Trek remedy (vs jeffsy27 vs S enduro)

Pontuspontuspontus

Aktiv medlem
Hej, första inlägget här. Hittar inte riktigt det jag söker i tidigare trådar.
Jag vill köpa en mtb! Jag har blivit helt hooked av ett par vändor till Järvsö och enstaka tillfälle i Hammarbybacken och flottsbro. Det var många år sen jag spontantjöt av glädje på samma sätt som i twist twist.
Men jag har aldrig haft en heldämpd hoj och behöver er hjälp. Har aldrig cyklat Hellas men ser ingen anledning att jag inte skulle gilla det också.
Jag tänker mig något lite allround som kan köra utför. Trek remedy verkar ju vara sån och har fördelen att kunna köpas i lbs med livstid servicegaranti och att man kan glida in och snacka dämparinställningar :)
YT jeffsy 27 verkar typ identisk i geo men för min del tror jag att smidighet vid garantiärenden etc smäller högre än komponenter. Vad tycker ni?
Är det tillräckligt utförsåka i dessa cyklar. Har sett att en del bygger om gaffeln till 160mm och det låter ju kul att göra den dagen man förtjänat lite mer slaglängd. Kollar på instegsmodeller i alu + modellen ovanför dvs remedy7/8 eller jeffsy 27 alu 1/2

Remedy 7 vs 8:
Yari rl vs pike rc
Deluxe rl vs deluxe RT3 re:aktiv
Deore/slx 2x10 vs Gx 1x11
Olika styrstam + styrstång samt mer vikt på 7:an
Listpris typ 25' vs 30'

YT har ju grym spec och inte mkt att fundera på komponentmässigt som jag fattar det, MEN ingen lockout på bakdämp på instegsmodellen. Vill man kanske ha det?

Eller ska man bara spara ett par månader till och hoppas hitta en specialized enduro comp 29 på höstrea? Den verkar ju många helnöjda med.

Jag är helt ok med att ha en enkel cykel och ser en viss frihet i att ha billiga komponenter som man kan köra sönder utan att få migrän och uppgradera efterhand. Så det jag vore skönt om någon vara kunde svara typ: köp remedy7 och gå ut och ha kul istället för att överanalysera skiten! Men eftersom jag nog kommer ha samma cykel i flera år vill jag ändå inte göra ett dumt/dumsnålt köp. Tack för era tips! Blev visst en hel roman det här inlägget....

/Pontus

köp remedy7 och gå ut och ha kul istället för att överanalysera skiten! ;)

Har en 2015 och är helnöjd, funkar utför i Åre (inte testat i svarta linjerna dock) och bra både på platten och uppför. :)

Edit:
Den extra viken får man större benmuskler av, bara ett plus alltså

Senast ändrad:
Har en Remedy 7 2016 och är riktigt nöjd. 2017 har lite mer slaglängd.

Plus finns massa saker som man kan uppgradera (om man gillar sånt) men den kommer bra rustad stock.

Sett till komponenter är yt överlägsen skräpdelarna på spesh och trek.

Har en spesh enduro, men hade utan tvekan valt yt jeffsy 27, vilket även kommer bli min nästa cykel till 100%. Du får för fan en kolfiberjeffsy OCH bättre komponenter för samma pris som instegsmodellen av spesh enduro.

Om du sedan värderar att köpa i butik så väger väl trek och specialized tyngre.

Jag har en Jeffsy 27 AL1 M är 178cm och är tok nöjd. Som en skrev innan överanalysera inte du kommer bli tokig, det blev jag själv.

Köp kläder och andra tillbehör som du kommer behöva för mellan skillnaden och lär dig köra service själv så kommer du lära känna cykeln ännu mer ?

/Niklas

Grymt värdefull input, tackar!!

Om remedy 2015 funkar bra utför och 2017 är flackare med mer slag borde det ju iaf finnas tillräckligt med utförsåka i den...

Bjorkkis: tycker du att jeffsy leverar som en "do-it-all mtb"? Tror du att du hade saknat de olika lägena på bakdämparen om du kört på en alu2? Att alu2 har tvådelad växel fram känns ju lätt åtgärdat om man känner för det men bakdämpen lär man ju ha kvar ett tag. Vi har för övrigt samma längd och jag lutar också mot M.

Lillgammal: ja speshen känns ju sjukt överprissatt i sammanhanget om de andra alternativen är lika roliga/mångsidiga. Påslaget för en trek är inte lika blodigt men fortfarande klart mindre prisvärt förstås sett till komponenterna.

