Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

Det har väl funnits både för- och nackdelar med isospeed. Men större däcksvolym ger väldigt mycket komfort, och rätt sittställning är väl viktigare än att ha massa dämpning?
Det är väl olika cyklar och framförallt olika val för den som ska använda den. Det låter som lite snävt synsätt å tro att däck skulle vara svaret på all dämpning. Men det låter också som en inställning man inte kommer ändra.

Men jag sittställning som är 100% ger mest för komfort oavsett landsväg eller grus. Det beror på, vad ska den användas på för underlag?

Många highend kolfiber styren från det vanliga tillverkarna har rätt mkt flex. SL ramar har mer flex än SLR ramar köp det som passar. Men köra gatsten i 40-50km/h är hur lugnt som helst med 35mm fram baksiospeed mjuk SL ram och ett integrerat styre går som smör typ. och sitt position som är spot on givetvis. Denna Domane känns föga intressant, känner mig mer intresserad å leta upp en Madone Gen7 SL eller SLR även om det är svårt

Deamon eller Moaned?
Tog fram alla möjliga alternativ, men det kanske börjar bli lite väl med trådspårning från min sida... ademno, ademon, adenmo, adenom, adeomn, adeonm, admeno, admeon, admneo, admnoe, admoen, admone, adnemo, adneom, adnmeo, adnmoe, adnoem, adnome, adoemn, adoenm, adomen, adomne, adonem, adonme, aedmno, aedmon, aednmo, aednom, aedomn, aedonm, aemdno, aemdon, aemndo, aemnod, aemodn, aemond, aendmo, aendom, aenmdo, aenmod, aenodm, aenomd, aeodmn, aeodnm, aeomdn, aeomnd, aeondm, aeonmd, amdeno, amdeon, amdneo, amdnoe, amdoen, amdone, amedno, amedon, amendo, amenod, ameodn, ameond, amndeo, amndoe, amnedo, amneod, amnode, amnoed, amoden, amodne, amoedn, amoend, amonde, amoned, andemo, andeom, andmeo, andmoe, andoem, andome, anedmo, anedom, anemdo, anemod, aneodm, aneomd, anmdeo, anmdoe, anmedo, anmeod, anmode, anmoed, anodem, anodme, anoedm, anoemd, anomde, anomed, aodemn, aodenm, aodmen, aodmne, aodnem, aodnme, aoedmn, aoednm, aoemdn, aoemnd, aoendm, aoenmd, aomden, aomdne, aomedn, aomend, aomnde, aomned, aondem, aondme, aonedm, aonemd, aonmde, aonmed, daemno, daemon, daenmo, daenom, daeomn, daeonm, dameno, dameon, damneo, damnoe, damoen, damone, danemo, daneom, danmeo, danmoe, danoem, danome, daoemn, daoenm, daomen, daomne, daonem, daonme, deamno, deamon, deanmo, deanom, deaomn, deaonm, demano, demaon, demnao, demnoa, demoan, demona, denamo, denaom, denmao, denmoa, denoam, denoma, deoamn, deoanm, deoman, deomna, deonam, deonma, dmaeno, dmaeon, dmaneo, dmanoe, dmaoen, dmaone, dmeano, dmeaon, dmenao, dmenoa, dmeoan, dmeona, dmnaeo, dmnaoe, dmneao, dmneoa, dmnoae, dmnoea, dmoaen, dmoane, dmoean, dmoena, dmonae, dmonea, dnaemo, dnaeom, dnameo, dnamoe, dnaoem, dnaome, dneamo, dneaom, dnemao, dnemoa, dneoam, dneoma, dnmaeo, dnmaoe, dnmeao, dnmeoa, dnmoae, dnmoea, dnoaem, dnoame, dnoeam, dnoema, dnomae, dnomea, doaemn, doaenm, doamen, doamne, doanem, doanme, doeamn, doeanm, doeman, doemna, doenam, doenma, domaen, domane, domean, domena, domnae, domnea, donaem, doname, doneam, donema, donmae, donmea, eadmno, eadmon, eadnmo, eadnom, eadomn, eadonm, eamdno, eamdon, eamndo, eamnod, eamodn, eamond, eandmo, eandom, eanmdo, eanmod, eanodm, eanomd, eaodmn, eaodnm, eaomdn, eaomnd, eaondm, eaonmd, edamno, edamon, edanmo, edanom, edaomn, edaonm, edmano, edmaon, edmnao, edmnoa, edmoan, edmona, ednamo, ednaom, ednmao, ednmoa, ednoam, ednoma, edoamn, edoanm, edoman, edomna, edonam, edonma, emadno, emadon, emando, emanod, emaodn, emaond, emdano, emdaon, emdnao, emdnoa, emdoan, emdona, emnade, emnaed, emndae, emndea, emnead, emneda, emoadn, emoand, emodan, emodna, emonad, emonda, enadmo, enadom, enamdo, enamod, enaodm, enaomd, endamo, endaom, endmao, endmoa, endoam, endoma, enmade, enmaed, enmdae, enmdea, enmead, enmeda, enoadm, enoamd, enodam, enodma, enomad, enomda, eoadmn, eoadnm, eoamdn, eoamnd, eoandm, eoanmd, eodamn, eodanm, eodman, eodmna, eodnam, eodnma, eomadn, eomand, eomdan, eomdna, eomnad, eomnda, eonadm, eonamd, eondam, eondma, eonmad, eonmda, madeno, madeon, madneo, madnoe, madoen, madone, maedno, maedon, maendo, maenod, maeodn, maeond, mandeo, mandoe, manedo, maneod, manode, manoed, maoden, maodne, maedno, maeond, maonde, maoned, mdaeno, mdaeon, mdaneo, mdanoe, mdaoen, mdaone, mdeano, mdeaon, mdenao, mdenoa, mdeoan, mdeona, mdnaeo, mdnaoe, mdneao, mdneoa, mdnoae, mdnoea, mdoaen, mdoane, mdoean, mdoena, mdonae, mdonea, meadno, meadon, meando, meanod, meaodn, meaond, medano, medaon, mednao, mednoa, medoan, medona, menade, menaed, mendae, mendea, menead, meneda, meoadn, meoand, meodan, meodna, meonad, meonda, mnadeo, mnadoe, mnaedo, mnaeod, mnaode, mnaoed, mndaeo, mndaoe, mndeao, mndeoa, mndoae, mndoea, mneado, mneaod, mnedao, mnedoa, mneoad, mneoda, mnoade, mnoaed, mnodae, mnodea, mnoead, mnoeda, moaden, moadne, moaedn, moaend, moande, moaned, modaen, modane, modean, modena, modnae, modnea, moeadn, moeand, moedan, moedna, moenad, moenda, monade, monaed, mondae, mondea, monead, moneda, nademo, nadeom, nadmeo, nadmoe, nadoem, nadome, naedmo, naedom, naemdo, naemod, naeodm, naeomd, namdeo, namdoe, namedo, nameod, namode, namoed, naodem, naodme, naoedm, naoemd, naomde, naomed, ndaemo, ndaeom, ndameo, ndamoe, ndaoem, ndaome, ndeamo, ndeaom, ndemao, ndemoa, ndeoam, ndeoma, ndmaeo, ndmaoe, ndmeao, ndmeoa, ndmoae, ndmoea, ndoaem, ndoame, ndoeam, ndoema, ndomae, ndomea, neadmo, neadom, neamdo, neamod, neaodm, neaomd, nedamo, nedaom, nedmao, nedmoa, nedoam, nedoma, nemade, nemaed, nemdae, nemdea, nemead, nemeda, neoadm, neoamd, neodam, neodma, neomad, neomda, nmadeo, nmadoe, nmaedo, nmaeod, nmaode, nmaoed, nmdaeo, nmdaoe, nmdeao, nmdeoa, nmdoae, nmdoea, nmeado, nmeaod, nmedao, nmedoa, nmeoad, nmeoda, nmoade, nmoaed, nmodae, nmodea, nmoead, nmoeda, noadem, noadme, noedma, noedam, noamde, noamed, nodaem, nodame, nodeam, nodema, nodmae, nodmea, noeadm, noeamd, noedam, noedma, noemad, noemda, nomade, nomaed, nomdae, nomdea, nomead, nomeda, oademn, oadenm, oadmen, oadmne, oadnem, oadnme, oaedmn, oaednm, oaemdn, oaemnd, oaendm, oaenmd, oamden, oamdne, oamedn, oamend, oamnde, oamned, oandem, oandme, oanedm, oanemd, oanmde, oanmed, odaemn, odaenm, odamen, odamne, odanem, odanme, odeamn, odeanm, odeman, odemna, odenam, odenma, odmaen, odmane, odmean, odmena, odmnae, odmnea, odnaem, odname, odneam, odnema, odnmae, odnmea, oeadmn, oeadnm, oeamdn, oeamnd, oeandm, eoanmd, oedamn, oedanm, oedman, oedmna, oednam, oednma, oemadn, oemand, oemdan, oemdna, oemnad, oemnda, oenadm, oenamd, oendam, oendma, oenmad, oenmda, omaden, omadne, omaedn, omaend, omande, omaned, omdaen, omdane, omdean, omdena, omdnae, omdnea, omeadn, omeand, omedan, omedna, omenad, omenda, omnade, omnaed, omndae, omndea, omnead, omneda, onadem, onadme, onaedm, onaemd, onamde, onamed, ondaem, ondame, ondeam, ondema, ondmae, ondmea, oneadm, oneamd, onedam, onedma, onemad, onemda, onmade, onmaed, onmdae, onmdea, onmead, onmeda

SL ramar har mer flex än SLR ramar köp det som passar.
Har du ngn källa till det påståendet?
Och vilken sorts flex menar du?

och sitt position som är spot on givetvis.
Nackdelen med Domane, förutom priset, är att den inte finns med tillräckligt lång reach (max reach under 38,5cm), vilket är alldeles för kort för mig åtminstone
Jmf med nya Canyon Endurace CF SLX som både är billigare och finns i större strl (max reach 41,5 cm)

Har du ngn källa till det påståendet?
Och vilken sorts flex menar du?

Nackdelen med Domane, förutom priset, är att den inte finns med tillräckligt lång reach (max reach under 38,5cm), vilket är alldeles för kort för mig åtminstone
Jmf med nya Canyon Endurace CF SLX som både är billigare och finns i större strl (max reach 41,5 cm)
Ja alla har olika proportioner. Den Canyon är ju mer rejsig än Madone Gen7 tror den har över 2cm längre reach. Bra att det finns olika cyklar/geometrier. Skiljer, bara kortare längre ben, kortare längre armar gör stor skillnad. Kortare ben längre armar Madone Gen8 kan nästan vara en endurance cykel med det om inte spacers plockas bort. Vilken stack är det du kollar på med den reachen? Om du kollar på CF SLX Endurace då är nog du långt utanför Domane, men en person som nästan funderar på en Endurance CF SLX ja då kan en 120mm stam göra att allt funkar. Olika genometrier behövs dock mycket!

Du får prova hitta ett fartgupp i lätt nedförsbacke eller inte, täckt i kullersten å hålla 30-40km/h. En del som går till SLR ramar tycker det är styvare vilket ofta är ett plus i vissa fall negativt för komforten. Just i höjdled kan vissa cyklar ha mkt flex. Många av det styren man ser i TdF tror jag är rätt flexiga, tar bort mikrovibrationer plus nått mer, en stor hjälp med tanke på gatstenen i sista etapen. CF SLX Endurace är väl en självklarhet om geometrin är ens, tror den kommer ha rätt mkt mer däckutrymme än 35mm som sagts. Angående flex så tänker jag inte leta upp något mycket i cykelmedia är rätt kasst med vissa undantag. Men såg en tråd här om en Specialized Diverge det är den typen av flex jag pratar om, även om det gissningsvis är en mkt bättre cykel än det jag kör på. Downtuben på den Diverge påminnner mkt om Domane Gen 3 SL

