Trek Domane - Underbar eller trög klumpeduns?

Det har väl funnits både för- och nackdelar med isospeed. Men större däcksvolym ger väldigt mycket komfort, och rätt sittställning är väl viktigare än att ha massa dämpning?
Det är väl olika cyklar och framförallt olika val för den som ska använda den. Det låter som lite snävt synsätt å tro att däck skulle vara svaret på all dämpning. Men det låter också som en inställning man inte kommer ändra.

Men jag sittställning som är 100% ger mest för komfort oavsett landsväg eller grus. Det beror på, vad ska den användas på för underlag?

Många highend kolfiber styren från det vanliga tillverkarna har rätt mkt flex. SL ramar har mer flex än SLR ramar köp det som passar. Men köra gatsten i 40-50km/h är hur lugnt som helst med 35mm fram baksiospeed mjuk SL ram och ett integrerat styre går som smör typ. och sitt position som är spot on givetvis. Denna Domane känns föga intressant, känner mig mer intresserad å leta upp en Madone Gen7 SL eller SLR även om det är svårt

Deamon eller Moaned?
Tog fram alla möjliga alternativ, men det kanske börjar bli lite väl med trådspårning från min sida... ademno, ademon, adenmo, adenom, adeomn, adeonm, admeno, admeon, admneo, admnoe, admoen, admone, adnemo, adneom, adnmeo, adnmoe, adnoem, adnome, adoemn, adoenm, adomen, adomne, adonem, adonme, aedmno, aedmon, aednmo, aednom, aedomn, aedonm, aemdno, aemdon, aemndo, aemnod, aemodn, aemond, aendmo, aendom, aenmdo, aenmod, aenodm, aenomd, aeodmn, aeodnm, aeomdn, aeomnd, aeondm, aeonmd, amdeno, amdeon, amdneo, amdnoe, amdoen, amdone, amedno, amedon, amendo, amenod, ameodn, ameond, amndeo, amndoe, amnedo, amneod, amnode, amnoed, amoden, amodne, amoedn, amoend, amonde, amoned, andemo, andeom, andmeo, andmoe, andoem, andome, anedmo, anedom, anemdo, anemod, aneodm, aneomd, anmdeo, anmdoe, anmedo, anmeod, anmode, anmoed, anodem, anodme, anoedm, anoemd, anomde, anomed, aodemn, aodenm, aodmen, aodmne, aodnem, aodnme, aoedmn, aoednm, aoemdn, aoemnd, aoendm, aoenmd, aomden, aomdne, aomedn, aomend, aomnde, aomned, aondem, aondme, aonedm, aonemd, aonmde, aonmed, daemno, daemon, daenmo, daenom, daeomn, daeonm, dameno, dameon, damneo, damnoe, damoen, damone, danemo, daneom, danmeo, danmoe, danoem, danome, daoemn, daoenm, daomen, daomne, daonem, daonme, deamno, deamon, deanmo, deanom, deaomn, deaonm, demano, demaon, demnao, demnoa, demoan, demona, denamo, denaom, denmao, denmoa, denoam, denoma, deoamn, deoanm, deoman, deomna, deonam, deonma, dmaeno, dmaeon, dmaneo, dmanoe, dmaoen, dmaone, dmeano, dmeaon, dmenao, dmenoa, dmeoan, dmeona, dmnaeo, dmnaoe, dmneao, dmneoa, dmnoae, dmnoea, dmoaen, dmoane, dmoean, dmoena, dmonae, dmonea, dnaemo, dnaeom, dnameo, dnamoe, dnaoem, dnaome, dneamo, dneaom, dnemao, dnemoa, dneoam, dneoma, dnmaeo, dnmaoe, dnmeao, dnmeoa, dnmoae, dnmoea, dnoaem, dnoame, dnoeam, dnoema, dnomae, dnomea, doaemn, doaenm, doamen, doamne, doanem, doanme, doeamn, doeanm, doeman, doemna, doenam, doenma, domaen, domane, domean, domena, domnae, domnea, donaem, doname, doneam, donema, donmae, donmea, eadmno, eadmon, eadnmo, eadnom, eadomn, eadonm, eamdno, eamdon, eamndo, eamnod, eamodn, eamond, eandmo, eandom, eanmdo, eanmod, eanodm, eanomd, eaodmn, eaodnm, eaomdn, eaomnd, eaondm, eaonmd, edamno, edamon, edanmo, edanom, edaomn, edaonm, edmano, edmaon, edmnao, edmnoa, edmoan, edmona, ednamo, ednaom, ednmao, ednmoa, ednoam, ednoma, edoamn, edoanm, edoman, edomna, edonam, edonma, emadno