Jag håller med om att man borde fixa med cykeln själv osv men jag tror i mitt fall att det bara kommer sluta med att underhållet blir eftersatt. Jag kan ju se på min pendlarhoj, en Cannondale bad boy 2010. Den har trots daglig användning verkligen inte fått mycket kärlek av mig under alla åren hittills, men rullar, bromsar och växlar perfekt fortfarande. Och det är bara tack vare livstids service på cykelaffären. (Jag har 3 barn, sambo, ett ganska krävande jobb samt andra fritidsintressen + jag bor i lgh och har inget garage att meka i. Det är min ursäkt) Fast sedan kan man förstås köpa en cykel på nätet, ändå outsourca underhållet till verkstad och trots detta ha pengar över...hmmm.
Jag blev lite avtänd bara på att beställa från utlandet när jag sett en massa foruminlägg om garantiärenden som ska hanteras med att skicka delar/cyklar fram och tillbaka till Tyskland och typ hela säsongen rinner iväg.

Lillgammal sa:
Sett till komponenter är yt överlägsen skräpdelarna på spesh och trek.

Har en spesh enduro, men hade utan tvekan valt yt jeffsy 27, vilket även kommer bli min nästa cykel till 100%. Du får för fan en kolfiberjeffsy OCH bättre komponenter för samma pris som instegsmodellen av spesh enduro.

Om du sedan värderar att köpa i butik så väger väl trek och specialized tyngre.

Skräp är att ta i. Visst, inte fetaste / lättaste men täcker nog upp för 80% av vad folk behöver ha. Sen att man VILL ha nåt är en annan fråga ??

Väcker upp den här tråden lite då jag står inför en liknande frågeställning som TS. En Jeffsy AL One och Trek Remedy 8 ligger ganska lika i pris nu när de säljer ut 2017 års modell av Remedy. Men skulle ni fortfarande säga att Jeffsy är en bättre cykel för stökiga stigar och lite milda DH åk? Remedy 8 har ju rätt Deluxe RT3 med lite mer justeringsmöjligheter men dock Deore bromsar, annars är spec ganska lik mot Jeffsy AL. En annan cykel som är intressant är Radon SLIDE 150 9.0, dock med MT5 bromsar..

Beror lite på hur lång du är.
Jeffsy'n är ju lite kort gällande reach, men går ju ev. att ta en storlek större (beroende på längd)...
Slide 150 vet jag för lite om :/

larsaw sa:
Beror lite på hur lång du är.
Jeffsy'n är ju lite kort gällande reach, men går ju ev. att ta en storlek större (beroende på längd)...
Slide 150 vet jag för lite om :/
185 cm men enligt YT ska ju en L funka då, vilket jag hade tänkt mig. Vilka problem får man med kort reach? Har du någon mer input angående Remedy?

Hej!

Jag är 182 cm och kör YT Jeffsy CF1 27,5 i L. Kanon nöjd med hojen, många har kastat lite avundsjuka blickar och många har velat provköra. Alla med positiva kommentarer. Det är väldigt mycket hoj för pengarna. Jag har kört denna säsong på YT, är en medelgod åkare och kör platt i Västmanland och stock och sten i Falun. Väntar på första resan till Järvsö för ytterligar prövningar =)

/Leder

virtq sa:
185 cm men enligt YT ska ju en L funka då, vilket jag hade tänkt mig. Vilka problem får man med kort reach? Har du någon mer input angående Remedy?

Jo fast Jeffsy'n (och Capra'n) är allmänt set ganska korta.
Cyklar som är längre relativt din längd (i reach och hjulbas) upplevs som stabilare när det börjar gå åt ??☠️?
Om du mest sitter o trampar så är det inte lika noga, men då kikar du iof nog på fel hoj ändå...

Tro mig, jag är själv 186cm och har en reach på 441mm (Jeffsy stl. L har 445mm), så upplevelsen är i högsta grad självupplevd...

I min bok, gäller:
Flack gaffel (gärna i kombination med stora hjul) inspirerar till hög fart, vilket i sin tur kräver lång reach o hjulbas för att rädda en när det till slut går fortare än vad jag har kunskap. Annars kan det antingen bli nervöst o jag bromsar ner (o missar allt det roliga, eller så går det åt helv.... o jag kraschar med stora tårar som följd ?

Med 185cm längd skulle iaf jag själv vart en Jeffsy i stl XL (reach: 457mm) och möjligen bytt till en kortare styrstam om den blev för utsträckt.

larsaw sa:
virtq sa:

Jo fast Jeffsy'n (och Capra'n) är allmänt set ganska korta.
Cyklar som är längre relativt din längd (i reach och hjulbas) upplevs som stabilare när det börjar gå åt ??☠️?
Om du mest sitter o trampar så är det inte lika noga, men då kikar du iof nog på fel hoj ändå...

Tro mig, jag är själv 186cm och har en reach på 441mm (Jeffsy stl. L har 445mm), så upplevelsen är i högsta grad självupplevd...

I min bok, gäller:
Flack gaffel (gärna i kombination med stora hjul) inspirerar till hög fart, vilket i sin tur kräver lång reach o hjulbas för att rädda en när det till slut går fortare än vad jag har kunskap. Annars kan det antingen bli nervöst o jag bromsar ner (o missar allt det roliga, eller så går det åt helv.... o jag kraschar med stora tårar som följd ?

Med 185cm längd skulle iaf jag själv vart en Jeffsy i stl XL (reach: 457mm) och möjligen bytt till en kortare styrstam om den blev för utsträckt.
Okej, jag ska ha det du säger i åtanke. Nu kikar jag dock på en Jeffsy med 27.5 tums hjul och där ser jag att stl L har en reach på 460 mm, vilket motsvarar reachen för 29 tums jeffsyn i stl XL (465 mm). Nu talar 27 tummare i och för sig emot det faktum att större hjul och ger bättre stabilitet, men jag har provåkt 29 tummare och tycker att det känns klumpigt. För övrigt ser jag mig som nybörjare och har inte så mycket erfarenhet inom området.

EDIT: Remedy 8 verkar ha 463 mm i reach för 19,5 tums modellen, så då är reachen i princip samma som för Jeffsyn i 27 tums ram.

Senast ändrad:
Kul att min gamla tråd vaknat till liv igen! För min del har det inte blivit ngt köp ännu men jag har fått testa att cykla lite i Hellas nu när cykloteket kör demokvällar och upptäckt att det också var kul.
Tyvärr inte fått möjlighet att testa just remedyn men bl.a trek fuel ex testade jag i 19,5 och nu lutar det mer mot större storlek i enlighet med larsaw ovan.
Tyckte inte remedy7 var så värst nedsatt i butiken jämfört med kommande 2018. Men då verkar plötsligt ett snäpp upp till remedy8 (2018) vara sjukt bra Bang for the buck, även om den förstås är lite dyrare. Har du kollat på den? Ja sablar alltså, dessa i-landsproblem är ett gissel....
och på lördag blir det Järvsö med hyrcykel så den utgiften slapp man alltså inte, men det kanske är helt ok så länge man fortfarande kraschar var o varannan gång.

Pontuspontuspontus sa:
Kul att min gamla tråd vaknat till liv igen! För min del har det inte blivit ngt köp ännu men jag har fått testa att cykla lite i Hellas nu när cykloteket kör demokvällar och upptäckt att det också var kul.
Tyvärr inte fått möjlighet att testa just remedyn men bl.a trek fuel ex testade jag i 19,5 och nu lutar det mer mot större storlek i enlighet med larsaw ovan.
Tyckte inte remedy7 var så värst nedsatt i butiken jämfört med kommande 2018. Men då verkar plötsligt ett snäpp upp till remedy8 (2018) vara sjukt bra Bang for the buck, även om den förstås är lite dyrare. Har du kollat på den? Ja sablar alltså, dessa i-landsproblem är ett gissel....
och på lördag blir det Järvsö med hyrcykel så den utgiften slapp man alltså inte, men det kanske är helt ok så länge man fortfarande kraschar var o varannan gång.
Nja, jag har satt min maxbudget på ca. 26k och 2018 års modell av remedy 8 hittar jag inte under 30k, vilket är lite i högsta laget.
Däremot 2017 års modell, som det finns enstaka modeller kvar av, har jag hittat för lägst 25k. Men det lutar nu mest åt en Jeffsy och då den billigaste modellen AL Two som går loss för ca 20k, men då konvertera om till singelklinga. Har svårt att hitta någon annan cykel där man får lika mycket för pengarna som Jeffsy och den får dessutom genomgående goda betyg. Angående Remedy 8 läste jag i en recension att den klättrade dåligt och att bakdämparen inte kändes något vidare bra.

YT är väldigt bra när det gäller service/reklamationer/garanti. Jag har betydligt bättre erfarenheter av YT än vad jag har av t.ex. Cykloteket.

Har kört Remedy8 2017 i ett år och kan inte annat än rekommendera cykeln. Har hunnit med ett par besök i järvsö och ett i vallåsen. Annars stig med fokus på utförskörningarna :)

Till den typen av cykling är den suverän , med tanke på hur den beter sig nerför är den inte någon dålig klättrare. Men absolut inget jag skulle köra cykelvasan med.

Har inte provat Jeffsyn men skulle tro att fuel ex är en mer liknande cykel dvs trampefektivare mer mot stigkörning än enduro"
kvalitetsmässigt har remedyn varit suverän.
Bromsarna är det enda som är smäckigt på cykeln, bytte till zee dom är kanon.

Jag bytte nyligen från en ht 29 xc till en Jeffsy 27 al 2 (178cm och M) och tycker att det är en grymt rolig cykel. Saknar inte lockout alls och tycker att de mindre hjulen inbjuder till att köra snabbare och snävare i kurvorna. 29:an rullade visserligen lite bättre över visst bröt av rötter men 27:an känns livligare och lättare att trixa omkring på tekniska partier.

Har dock inte testat någon Remedy.

Men det blir en singelklinga snart. Enkel uppgradering för några hundralappar.
Köp för fanken!

Tillbaka
Topp