Källa på det, dvs vilka är "en del"?
Och vilken styvhet är det du skriver om och på vilket sätt skulle den i vissa fall kunna vara negativ för komforten?
vilken källa behöver du? Om du är fixerad vid källa istället för att gå ut å testa ja då låter det som du bestämt dig. Jag sparar inte ner anteckningar jag läser och hör om intresset så kan givetvis inte ge dig den länken. Vem gör det? Det är ju bara å titta på sista etapen i TdF eller ådant som är postat på TdF youtube kanal så ser man när bilder hur mkt deras styren flexar när det går i 50-60km/h över gatsten. Se kan du väl göra? Känns som man vill ha ett stapel diagram ibland där den ena är 15% bättre (mindre vibrationer) kolfiber är ett material.
En asfaltsväg innehåller ojämnheter som ger vibrationer i olika karaktär stora som små, detta kan tas upp i däck hjul ram innan det riktigt når cyklisten.

Det han tar upp eller han i sig gissar jag inte är en godtagbar källa men där kan man plocka 1% av det han säger:
Oftast missar detaljerade tester användningsområdet och personligen tycker jag det är mycket bättre att läsa mellan raderna exempelivs som i den jämförelsen om Diverge även om jag inte kommer ha en Spezialized eller dedikerad gravel. Hur skulle ramar testas menar du? vilka vibrationer ska man titta på? vilka riktningar sidled höjdled? det är ett ganska komplext ämne.

När cykeln är så styv där det kan behövas mjukhet, förhoppningsvis tar den väldigt styva ramen upp vibrationer bra, eller så gör det det inte. Varje modell från varje tillverkare är nog rätt unik den biten. Men jag kan säga kanske som dåligt exempel att det Aliexpress styret tar upp och jämnar vibrationer väldigt dåligt då det inte har någon flex alls till skillnad på original RSL VR-C styret från Bontrager jag har, det får du dock ingen källa på, eller jo det fick du precis meningen innan.

Hur tänker du dig kolfiber? är det bara så lätt och fast som är målet?

vilken källa behöver du? Om du är fixerad vid källa istället för att gå ut å testa ja då låter det som du bestämt dig. Jag sparar inte ner anteckningar jag läser och hör om intresset så kan givetvis inte ge dig den länken. Vem gör det?
Men varför skrev du då inte det redan från början? Dvs
"Jag har läst att xx påstår att " istf det du skrev
SL ramar har mer flex än SLR ramar
En ganska stor skillnad mellan de påståendena, eller hur?

Hur skulle ramar testas menar du? vilka vibrationer ska man titta på? vilka riktningar sidled höjdled? det är ett ganska komplext ämne.
Sådana tester finns och det har länkats till dem här på Happy i över 20 år.

När cykeln är så styv där det kan behövas mjukhet, förhoppningsvis tar den väldigt styva ramen upp vibrationer bra, eller så gör det det inte.
Jag undrade ffa om VILKEN typ av styvhet du skrev om, några av dem, som det har postats mätningar av här på Happy, är:
-Trampstyvhet (dvs den sammanlagda styvheten av de inblandade delarna hos ram+komponenter)
-Vridstyvhet (dvs vridmotståndet mellan styrhuvud och bakhjulsinfästning)

Skulle du kunna förtydliga nu då?

Vridstyvhet i den benämningen försöker tillverkarna hålla så hög som möjligt, Sen kan du ju titta på vridstyvhet över vare decimeter på cykeln, Vridstyvheten mellan styrhuvud och bakhjulin, säger ju inget om flexen i vertikal led.

