Trek Procaliber 9.5, Roscoe 8 eller Merida Big Nine Limited

Bergets

Medlem
Tjenare gänget!

jag hade tänkt köpa en ny MTB :) men är lite osäker på vilken.
Det finns tre modeller som min lokala cykelbutik kan hämta hem
Trek Procaliber 9.5 i XL
Roscoe 8 i XL
Merida Big Nine Limited i XXL

jag är 203cm lång så behöver ju en större cykel, jag tror att Procaliber är den med bäst reach?
eller är ingen av dom en bra fit för mig?

size.png

Rholm

Aktiv medlem
Spontant så tror jag att alla cyklar riskerar att bli något små. Det skulle kunna bli tight med sadelhöjden på Trek-cyklarna i XL beroende på hur långa ben du har. Jag tror också att de framförallt kommer att kännas korta när du står och cyklar - jag är 185 cm med kort överkropp och har 45-47 cm i reach på mina mtb:s.

Jag tolkar det som att Procaliber i storlek XXL inte går att få tag på, annars hade den nog kunnat passa.

Berk

Aktiv medlem
Håller med att all dessa är (för) kort. Något som en Kona Honzo i XL, som har 510 mm reach, skulle vara bättre.

Bergets

Medlem
Håller med att all dessa är (för) kort. Något som en Kona Honzo i XL, som har 510 mm reach, skulle vara bättre.
ok
jag hade en Kona Honzo XL för något år sedan, och passade ju mig väldigt bra, problemet är väll att den inte går att få tag på just nu :p

Ringt till både dropinbikes och fixmybike, och i england är det 8 veckor eller innan de kan leverera..

Senast ändrad:

Bergets

Medlem
@Sixten Fors förklarade för mig för något år sedan att jag behöver ha styret 555mm framför vevlagret vilket känns rimligt. (Återigen ett Stort tack för hjälpen Sixten!)

kollar man då på Procalibre 9.5 i XL så har den en reach på 480 + en stam på 80 = 560mm så den borde väll passa? eller är jag fel ute? :)

Berk

Aktiv medlem
@Sixten Fors förklarade för mig för något år sedan att jag behöver ha styret 555mm framför vevlagret vilket känns rimligt. (Återigen ett Stort tack för hjälpen Sixten!)

kollar man då på Procalibre 9.5 i XL så har den en reach på 480 + en stam på 80 = 560mm så den borde väll passa? eller är jag fel ute? :)

Jag skulle tror att lite längre är ännu bättre, men det berör på personliga preferenser.

80 mm stam funkar bra till XC, men till stigcykling funkar kortare stam bättre.

Och på en hardtail blir reach ungefär hälften av sag längre, så alla cyklar är lite längre än du skriver.

Men om du har cyklat en Kona Honzo har du en bra referens.

Bergets

Medlem
Jag skulle tror att lite längre är ännu bättre, men det berör på personliga preferenser.

80 mm stam funkar bra till XC, men till stigcykling funkar kortare stam bättre.

Och på en hardtail blir reach ungefär hälften av sag längre, så alla cyklar är lite längre än du skriver.

Men om du har cyklat en Kona Honzo har du en bra referens.
ok

jo hade jag hittat en Honzo hade jag definitivt köpt en sådan igen.

jag har ju inte jättemycket erfarenhet av olika reach, så vet inte riktigt hur det ska kännas ;)
men min förra mtb var en Vitus Nucleus 275 VRX 2019 med 477 reach och en 50 stam = 527mm och jag tyckte att den kändes helt ok - men som du säger så borde jag ju hitta en så stor som möjligt

D

Deleted member 68249

Guest
ok

jag har ju inte jättemycket erfarenhet av olika reach, så vet inte riktigt hur det ska kännas ;)
men min förra mtb var en Vitus Nucleus 275 VRX 2019 med 477 reach och en 50 stam = 527mm och jag tyckte att den kändes helt ok - men som du säger så borde jag ju hitta en så stor som möjligt
Har du frågat Fix My Bike om dom har någon hemma i lager?
Länk här:

Edit: Äh, sorry. NU läste jag att du frågat redan...

Berk

Aktiv medlem
ok

Men du har alltså kört en Honzo med längre reach? Då har du erfarenhet, eller?

Bergets

Medlem
Men du har alltså kört en Honzo med längre reach? Då har du erfarenhet, eller?
ja jo :) och även Vitusen som är mindre.

jag har nu provat Meridan (som är kortare men högre) och Procalibern nu och jag tror faktiskt att Meridan passade mig bättre konstigt nog.

passade även på att testa en heldämpad Merida One-Twenty 9 3000 i str L, Den var såklart för liten blev helt såld på den, så jag kommer nog beställa en sådan i XL :)

size.png

Senast ändrad:

pnyberg

Aktiv medlem
ja jo :) och även Vitusen som är mindre.

jag har nu provat Meridan (som är kortare men högre) och Procalibern nu och jag tror faktiskt att Meridan passade mig bättre konstigt nog.

passade även på att testa en heldämpad Merida One-Twenty 9 3000 i str L, Den var såklart för liten blev helt såld på den, så jag kommer nog beställa en sådan i XL :)

Visa bilaga 479131
Bra val! Jag har själv en 7000 och älskar den!

Köp & Sälj

Topp