, emadon, emando, emanod, emaodn, emaond, emdano, emdaon, emdnao, emdnoa, emdoan, emdona, emnade, emnaed, emndae, emndea, emnead, emneda, emoadn, emoand, emodan, emodna, emonad, emonda, enadmo, enadom, enamdo, enamod, enaodm, enaomd, endamo, endaom, endmao, endmoa, endoam, endoma, enmade, enmaed, enmdae, enmdea, enmead, enmeda, enoadm, enoamd, enodam, enodma, enomad, enomda, eoadmn, eoadnm, eoamdn, eoamnd, eoandm, eoanmd, eodamn, eodanm, eodman, eodmna, eodnam, eodnma, eomadn, eomand, eomdan, eomdna, eomnad, eomnda, eonadm, eonamd, eondam, eondma, eonmad, eonmda, madeno, madeon, madneo, madnoe, madoen, madone, maedno, maedon, maendo, maenod, maeodn, maeond, mandeo, mandoe, manedo, maneod, manode, manoed, maoden, maodne, maedno, maeond, maonde, maoned, mdaeno, mdaeon, mdaneo, mdanoe, mdaoen, mdaone, mdeano, mdeaon, mdenao, mdenoa, mdeoan, mdeona, mdnaeo, mdnaoe, mdneao, mdneoa, mdnoae, mdnoea, mdoaen, mdoane, mdoean, mdoena, mdonae, mdonea, meadno, meadon, meando, meanod, meaodn, meaond, medano, medaon, mednao, mednoa, medoan, medona, menade, menaed, mendae, mendea, menead, meneda, meoadn, meoand, meodan, meodna, meonad, meonda, mnadeo, mnadoe, mnaedo, mnaeod, mnaode, mnaoed, mndaeo, mndaoe, mndeao, mndeoa, mndoae, mndoea, mneado, mneaod, mnedao, mnedoa, mneoad, mneoda, mnoade, mnoaed, mnodae, mnodea, mnoead, mnoeda, moaden, moadne, moaedn, moaend, moande, moaned, modaen, modane, modean, modena, modnae, modnea, moeadn, moeand, moedan, moedna, moenad, moenda, monade, monaed, mondae, mondea, monead, moneda, nademo, nadeom, nadmeo, nadmoe, nadoem, nadome, naedmo, naedom, naemdo, naemod, naeodm, naeomd, namdeo, namdoe, namedo, nameod, namode, namoed, naodem, naodme, naoedm, naoemd, naomde, naomed, ndaemo, ndaeom, ndameo, ndamoe, ndaoem, ndaome, ndeamo, ndeaom, ndemao, ndemoa, ndeoam, ndeoma, ndmaeo, ndmaoe, ndmeao, ndmeoa, ndmoae, ndmoea, ndoaem, ndoame, ndoeam, ndoema, ndomae, ndomea, neadmo, neadom, neamdo, neamod, neaodm, neaomd, nedamo, nedaom, nedmao, nedmoa, nedoam, nedoma, nemade, nemaed, nemdae, nemdea, nemead, nemeda, neoadm, neoamd, neodam, neodma, neomad, neomda, nmadeo, nmadoe, nmaedo, nmaeod, nmaode, nmaoed, nmdaeo, nmdaoe, nmdeao, nmdeoa, nmdoae, nmdoea, nmeado, nmeaod, nmedao, nmedoa, nmeoad, nmeoda, nmoade, nmoaed, nmodae, nmodea, nmoead, nmoeda, noadem, noadme, noedma, noedam, noamde, noamed, nodaem, nodame, nodeam, nodema, nodmae, nodmea, noeadm, noeamd, noedam, noedma, noemad, noemda, nomade, nomaed, nomdae, nomdea, nomead, nomeda, oademn, oadenm, oadmen, oadmne, oadnem, oadnme, oaedmn, oaednm, oaemdn, oaemnd, oaendm, oaenmd, oamden, oamdne, oamedn, oamend, oamnde, oamned, oandem, oandme, oanedm, oanemd, oanmde, oanmed, odaemn, odaenm, odamen, odamne, odanem, odanme, odeamn, odeanm, odeman, odemna, odenam, odenma, odmaen, odmane, odmean, odmena, odmnae, odmnea, odnaem, odname, odneam, odnema, odnmae, odnmea, oeadmn, oeadnm, oeamdn, oeamnd, oeandm, eoanmd, oedamn, oedanm, oedman, oedmna, oednam, oednma, oemadn, oemand, oemdan, oemdna, oemnad, oemnda, oenadm, oenamd, oendam, oendma, oenmad, oenmda, omaden, omadne, omaedn, omaend, omande, omaned, omdaen, omdane, omdean, omdena, omdnae, omdnea, omeadn, omeand, omedan, omedna, omenad, omenda, omnade, omnaed, omndae, omndea, omnead, omneda, onadem, onadme, onaedm, onaemd, onamde, onamed, ondaem, ondame, ondeam, ondema, ondmae, ondmea, oneadm, oneamd, onedam, onedma, onemad, onemda, onmade, onmaed, onmdae, onmdea, onmead, onmeda