Den här designed är ju exteriört ganska synlig vad som tillåts i ramen, här tillåts hög vertikal flex om det nu är ett uttryck. Säger inte att det är den bästa cykeln bara att det är väldigt tydligt bildligt. Bifogor bild som jag tagit:
Foto 2026-08-13 19 17 33.webp
Foto 2026-08-13 19 17 49.webp

här är det ju egentligen full kontakt mellan bakhjulinfästning och styrinfästning just över "bottombracket" alltså tillåts hög flex vertikal led ihop med hur smala bakstagen är.

Men hög trampstyvhet och hög vridstyvhet kanske inte säger något om komfort, men jag tror många cyklar flexar en hel del ikring sadelstolpens övre del vad gäller kolfiber och är den helt vridstyv så ges sämre komfort. Tror cyklar behöver provcyklas, och vridstyvhet kan ses över varje centimeter över cykeln och i vilka riktningar?

Välkommen, Trek Domane gen 5! :giggle:

Trevligt att man har tagit bort "vägutslätande" Isospeed! Har alltid känt mig skeptisk till rammodifieringar typ Isospeed, Future Shock, Zertz-insatser (minns ni dem?), etc - ännu en detalj som kan gå sönder eller behöva servas p g a ålder (hur länge håller elastomerer?). Dessutom vägde väl Isospeed en hel del (ja, jag vet, det går inte fortare med lägre vikt, men det är mycket trevligare).
Någon har klagat på geometrin och hänvisat till Canyon Endurace. Det är ju bara fånigt - man väljer den geometri som passar ens kropp och poängen med en endurance-cykel är att få en ram som är högre och kortare än en racercykel. Canyon Endurace har någon cm längre TT och reach och är någon cm lägre än Domane. Domane-geon är för mig väldigt tilltalande (även om jag rullar runt på en Tarmac SL6 också, med kortad stam och alla spacers på plats). Men alldeles frånsett ramgeometri går ju Canyon fetbort p g a pressfit vevlager, iaf för mig. Det gör det för Trek också, som gick tillbaka till gängat för några år sedan (T47) tillsammans med flera andra stora tillverkare.

Vevarmslängd M och ML: 165 mm (y)
Styre M och ML: 40 cm, reach 70 mm (y) (bättre än 42 och inte samma galna reach som för en del år sedan)
Sadelstolpe: Rund, 27,2 mm (y)

Det verkar som om man har tänkt till hos Trek och valt modern komponentstorlek. Man har även valt bort proprietär sadelstolpe och integrerad cockpit (enkelt byta styre eller stam).

Ok
Men, som jag redan har frågat några ggr nu, vilken styvhet är det du menar när du tidigare i tråden enbart har skrivit styvhet?
Det finns med stor säkerhet fler ord på detta. Det jag syftar på är i själva materialet. Om du till exempel skulle ta och kapa en 20cm bit av cykeln och mäta styvhet i kolfibern i olika riktningar.

Exemplet om SL SLR är tagen från 3-4 år gamla cyklar med tror det är samma idag även om det ytterliggare hänt en del. SLR till exempel är ju lättare tunnare lite styvare konstruktion, layupen av kolfibret i sig sett över hela ramen säkerligen lika stark.

Kolfiber skiljer ju sig mot metall. Det kan gå sönder av slag, mkt känsligare för slag. Men stötar och att kolfiber inte mattas av är en markant skillnad vilket gör att det kan designas för att röra på sig. Det finns ju himla lång skala på olika vibrationer allt från mm och där under, 5mm gupp i vägen. Om vi pratar komfort så är det ju också mjölksyra, att ge hög watt å sedan kommer det knappa upphöjningar av gatsten som farthinder då kommer mjölksyran ganska snart om man redan ligger nära sin max effekt så det är inte bara komfort eller så är det komfort som ger hög fart i slutändan.

