Trek Fuel EX 6 (2006)

joaan

Ny medlem
Trek Fuel EX 6 (2006)
Är det någon som har testat någon cykel i EX-serien? EX 6 rentav? Vad jag förstår så skiljer sig ramen mellan 5,6 och 7,8,9. Har ni åsikter om cykeln ändå så är jag tacksam för dem med. :)

Frame: ZR 9000 Alloy
Front Suspension: RockShox Tora 318 Solo Air w/Motion Control, rebound, compression, LO, 100mm
Rear Shock: RockShox MC 3.1
Wheels: Bontrager Superstock Disc
Tires: Bontrager ACX, 26x2.2"
Shifters: SRAM X-7
Front Derailleur: Shimano Deore
Rear Derailleur: SRAM X-7
Crank: Bontrager Race 44/32/22
Cassette: SRAM PG950 11-34, 9 speed
Pedals: Shimano 505, clipless
Saddle: Bontrager Select
Seat Post: Bontrager Select
Handlebars: Bontrager Select, 25mm rise, 31.8mm
Stem: Bontrager Select, 7 degree, 31.8mm
Headset: Aheadset Slimstak w/semi-cartridge bearings, sealed
Brakeset: Hayes MX-1, mechanical disc w/Hayes alloy levers

/Jocke.

Trek Fuel EX 6 (2006)
Såvitt jag vet är det ingen skillnad på ramen mellan 6, 8 och 9 (de modeller som säljs i Sverige). ZR 9000 Alloy på samtliga. Det finns dock en 9.5 med carbonram. Har själv en EX 6 som jag är helnöjd med. Kändes aningen liten när jag satte mig på den första gången (är 181 cm lång/ramstorlek 17,5"), men efter viss justering samt nytt styre+styrstam så blev det andra bullar.
Cykeln känns smidig och lätthanterlig, oavsett underlag/terräng. Kan egentligen inte komma på något att klaga på. Möjligen bromsarna som inte riktigt räcker till vid längre utförskörningar. Hade gärna fått vara hydrauliska med en 7" skiva fram. Men man kan ju inte få allt :-)

Trek Fuel EX 6 (2006)
Det skiljer ingenting mellan ramarna pa alu modellerna. Jag har en Fuel EX 9.0 -07 sen en manad tillbaka, och ar valdigt nojd med den an sa lange. Har dock inte hunnit kora sa mycket seriost an. Dessutom skiljer det en del mellan -06 och -07, min 9.0 har 120 mm slag bak och 130 mm fram, ramen ar dessutom lite lagre. Jag ar 182 cm lang och kor 17.5" och det kanns perfekt.
Fuel EX serien ar sakra, palitliga och de funkar, en del tycker nog att de kan kannas lite trakiga, men jag tycker som Johan att det ar en smidig, latthanterlig och snabb hoj. Vill du ha hydrauliska bromsar, kan du ju kolla pa EX 5 -07. Nu vet jag inte om/nar den finns tillganglig i Sverige och till vilket pris. Har i England har de funnits nagra manader och kostar £900.

Trek Fuel EX 6 (2006)
Tackar. Jag hittade denna nämligen och tänkte höra mig för om hur den är. Med tanke på den otroliga nedsättningen av priset så kunde jag inte låta bli att frestas. Anledningen till att jag trodde det var olika ramar var att Trek själva ger två uppsättningar geometridata på sin hemsida: en för 7,8,9 och en för 5 och 6. Men det kanske mest är gaffeln som gör att data skiljer sig?

Trek Fuel EX 6 (2006)
Pa Trek's hemsida har de bara -07 modellerna och 5 och 6 har 100 mm slag medan 7,8,9 har 120 mm slag sa darfor skiljer sig geometrin. Forra aret hade hela EX serien 100 mm slag.
Det ar ju ett grymt bra pris, helt klart bra komponenter for pengarna. Vi salde en hel del EX 6 forra aret och jag har inte hort nan som inte varit nojd med den. Du kommer att fa mycket cykel for pengarna.

Trek Fuel EX 6 (2006)
Tja!

Har en EX8 från 2006 och har kört en hel del ! kan bara säga gott om den ..minuset är väl att den är aningen tung(känns så iallafal)

KÖP ;)

Tillbaka
Topp