Trek Remedy 8 / 2020 (frågor om dämpning)

Joadoa

Aktiv medlem
Hej! Jag har en Remedy 8 / 2020. Jag blir inte klok på framdämparen.

Är det en dämpare helt utan kompression alltså att man kan göra dämpningen mindre!?

Båda jag och cykelhandlaren trodde att dämparen var paj, men efter en tripp till RockShox så är den lika dan. Alltså ingen skillnad hur mycket man än vrider på den.

Handlarn ringde trek och de sa något med att dämparen anpassar sig för låg eller hög fart beroende på hur man ställer den??

Eller fattade jag fel?

Även bakdämparen hade inga skillnade mellan de lägen som finns :( Där är det mer klart att något inte står rätt till. Den ska skickas tillbaka.

Dämparen är en RockShox Lyrik RC 2020

Extremt tacksam för en bra analys.

Senast ändrad:
Inte säker på att jag förstår frågan här, men gissar det är rebound-inställningen du vrider på?

0DCFCEDB-EE9A-42BE-BA9C-7096BECF186B.jpeg

Joadoa sa:
Hej! Jag har en Remedy 8 / 2020. Jag blir inte klok på framdämparen.

Är det en dämpare helt utan kompression alltså att man kan göra dämpningen mindre!?

Båda jag och cykelhandlaren trodde att dämparen var paj, men efter en tripp till RockShox så är den lika dan. Alltså ingen skillnad hur mycket man än vrider på den.

Handlarn ringde trek och de sa något med att dämparen anpassar sig för låg eller hög fart beroende på hur man ställer den??

Eller fattade jag fel?

Även bakdämparen hade inga skillnade mellan de lägen som finns :( Där är det mer klart att något inte står rätt till. Den ska skickas tillbaka.

Dämparen är en RockShox Lyrik RC 2020

Extremt tacksam för en bra analys.

Begreppsutredning: Jag tolkar din fråga ungefär "har dämparen i gaffeln inte ställbar kompressionsdämpning, med ett/flera vred på kronan avena gaffelbenet, som kan ställa upp/ner hårdheten på dämpningen under kompression av gaffeln."

svaret är isf ja. men detaljer kräver mer info. det kan vara knepigt att känna mindre justeringar av dämpning med händerna.

det finns många versioner av gafflar så foton hjälper alltid.

Du har justerbar lågfartskompressionsdämpning och justerbar returdämpning. Sen kan du ställa lufttrycket (hårdhet) och fjäderkurvans progressivitet (urbottning) genom att öppna gaffeln och stoppa i distansbitar föe att göra luftkammaren mindre.

Lågfartskompression (LSC) är vredet uppe på gaffeln och det används för att justera tex hur mycket gaffeln gungar när du trampar eller hur bra stöd gaffeln ger när du åker genom en doserad kurva eller lång grop.

Returdämpningen är den röda skruven undertill. Den justerar hur fort gaffeln återgår till normalläge efter en kompression.

Jag gissar att det inte är något fel utan bara ett missförstånd vad du vill att dämparna ska göra.

H. sa:
Du har justerbar lågfartskompressionsdämpning och justerbar returdämpning. Sen kan du ställa lufttrycket (hårdhet) och fjäderkurvans progressivitet (urbottning) genom att öppna gaffeln och stoppa i distansbitar föe att göra luftkammaren mindre.

Lågfartskompression (LSC) är vredet uppe på gaffeln och det används för att justera tex hur mycket gaffeln gungar när du trampar eller hur bra stöd gaffeln ger när du åker genom en doserad kurva eller lång grop.

Returdämpningen är den röda skruven undertill. Den justerar hur fort gaffeln återgår till normalläge efter en kompression.

Jag gissar att det inte är något fel utan bara ett missförstånd vad du vill att dämparna ska göra.

Tack för ett mycket bra svar!

När jag kollade efter en ny cykel var ett av kriterierna att man kunde göra framgaffeln hårdare vid ex grusvägskörning mellan spåren.

Därför blev jag och handlaren (som rekommenderade cykeln) något förvånade när dämparen inte ändrade på sig när man tröck till den (vid stillastående) efter att man vred på vredet.

Men min önskan om att den ska vara mer ”stum” kanske ändå är uppfylld i och med vad du beskriver?

Returdämpningen har jag koll på hur den fungerar.