SL ramar har mer flex än SLR ramar köp det som passar.
Har du ngn källa till det påståendet?
Och vilken sorts flex menar du?

och sitt position som är spot on givetvis.
Nackdelen med Domane, förutom priset, är att den inte finns med tillräckligt lång reach (max reach under 38,5cm), vilket är alldeles för kort för mig åtminstone
Jmf med nya Canyon Endurace CF SLX som både är billigare och finns i större strl (max reach 41,5 cm)

Har du ngn källa till det påståendet?
Och vilken sorts flex menar du?

Nackdelen med Domane, förutom priset, är att den inte finns med tillräckligt lång reach (max reach under 38,5cm), vilket är alldeles för kort för mig åtminstone
Jmf med nya Canyon Endurace CF SLX som både är billigare och finns i större strl (max reach 41,5 cm)
Ja alla har olika proportioner. Den Canyon är ju mer rejsig än Madone Gen7 tror den har över 2cm längre reach. Bra att det finns olika cyklar/geometrier. Skiljer, bara kortare längre ben, kortare längre armar gör stor skillnad. Kortare ben längre armar Madone Gen8 kan nästan vara en endurance cykel med det om inte spacers plockas bort. Vilken stack är det du kollar på med den reachen? Om du kollar på CF SLX Endurace då är nog du långt utanför Domane, men en person som nästan funderar på en Endurance CF SLX ja då kan en 120mm stam göra att allt funkar. Olika genometrier behövs dock mycket!

