Trek Marlin 8 eller scott scale 980

• Trådstartare Trådstartare S.S
  • Start datum Start datum

S.S

Medlem
Jag ska köpa min första MTB cykel och väljer just nu mellan trek marlin 8 och scott scale 980. Tanken med cykeln är att motionera på stig, ta sig fram i stan men även kunna cykla lite downhill. Passar cyklarna detta, och vilken är att föredra?

Höll på att skriva båda innan jag såg downhill. Om vi för stunden glömmer det så väl scale aluminium ålderdomlig medan nya marlin är relativt modern men budget?

Ingen cykel är lämplig för både stan och DH och en vettig mtb är för dyr att parkera på stan.
Möjligen kan en av de billigare marlin funka på stan.

DH är inte det primära och kanske fel formulerat med stan, mer menat att pendla till jobb o dylikt. Budget ungefär där dem två cyklarna ligger i prisklass.

Marlin är modernare men sämre komponenter. I alla fall växlar och broms.

Bäst för pendling vet jag inte

Scale har en mycket sämre gaffel med stålfjäder, dämpare kanske nästan inte alls. Skulle inte rekommendera den till stig. Växlar är lite sämre på Marlin, broms är samma.

Så av dom två klart Marlin. Det borde dock vara Gen 3 och inte Gen 2 som har gammal geometrie.

Vet inte exakt vad du har för budget eller vad en Marlin 8 gen 3 kostar (gen 2 är inte ens ett alternativ i mina ögon) men denna är nästan garanterat ett bättre alternativ: https://www.allebike.com/sv/produkt/cyklar/mountainbike/rescue/mb31-rescue--deore-dropper-03

Mtb är inget du vill ha för pendling förövrigt. Bättre att skaffa en billig damtralla eller annan billig cykel isf. Undantaget är väl kanske om du kan ha cykeln inomhus i låst utrymme på jobbet men de är ju inte speciellt roliga på asfalt oavsett.

Tack för bra tips! MB 31 verkar som en trevlig cykel, blir absolut att kika mer på den! Inputen om dem andra cyklarna har också varit till hjälp!

En hardtail kan vara rätt kul på asfalt med kompromissiga däck. Kanske typ pathfinder eller hurricane (som jag har väntande på ombudet) och sen bara köra.

Andras upplevelser är deras upplevelser och dina är dina egna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp