter på det.

Tack!

Hej!

Några skärmar som ni skulle rekomendera till min Domane SL7 (2022/gen 3 tror jag...?). SKS Racerblade som jag har sedan tidigare tycker jag sitter för illa och ger inte tillfredsställande skydd. Bontrager NCS kikar jag på, men tar gärna emot synpunkter eller tips på andra bättre alternativ om någon sitter på det.

Tack!
Jag kör ett par Berthoud i vad jag tror är 50 mm bredd. Tar några timmar att montera men sitter riktigt bra och tar inte för många minuter att montera av och på.
skärmdomane.jpeg

Titta på Treks webbsajt för din modell. Längre ned på sidan, nedanför specifikationer, finns ”Service”, och där finns det mesta specat, liksom serviceanvisningar. Jag kan ha fel men det verkar som om övre och nedre lager är likadana och med ett annat artikelnummer än det du länkar till.
IMG_1759.webp

Senast ändrad:
Titta på Treks webbsajt för din modell. Längre ned på sidan, nedanför specifikationer, finns ”Service”, och där finns det mesta specat, liksom serviceanvisningar. Jag kan ha fel men det verkar som om övre och nedre lager är likadana och med ett annat artikelnummer än det du länkar till.Visa bilaga 748427
Hej Niklas! Tack för att du tog dig tid 👍 Jag var inne på amerikanska sidan under components och snurrade runt. Ska gå in den vägen nästa gång.

Frågade två Trekåterförsäljare men inte ens dom kunde reda ut det.

Nyfiken. Varför behöver du köpa nytt?
Köpte en ram här på happy som tidigare ägaren hade ersatt med ny ram via garanti och han högg de lager som satt i gamla ramen till sin nya. Krävdes en liten enklare lagning i toppröret efter att den vält i butiken när den va ny.

Ser fram emot att bygga ihop den. Blir SRAM Rival AXS, 46/33 fram 10-33 bak. Lite oklart vilka hjul men något billigare/begagnat runt 1500g och förhoppningsvis får 38mm plats med skärmar.

Senast ändrad:
Blev nyfiken på Trek Domane och ville prova geometrin, så köpte en begagnad Domane AL2 förra året. Valet föll på gen 3 för att urvalet av färger är mycket bättre (däribland favoriten Gloss Mulsanne Blue), för att ramformen är mer tilltalande än den lite rakare som kom sedan och för att jag gillar den lite blaffigare Trek-loggan. Dessutom har den fästen för bento-väska, tredje flaskhållare och skärmar (men ingen förvaring i ramröret).

Förre ägaren hade redan åtgärdat en del av det som behöver göras och bytt styre (till Specialized), bytt sadel och satt på nya hjul och däck. Claris-gruppen som satt på var nästan oanvänd eftersom han hade kört cykeln med Tiagra. Den var annars var trevlig och välfungerande men för mig var det lite glest med 2x8. Det blev istället en R8000-grupp från Happyride K&S för en hanterlig peng (med 105-vevparti).

Det som är lite tråkigt med den här cykeln är att Trek tycks ha letat upp de tyngsta komponenter de kan producera och försett cykeln med dem. Originalvikten anges till 10,76 kg. Den väger nu 8-9 kg - det förändrar kanske inget på vägen men den känns lite smidigare i handen och lättare är roligare.

Trek Domane AL2.webp

Det blev en väldigt trevlig cykel i slutändan, även om det kommer fler förändringar framöver.

Blev nyfiken på Trek Domane och ville prova geometrin, så köpte en begagnad Domane AL2 förra året. Valet föll på gen 3 för att urvalet av färger är mycket bättre (däribland favoriten Gloss Mulsanne Blue), för att ramformen är mer tilltalande än den lite rakare som kom sedan och för att jag gillar den lite blaffigare Trek-loggan. Dessutom har den fästen för bento-väska, tredje flaskhållare och skärmar (men ingen förvaring i ramröret).

Förre ägaren hade redan åtgärdat en del av det som behöver göras och bytt styre (till Specialized), bytt sadel och satt på nya hjul och däck. Claris-gruppen som satt på var nästan oanvänd eftersom han hade kört cykeln med Tiagra. Den var annars var trevlig och välfungerande men för mig var det lite glest med 2x8. Det blev istället en R8000-grupp från Happyride K&S för en hanterlig peng (med 105-vevparti).

Det som är lite tråkigt med den här cykeln är att Trek tycks ha letat upp de tyngsta komponenter de kan producera och försett cykeln med dem. Originalvikten anges till 10,76 kg. Den väger nu 8-9 kg - det förändrar kanske inget på vägen men den känns lite smidigare i handen och lättare är roligare.

Visa bilaga 795246

Det blev en väldigt trevlig cykel i slutändan, även om det kommer fler förändringar framöver.
Imponerande/kul att banta en AL2 så mycket. (y) 🙂 Har en AL5 som jag gillar (en jäkla bekväm cykel), köpt slutet av september 21, den skulle också må bra av bantning. 🙃 Kanske är samma aluminium ramar på Domane AL serien, enbart övriga komponenter som skiljer.

Senast ändrad:
Tror att det är likadan ram för hela serien, med olika färg och växelgrupper. Och motsvarande Specialized Allez har närmast identisk geometri.