Du får prova hitta ett fartgupp i lätt nedförsbacke eller inte, täckt i kullersten å hålla 30-40km/h. En del som går till SLR ramar tycker det är styvare vilket ofta är ett plus i vissa fall negativt för komforten. Just i höjdled kan vissa cyklar ha mkt flex. Många av det styren man ser i TdF tror jag är rätt flexiga, tar bort mikrovibrationer plus nått mer, en stor hjälp med tanke på gatstenen i sista etapen. CF SLX Endurace är väl en självklarhet om geometrin är ens, tror den kommer ha rätt mkt mer däckutrymme än 35mm som sagts. Angående flex så tänker jag inte leta upp något mycket i cykelmedia är rätt kasst med vissa undantag. Men såg en tråd här om en Specialized Diverge det är den typen av flex jag pratar om, även om det gissningsvis är en mkt bättre cykel än det jag kör på. Downtuben på den Diverge påminnner mkt om Domane Gen 3 SL

Källa på det, dvs vilka är "en del"?
Och vilken styvhet är det du skriver om och på vilket sätt skulle den i vissa fall kunna vara negativ för komforten?
vilken källa behöver du? Om du är fixerad vid källa istället för att gå ut å testa ja då låter det som du bestämt dig. Jag sparar inte ner anteckningar jag läser och hör om intresset så kan givetvis inte ge dig den länken. Vem gör det? Det är ju bara å titta på sista etapen i TdF eller ådant som är postat på TdF youtube kanal så ser man när bilder hur mkt deras styren flexar när det går i 50-60km/h över gatsten. Se kan du väl göra? Känns som man vill ha ett stapel diagram ibland där den ena är 15% bättre (mindre vibrationer) kolfiber är ett material.
En asfaltsväg innehåller ojämnheter som ger vibrationer i olika karaktär stora som små, detta kan tas upp i däck hjul ram innan det riktigt når cyklisten.

Det han tar upp eller han i sig gissar jag inte är en godtagbar källa men där kan man plocka 1% av det han säger:
Oftast missar detaljerade tester användningsområdet och personligen tycker jag det är mycket bättre att läsa mellan raderna exempelivs som i den jämförelsen om Diverge även om jag inte kommer ha en Spezialized eller dedikerad gravel. Hur skulle ramar testas menar du? vilka vibrationer ska man titta på? vilka riktningar sidled höjdled? det är ett ganska komplext ämne.

När cykeln är så styv där det kan behövas mjukhet, förhoppningsvis tar den väldigt styva ramen upp vibrationer bra, eller så gör det det inte. Varje modell från varje tillverkare är nog rätt unik den biten. Men jag kan säga kanske som dåligt exempel att det Aliexpress styret tar upp och jämnar vibrationer väldigt dåligt då det inte har någon flex alls till skillnad på original RSL VR-C styret från Bontrager jag har, det får du dock ingen källa på, eller jo det fick du precis meningen innan.

Hur tänker du dig kolfiber? är det bara så lätt och fast som är målet?

vilken källa behöver du? Om du är fixerad vid källa istället för att gå ut å testa ja då låter det som du bestämt dig. Jag sparar inte ner anteckningar jag läser och hör om intresset så kan givetvis inte ge dig den länken. Vem gör det?
Men varför skrev du då inte det redan från början? Dvs
"Jag har läst att xx påstår att " istf det du skrev
SL ramar har mer flex än SLR ramar
En ganska stor skillnad mellan de påståendena, eller hur?

Hur skulle ramar testas menar du? vilka vibrationer ska man titta på? vilka riktningar sidled höjdled? det är ett ganska komplext ämne.
Sådana tester finns och det har länkats till dem här på Happy i över 20 år.

När cykeln är så styv där det kan behövas mjukhet, förhoppningsvis tar den väldigt styva ramen upp vibrationer bra, eller så gör det det inte.
Jag undrade ffa om VILKEN typ av styvhet du skrev om, några av dem, som det har postats mätningar av här på Happy, är:
-Trampstyvhet (dvs den sammanlagda styvheten av de inblandade delarna hos ram+komponenter)
-Vridstyvhet (dvs vridmotståndet mellan styrhuvud och bakhjulsinfästning)

Skulle du kunna förtydliga nu då?

Tillbaka
Topp