Kollar man på slash:en för 2020 så så tror jag att den mer har ett reglage som gör dämparen mer ”stum” så både jag och handlaren trodde det om Remedyn också.

Hur ska jag nu göra!? Ska jag fixa en ny dämpare eller ska jag behålla?

Som sagt, jag är ganska ny på sådana här cyklar så jag uppskattar mer expertis och förslag.

Det du efterfrågar är typ en lockout. Det finns i princip inte på gafflar för ändamålet (enduro).

Framgaffeln brukar inte behöva någon direkt omställning när man kommer till trampsträckor. Se till att köra med en del LSC bara så borde den inte gunga så mycket.

Bak finns det större poäng med nån form av trampläge. Har du nån länk till Treks sida där man ser vilken modell du har på cykeln?

H. sa:
Det du efterfrågar är typ en lockout. Det finns i princip inte på gafflar för ändamålet (enduro).

Framgaffeln brukar inte behöva någon direkt omställning när man kommer till trampsträckor. Se till att köra med en del LSC bara så borde den inte gunga så mycket.

Bak finns det större poäng med nån form av trampläge. Har du nån länk till Treks sida där man ser vilken modell du har på cykeln?

Hej igen, nä en lockout är jag inte ute efter. Bara en dämpare som blir lite mer stum när man trampar på grus.

Här kommer länk:
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike--stig/remedy/remedy-8-275/p/24480/

Joadoa sa:
H. sa:

Hej igen, nä en lockout är jag inte ute efter. Bara en dämpare som blir lite mer stum när man trampar på grus.

Här kommer länk:
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike--stig/remedy/remedy-8-275/p/24480/
Bak har du tre lägen på dämparen. Öppen - tramp - låst. Det är den stora blåa armen som du kan snurra 120 grader mellan de olika positionerna. Den gör vad du är ute efter. Fram behöver du inte någon sån funktion om du inte ska spurta på xc-tävlingar, men då har du nog ändå fel hoj för ändamålet...

För gaffeln:
- ställ lufttrycket så att du får ca 25-30% komprimering när du står neutralt på cykeln. Använd den röda o-ringen som sitter på ena gaffelbenet för att kolla detta.
- ställ returdämpningen så att gaffeln ger en lätt bromsad återgång till utsträckt läge. Su vill inte ha en hoppstylta, men heller inte så trög att gaffeln känns "seg".
- trampa fram och tillbaka på asfalt och experimentera med LSC. Mer LSC = mer inskruvad = håller emot trampgung bättre, men kommer inte bli lika finkänslig mot småstök.
- när du kört några vändor i skogen, om du bottnar gaffeln hårt och ofta - öppna luftsidan (24mm nyckel) och skruva i en sk. token (volymreducerare) i top capen. Omvänt - om du aldrig bottnat - överväg lägre tryck eller att ta bort en token.

H. sa:
Joadoa sa:
H. sa:

Här kommer länk:
Bak har du tre lägen på dämparen. Öppen - tramp - låst. Det är den stora blåa armen som du kan snurra 120 grader mellan de olika positionerna. Den gör vad du är ute efter. Fram behöver du inte någon sån funktion om du inte ska spurta på xc-tävlingar, men då har du nog ändå fel hoj för ändamålet...

För gaffeln:
- ställ lufttrycket så att du får ca 25-30% komprimering när du står neutralt på cykeln. Använd den röda o-ringen som sitter på ena gaffelbenet för att kolla detta.
- ställ returdämpningen så att gaffeln ger en lätt bromsad återgång till utsträckt läge. Su vill inte ha en hoppstylta, men heller inte så trög att gaffeln känns "seg".
- trampa fram och tillbaka på asfalt och experimentera med LSC. Mer LSC = mer inskruvad = håller emot trampgung bättre, men kommer inte bli lika finkänslig mot småstök.
- när du kört några vändor i skogen, om du bottnar gaffeln hårt och ofta - öppna luftsidan (24mm nyckel) och skruva i en sk. token (volymreducerare) i top capen. Omvänt - om du aldrig bottnat - överväg lägre tryck eller att ta bort en token.

Jag lämnade ju in dämparen (hela cykeln) till min handlare, när jag hämtade den i fredags så sa han att Rock Shox (Som dämparen vart hos) tagit i sär dämparen och sedan uppgraderat den!? Så istället för att ha ett reglage så har jag nu två?