En cykel idag handlar mkt om lätthet styvhet men jag tror samtidigt att samma cykel kan göras så att materialet plockar bort vibrationer för cyklisten och den känns mer följsam fortfarande responsiv. Som tur är finns det många cyklar att välja på även om man bara tittar på ett material, tror utan tvekan kolfibercyklar har absolut störst spann i utförande. Och en 5 år gammal cykel ja säg Trek även om jag inte kommer byta på ett tag inte är alls i samma tekniska utförande i kolfiber layupen som det mest moderna cyklarna från X-Lab eller QuickPro, sen kan man ju kosta på sig nya hjul innan nästa rambyte.

Det var en beskrivning av styvhet å rigidtet där tidigt:
igen hur ser du på materialet kolfiber? Kan kolfiber ta upp/ta bort vibrationer för cyklisten utan att cykeln känns mjuk?
som sagt jag skriver inte upp eller för refererat i OneNote efter tittat på en bra video. Det känns som det kan vara en brytpunkt att diskutera om kolfiber bara handlar om styvhet och lätthet

finns en hel del material, tycker detta gav en kort inblick, han har en hel del materialet i samma ämne

Det finns med stor säkerhet fler ord på detta. Det jag syftar på är i själva materialet. Om du till exempel skulle ta och kapa en 20cm bit av cykeln och mäta styvhet i kolfibern i olika riktningar.
Men det du då mäter är ju inte materialets styvhet (kolfibern)
utan styvheten hos konstruktionen, dvs rörets styvhet i olika riktningar.

Men min fråga var inte ett "läxförhör" för att få dig att visa nivån på dina material och mekanikkunskaper
Utan, som jag flera ggr tidigare redan har frågat och nu ytterligare en gång upprepar
Men, som jag redan har frågat några ggr nu, vilken styvhet är det du menar när du tidigare i tråden enbart har skrivit styvhet?

SLR till exempel är ju lättare tunnare lite styvare konstruktion
Det har du skrivit tidigare, har du ngn trovärdig källa till det påståendet?
Eller enbart rent subjektiva omdömen?

En cykel idag handlar mkt om lätthet styvhet men jag tror samtidigt att samma cykel kan göras så att materialet plockar bort vibrationer för cyklisten och den känns mer följsam fortfarande responsiv.
Idag? Det är "gamla" kunskaper. Att andra delar hos cykeln än rammaterialet (är det en del?) har större betydelse för komforten visades här på Happy för över 21 år sedan.

Men det du då mäter är ju inte materialets styvhet (kolfibern)
utan styvheten hos konstruktionen, dvs rörets styvhet i olika riktningar.
Alltså det är ju precis det som är poängen, och du missat från mitt första inlägg. Här tas mkt av vibrationer upp vilket ger komfort du kan dela in den i en centimeter bit om du vill. Beroende hur layupen är tas mkt vibrationer bort från vägen. Och på många andra sätt med.

Kan du vara vänlig och beskriva din syn nu, du kommer ju bara med massa frågor utan ett ända eget ord

Alltså det är ju precis det som är poängen, och du missat från mitt första inlägg.
????
I ditt första inlägg i den här tråden (#411) står det inte ett ord om att konstruktionen är viktigare än materialet. Har du öht skrivit det ngnstans i denna tråd eller i ngn annan tråd här på Happy? Länka gärna.
Vad du däremot skrev var
SL ramar har mer flex än SLR ramar köp det som passar.
Men ngn källa till det, eller vilken styvhet du skrev om, har du ännu inte postat trots att jag frågade om det redan i #413

Senast ändrad:
Om vi pratar komfort så är det ju också mjölksyra, att ge hög watt å sedan kommer det knappa upphöjningar av gatsten som farthinder då kommer mjölksyran ganska snart om man redan ligger nära sin max effekt så det är inte bara komfort eller så är det komfort som ger hög fart i slutändan.
Va?

Här tas mkt av vibrationer upp vilket ger komfort du kan dela in den i en centimeter bit om du vill. Beroende hur layupen är tas mkt vibrationer bort från vägen. Och på många andra sätt med.
Komfort skapas av ett visst flex?
Men ramen är väldigt styv och det är väl raka motsatsen till flex?