Det är egentligen inte så svårt med en rimlig bantningskur utan att bli weight weenie (i så fall har man ju börjat med fel rammaterial). Vad jag förstår såldes AL2 gen 3 med hjulen Bontrager Affinity disc med uppgiven vikt 2.270 g och det är ju inte svårt att få bort drygt ett halvkilo med nästan vilka hjul som helst istället för dem.
Däck Bontrager R1 Hard-case lite x 2: 920 g (4+ hekto för ett lvg-däck?)
Bontrager styrstam 100 mm: 180 g
Bontrager comp sadelstolpe 400 mm: 350 g (med ett schysst alu-rör kan man...)
Sadel Bontrager Verse comp 145 mm: 307 g (damcykelklass)

Det dyraste jag har satt dit är sadelstolpen, en Use Ultimate Evo på 122 g. Sadel är f n Fizik Vento Argo, ingen lättviktare men väldigt behaglig (men kommer troligen att bytas till Repente Quasar 2.0, vilken är nya favoriten). Styret på bilden, Pro PLT Ergo carbon 42 cm är redan bytt till ett vanligt Pro PLT som är smalare, 38 cm, vilket är en bekvämare bredd (för mig).

Det är synd att man inte kan köpa ramen lös och bygga själv 🙂

Tror att det är likadan ram för hela serien, med olika färg och växelgrupper. Och motsvarande Specialized Allez har närmast identisk geometri.

Det är egentligen inte så svårt med en rimlig bantningskur utan att bli weight weenie (i så fall har man ju börjat med fel rammaterial). Vad jag förstår såldes AL2 gen 3 med hjulen Bontrager Affinity disc med uppgiven vikt 2.270 g och det är ju inte svårt att få bort drygt ett halvkilo med nästan vilka hjul som helst istället för dem.

Det dyraste jag har satt dit är sadelstolpen, en Use Ultimate Evo på 122 g. Sadel är f n Fizik Vento Argo, ingen lättviktare men väldigt behaglig (men kommer troligen att bytas till Repente Quasar 2.0, vilken är nya favoriten). Styret på bilden, Pro PLT Ergo carbon 42 cm är redan bytt till ett vanligt Pro PLT som är smalare, 38 cm, vilket är en bekvämare bredd (för mig).

Snygg cykel och smart projekt!
Blev nästan sugen - bara för att man kan! 🙂

Denna satt på en cykel som jag köpte i augusti: https://www.specialized.com/se/sv/s-works-power/p/156019?color=230742-156019 blev väldigt överraskad positivt. Helt underbar sadel, väger lite mindre än Repente Quasar 2.0 :-)! Sadel är lite kantstött, eftersom förra ägaren fick låna den för att testa, men "glömde" att lämna tillbaka den. Så jag tänkte köpa en ny till den nya cykel och skifta den gamla till min Domane. Har en SL-6 gen 3, som behöver gå ner lite i vikt :-)!

Power-sadlarna är trevliga, har flera stycken, men om du vill spara vikt på riktigt är det väl en sadel från Berk du ska köpa? För samma pengar får du en 132 mm bred sadel på 78 g:

När jag köpte min Domane satt det en Selle Itala SLR Tekno-Flow på, bild nedan. Det var väl högst troligt en kinesisk replika med tanke på att den modellen inte görs längre och att den kostade rätt mycket (originalet, alltså). Lätt var den iaf. Jag gillade sadeln en hel del, men den kändes för smal, så den hamnade på Happy K&S för att glädja någon annan. Det primära med en sadel är att den är skön att sitta på, inte att den väger lite. Och Selle Italia har egentligen aldrig funkat för mig oavsett modell.

IMG_1780.webp
.

Håller helt med, cyklade Brevets 200km i helgen, var riktigt skönt med Powersadeln. Min cykel väger 7,8kg med sadeln, primärt för mig är att den är skön att sitta på.

Det var inte Domane som jag cyklade på, får jag väl påpeka!

Hoppas att ingen missförstod - en Domane AL är ingen Aethos men det finns heller ingen anledning till att den ska väga nästan 11 kg. Visst kan man sänka vikten med ytterligare ett halvkilo eller mer men då blir det ordentligt dyrt och inte särskilt meningsfullt.

Det jag tycker är värt att byta oavsett är hjul och däck, styre (hela 100 mm reach för strl 54-61, förtar ju poängen med endurance-geometri), sadel (om man nu inte gillar originalet) och ev växelgrupp, beroende på tycke och smak.

Ett tips annars, som inte har med vikt att göra, för den som är sugen på att modifiera sin Domane AL, är att sätta på "internal damper foam cover for cable housings" för att slippa "kabelskrammel" i undre ramröret.

Jag har monterat Redshift shockstop dämpad styrstam 80 mm på min Domane AL3. Med 32 mm däck och denna blir det rena Rolls roycecyklingen på de allt fler ojämna oljegrusvägarna i trakten (dvs när trafikverket inte lagar fin äldre asfalt utan ersätter med oljegrus).

Dock har jag också en 25 mm fälgbromsracer för snabb sommarcykling…

Om man måste gå på toa. 🤪
Power-sadlarna är trevliga, har flera stycken, men om du vill spara vikt på riktigt är det väl en sadel från Berk du ska köpa? För samma pengar får du en 132 mm bred sadel på 78 g:

När jag köpte min Domane satt det en Selle Itala SLR Tekno-Flow på, bild nedan. Det var väl högst troligt en kinesisk replika med tanke på att den modellen inte görs längre och att den kostade rätt mycket (originalet, alltså). Lätt var den iaf. Jag gillade sadeln en hel del, men den kändes för smal, så den hamnade på Happy K&S för att glädja någon annan. Det primära med en sadel är att den är skön att sitta på, inte att den väger lite. Och Selle Italia har egentligen aldrig funkat för mig oavsett modell.

Visa bilaga 795398.
Om man måste gå på toa.🤪

Tillbaka
Topp