Jag bifogar en bil nedan på det nya reglaget

CECF14F1-0E60-42AB-874E-425D348F8A8D.jpeg

Senast ändrad:
Ja du har två. De har satt i en Charger 2 ser det ut som? Lsc o hsc. Jag kör med dem öppna för jag begriper inte bättre.

Lsc är som det står ovan. Hsc är väl om du vill ha mer stöd när det smäller rejält.

Grattis! Hoppas det inte kostade skjortan!

Du kommer ändå inte ha någon snabbfix för att göra gaffeln stum, men nu har du, förutom LSC som jag skrivit om ovan även HSC som står för High Speed Compression. Med denna ställer du hur hårt gaffeln ska hålla emot när du smäller ordentligt i den. Tex när din fart går upp eller om du hoppar/droppar och landar hårt.

H. sa:
Grattis! Hoppas det inte kostade skjortan!

Du kommer ändå inte ha någon snabbfix för att göra gaffeln stum, men nu har du, förutom LSC som jag skrivit om ovan även HSC som står för High Speed Compression. Med denna ställer du hur hårt gaffeln ska hålla emot när du smäller ordentligt i den. Tex när din fart går upp eller om du hoppar/droppar och landar hårt.

Det kostade ingenting, utan kom tillbaka så här efter den service som jag trodde Rock Shox skulle göra.

Tack för en bra förklaring!

Nu har du en superbra gaffel! Kompression är visköst motstånd som gör gaffeln svårare att trycka genom slaget. Det är en nålventil som släpper igenom olja genom LSC-reglaget och ett gäng brickor som öppnar sig när gaffeln rör sig snabbare och behöver transportera mer olja per tidsenhet. HSC-reglaget ger en förspänning på brickorna som styr hur sent du öppnar dom. Om du vill göra gaffeln så stum som möjligt vrider du båda på max. Då blir gaffeln så stum den kommer bli m.a.p. kompression och helt värdelös för att cykla i terräng med.Vill du att cykeln ska fungera så bra som möjligt ställer du inte in den efter hur lite den rör sig på grusväg.

jofahjalm sa:
Nu har du en superbra gaffel! Kompression är visköst motstånd som gör gaffeln svårare att trycka genom slaget. Det är en nålventil som släpper igenom olja genom LSC-reglaget och ett gäng brickor som öppnar sig när gaffeln rör sig snabbare och behöver transportera mer olja per tidsenhet. HSC-reglaget ger en förspänning på brickorna som styr hur sent du öppnar dom. Om du vill göra gaffeln så stum som möjligt vrider du båda på max. Då blir gaffeln så stum den kommer bli m.a.p. kompression och helt värdelös för att cykla i terräng med.Vill du att cykeln ska fungera så bra som möjligt ställer du inte in den efter hur lite den rör sig på grusväg.

Okej, en hel vetenskap alltså! ;)

Var det handlaren eller RockShox som bytte dämparenheten?

Jag hade en problem med en Solo Air luftfjäder, frågade om upgrade till DebonAir, men Rockshox vilde inte göra det. Har en annan gaffel med Motion Control och skulle gärna också har en gratis upgrade till Charger.

Lite så och om det ska bli bra så är det första man får göra att sluta bry sig om gaffeln rör sig lite på platt underlag. Det är helt klart värt att läsa på lite och försöka ställa in den.

Vad är detta för underbar cykelaffär som uppgraderar dämpare lite kort och tvärs.
Har en revelation med motioncontrol som guppar när jag ståttampar, kanske jag skulle ringa rockshox..

Rockshox/Sram brukar vara rätt snälla när det är fel på deras grejer. Jag har fått en Kage utbytt mot en Vivid när det inte fanns grejer, Guide RS utbytta mot Guide Ultimate osv...

Berk sa:
Var det handlaren eller RockShox som bytte dämparenheten?

Jag hade en problem med en Solo Air luftfjäder, frågade om upgrade till DebonAir, men Rockshox vilde inte göra det. Har en annan gaffel med Motion Control och skulle gärna också har en gratis upgrade till Charger.

Det var RockShox som bytte ;)

Men nu är det ju så att bakdämparen nog ”är” paj. Så frågan är om jag får en uppgradering på den också!?

Har också en Remedy 8 2020, blir heller inte klok på inställningen av främre dämparen.