Men jag _tror_ att skillnaden mellan SL & SLR främst är av kvalitetsvarisort, att använda ett fiber som ger samma styrka och egenskaper fast med mindre mängd material.
Men jag är ingen kolfibersmed eller har tittat när andra förståsigpåare rantar på YT.

Men jag _tror_ att skillnaden mellan SL & SLR främst är av kvalitetsvarisort, att använda ett fiber som ger samma styrka och egenskaper fast med mindre mängd material.
Men jag är ingen kolfibersmed eller har tittat när andra förståsigpåare rantar på YT.
Ja det är det som skiljer SL och SLR är olika kolfiber givetvis, men layupen kan också skilja eller den skiljer defintivit per automatik då den ena är tjockare. Mindre mängd material men starkare precis. Det många upplever är att den med mer material och eventuellt mjukare material tar upp vibrationer. Rantar , det finns en hel del bra kvalité ni tittar på vad ni själva vill. Klippet om Diverge SL såg jag då en här på Happyride postade det i sin tråd, det är ett exempel på när den icke rejsiga versionen av en cykel är mer komfortabel, och eventuellt snabbare

Komfort skapas av ett visst flex?
Men ramen är väldigt styv och det är väl raka motsatsen till flex?
Ja som jag skrivit tre gånger tidigare kolfiber handlar inte bara om lätthet och styvhet. Det är fler egenskaper oavsett om det är en bil inom racing eller en cykel. Förstår att ni i stort sätt inte har någon kunskap eller förståelse vad kolfiber konstruktioner är.

Alltså om du flexar aluminum så går den ju till slut av. Som jag skrivit så är det ju en stor fördel med kolfiber att den går böja fram och tillbaka utan att bli påverkad. Jag kan nog inte det minsta ge en blick av vad kolfiber är till er, men ett 70cm rör med uniform tjocklek om 2mm kan säga att det inte är. Jag skriver inget mer om detta det börjar bli tjatigt men kolfiber är så mkt mer komplext är att göra ett böj test från A till B från bakhjul till styrstam, det är så mkt mer rörelser i olika riktningar och inte bara riktningar vibrationer har olika storlek på svängningar
Om du testar A till B och endast skärmar av dig till det är det ett val men du missar allt det andra. Ni fokuserar på ord ägnar mycket tid åt det istället för att läsa mellan raderna och kan summera med det jag läst av er att det endast är vikt å styvhet som är viktigt i en cykel, genom det går det också läsa att ni tolkar kolfiber som att det vore en metall.

Du ska nog inte kalla den senaste länkade videon för rant/rantar. Jag tycker det ger en fin och lugn inblick om kolfiber från den industridesignen Rob som har en kolfiberverksamhet långt mycket mer avancerad än vad vi har i Sverige inom cykel

Ja som jag skrivit tre gånger tidigare kolfiber handlar inte bara om lätthet och styvhet. Det är fler egenskaper oavsett om det är en bil inom racing eller en cykel. Förstår att ni i stort sätt inte har någon kunskap eller förståelse vad kolfiber konstruktioner är.

Jag skulle säga att flex av ram är irrelevant för komfort, åtminstone nuförtiden med breda och flexibla däck. Flex i ramen är försumbar jämfört med deformationen av däck. Det som har nåt betydelse för komfort är flex av gaffeln och sadelstolpen. Där kan man med fördel använda egenskaper av kolfiberkomposit för att får tillräckligt styrke och styvhet i några riktningar och lagom flex i en önskad riktning.

Jag skulle säga att flex av ram är irrelevant för komfort, åtminstone nuförtiden med breda och flexibla däck.
Det finns tester med 25mm däck som visar denna irrelevans

Det som har nåt betydelse för komfort är flex av gaffeln och sadelstolpen. Där kan man med fördel använda egenskaper av kolfiberkomposit för att får tillräckligt styrke och styvhet i några riktningar och lagom flex i en önskad riktning.
+MASSOR

Tillbaka
Topp