Vad har du upplevt för problem med bakdämparen?

HHURTIG sa:
Har också en Remedy 8 2020, blir heller inte klok på inställningen av främre dämparen.

Hej! Mitt problem med bakdämparen är att det inte är så stor skillnad mellan lägena, hur känns din!?

Dämparna är ju helt nya för i år(eller eg nästa år 2020) så de dras kanske med lite barnsjukdomar?

/J

Joadoa sa:
HHURTIG sa:

Hej! Mitt problem med bakdämparen är att det inte är så stor skillnad mellan lägena, hur känns din!?

Dämparna är ju helt nya för i år(eller eg nästa år 2020) så de dras kanske med lite barnsjukdomar?

/J

Skulle säga att jag upplever precis samma sak med mina dämpare.
Vad har de sagt till dig om bakdämparen?

HHURTIG sa:
Joadoa sa:
HHURTIG sa:

/J

Skulle säga att jag upplever precis samma sak med mina dämpare.
Vad har de sagt till dig om bakdämparen?

Att den skulle vara typ stum på ”låst läge”.. men jag märker typ Inge skillnad

Hej alla.

Har en remedy 8 xt 2020 som jag satt på en super delux coil RT på bak, blev riktigt bra. Men jag har precis samma problem med min lyrik gaffel att kompressionen är helt obefintlig (går ej att få märkbart styvare). Nu när jag läst om hur tillmötesgående rockshox var i ditt ärende blev jag sugen att göra samma sak. De borde hantera min ”reklamation” på samma sätt som ditt ärende kan man tycka, det är ju identiska. Vad tror ni?

/ Niklas

Förnyar tråden lite. Nu har min hoj (Remedy 8, 2020) vart inne på service igen. Jag lämnade in den för att de (roxshox) skulle kolla på bakdämparen då jag inte kände några direkta skillnader mellan lägena.

Jag fick tillbaka den med meddelandet att den såg bra ut men att de har bytt slitagedelar i den. Efter dagens pass så kan jag bara säga att alla tre lägena (Trail, full och locked” känns jävligt lika.

Är det mina okunskap som visar sig eller är det någon annan som kör på samma dämpare som också kliar sig i huvudet!?

Om jag ska byta dämpare, vilken är att rekommendera i samma prisklass!?

Obs! Jag vill ha ett läge som är mer stumt än de andra.

Det är skillnad på lägena i en super delux rc3 ialla fall. Helt låst är den möjligen inte. Tvek på att de systematiskt byter till en dyrare.

Om du har haft den på lbs så måste de väl kunna visa dig skillnaden? Om den funkar.

Att hålla på och ställa om dämparna utifrån underlag grus/stig etc är inget du behöver fundera på. Se till att du har rätt lufttryck för din vikt och öppna eller stäng lågfarten från mitten beroende på hur aktiv du vill att fjädringen skall vara.
Sen är det bara att köra.

Bakdämparen blir inte stum av att låsa den, tycker reglagen är lite missvisande. Däremot ska den bli lite styvare men tycker det är svårt att märka en jätteskillnad om man står still och gungar cykeln.

Ok, den är alltså för avancerad för mig! ?

För mig spelar det mindre roll men jag och sambon köpte denna cykel ihop och hon gillar att köra lite med preppad bred Stig och vill om något år köra Vasan så vår tanke var då att mest fokusera på det jag vill cykla dvs Stig/hopp/utför och sedan kunna låsa bakdämparen så hon kan köra lite grusvägar/stigar.

Så, är det värt att uppgradera/byta dämparen till någon som man kan låsa/gör den mer stum!?

Eller ska vi vara nöjda med den vi har!?

Har en deluxe rt3, låsta läget gör den för stum för att användas i teräng.

Skillnaden emellan pedal och öppna läget känns knappt när man står och hoppar på cykeln. Men när man trampar så reduceras gunget märkbart.

Läst att cane Creek har den bästa "låsningen" på bakdämpare för klättring.

Har dock inte en Trek, vet inte hur mycket som skiljer sig med deras specialdämpare.

Oklart om det finns en dämpare till remedy mer lämplig för vasan. Det är väl bara att fylla den med spacer, pumpa till maxtryck och cykla på? Det kommer nog att skaka tillräckligt.

Ustzeust sa:
Skillnaden emellan pedal och öppna läget känns knappt när man står och hoppar på cykeln. Men när man trampar så reduceras gunget märkbart.

Samma här.

Det är väl ingen stor grej att pumpa i mer luft när det behövs så blir den stummare?

Spacers gör väl inte så mycket då det har mest effekt i slutet av slaget och kanske inte så mycket på "pedalgung"?

mtb565 sa:
Ustzeust sa:

Samma här.

Det är väl ingen stor grej att pumpa i mer luft när det behövs så blir den stummare?

Spacers gör väl inte så mycket då det har mest effekt i slutet av slaget och kanske inte så mycket på "pedalgung"?

Det gör kanske inte så stor skillnad vid maxtryck och max lsc det har du nog rätt i.

mtb565 sa:
Ustzeust sa:

Samma här.

Bra tanke!

Hela grejen med Treks ReActive-system som de kör med i samtliga dämpare är att det alltid ska finnas möjlighet att använda hela slaget oavsett läge på reglaget.
Det sitter en ”brytare” innanför luftburken som känner av när dämparen komprimerats en viss längd och då öppnar upp kompressionsdämpningen helt och hållet, oavsett om spaken på dämparen är i öppet, tramp eller stängt läge.
Nu har jag aldrig kört just remedyn utan en Fuel Ex och den körde jag alltid i mellanläget, då fick man en smula kompressionsdämpning i början av slaget för att inte bomba igenom det direkt, men cykeln kändes aldrig överraskad av stökigare träng som krävde mer slag.
Jag har själv jobbat i cykelbutik som säljer Trek så jag har fått förklara detta åtskilda gånger tidigare.
Hoppas svaret var till någon hjälp i alla fall!

Angående din framgaffel, grattis till en av de bästa uppgraderingarna man kan göra på Rockshox gafflar :).

Mvh

Senast ändrad:
OskarBouvin sa:
Hela grejen med Treks ReActive-system som de kör med i samtliga dämpare är att det alltid ska finnas möjlighet att använda hela slaget oavsett läge på reglaget.
Det sitter en ”brytare” innanför luftburken som känner av när dämparen komprimerats en viss längd och då öppnar upp kompressionsdämpningen helt och hållet, oavsett om spaken på dämparen är i öppet, tramp eller stängt läge.
Nu har jag aldrig kört just remedyn utan en Fuel Ex och den körde jag alltid i mellanläget, då fick man en smula kompressionsdämpning i början av slaget för att inte bomba igenom det direkt, men cykeln kändes aldrig överraskad av stökigare träng som krävde mer slag.
Jag har själv jobbat i cykelbutik som säljer Trek så jag har fått förklara detta åtskilda gånger tidigare.

Angående din framgaffel, grattis till en av de bästa uppgraderingarna man kan göra på Rockshox gafflar :).

Mvh

Tack för svaret Oskar! Mycket informativt!
Så är ditt svar lik de andras, pumpa mer i bakdämparen om vi ska köra typ vasan eller andra likn lopp?

/J

OskarBouvin sa:
Mvh

Nja, riktigt så funkar det inte. Treks (eller Penskes) Re:Activ är helt enkelt en regressiv shimstack (med lite trick för att få just kraftigt regressiv dämpning). D.v.s den ger mindre dämpning ju snabbare dämparen komprimeras. Det har inget med vart i slaget dämparen är, utan hur snabbt dämparskaftet rör sig.

theBrand sa:
OskarBouvin sa:
Mvh

Nja, riktigt så funkar det inte. Treks (eller Penskes) Re:Activ är helt enkelt en regressiv shimstack (med lite trick för att få just kraftigt regressiv dämpning). D.v.s den ger mindre dämpning ju snabbare dämparen komprimeras. Det har inget med vart i slaget dämparen är, utan hur snabbt dämparskaftet rör sig.

Där ser man! Då har jag blivit helt fel informerad. Tack för rättelsen :).

Äh, ni får köpa en till cykel till sambon istället som passar hennes behov bättre. Det där kommer ju aldrig bli riktigt bra.

Du har köpt en Enduro-hoj lämpad även för bike parks och undrar hur du ska tweaka den för Cykelvasan. :D
Underbart! Typ som att köpa en cross och sedan får för sig att köra till Italien. Pumpa upp bak och kör full HSC fram och se det som extra träning under Vasan.

Tillbaka
Topp