Trek Roscoe 7 2022 - allvarliga växelproblem, säljer snart cykeln

4cyberspace

Aktiv medlem
Hej
Min Trek Roscoe 7 2022 har allvarliga växelproblem. Jag har säkert gjort 10 växeljusteringar hos auktoriserad Trek verkstad på den sen inköp ny 2022. Min andra Trek FS med samma växlar Shimano Deore (6100?) har jag aldrig gjort en växeljustering på och den växlar perfekt.

Vad är fel ? Man gör en växeljustering och redan efter någon vecka/månad är det trassel igen. Då det inte verkar finnas någon lösning på återkommande växeljusteringar och opålitliga växlar kommer jag skrota cykeln om ingen har något bra förslag ?

Berätta gärna lite mer:
Hur långt cyklar du på ett år ungefär?
Vintercykling?
Underhåll av cykeln (byta kedja, kassett osv)

Vad har Trek-mekanikern utfört för arbete när de fixat sen? Har det blivit helt bra vid service?

Växelörat kan vara snett. Har du bytt vajer och hölje någon gång? Det kan vara dags, eller så kan det t.o.m. vara dåligt monterat från början. Har cykeln gått mycket sedan ny kan det ju även vara dags att byta kassett och kedja. Man få ju felsöka.

Självklart kan man ju tycka att en verkstad ska felsöka, men det kan nog vara så illa att de gör bara det du ber dem om. Justerar växlarna, och så är det snart dåligt igen…

Berätta gärna lite mer:
Hur långt cyklar du på ett år ungefär?
Vintercykling?
Underhåll av cykeln (byta kedja, kassett osv)

Vad har Trek-mekanikern utfört för arbete när de fixat sen? Har det blivit helt bra vid service?
Detta har varit ett problem sen början. Det spelar ingen roll hur långt jag cyklat, problemet har alltid funnits där. Men kan säga att cykeln används sparsamt till lättare stigcykling och stadscykling. Cyklat enstaka dagar på vintern men då rengjort den. Inte bytt kedja eller kassett sen den köptes vad jag kommer ihåg.

Kan vi få se lite bilder på cykeln, gärna på drivlinan från ett par olika vinklar? Tex rakt bakifrån så man kan se om växel/växelöra är rakt eller ej. Mm

Växelörat kan vara snett. Har du bytt vajer och hölje någon gång? Det kan vara dags, eller så kan det t.o.m. vara dåligt monterat från början. Har cykeln gått mycket sedan ny kan det ju även vara dags att byta kassett och kedja. Man få ju felsöka.

Självklart kan man ju tycka att en verkstad ska felsöka, men det kan nog vara så illa att de gör bara det du ber dem om. Justerar växlarna, och så är det snart dåligt igen…
Den har inte gått mycket. Ja jag tycker en cykelverkstad ska kunna lösa problemet eller ge goda råd då jag specifikt sagt flera gånger att det är och alltid varit ett problem med växlarna. Varför behövs inte växeljustering lika ofta på mina andra mtb ? Tror kanske att vajer bytts men inte hölje.

Som sagt bara börja felsöka och utesluta. Om det alltid varit så där så är det kanske något ni inte bytt eller justerat? Nått som alltid funnits där. Kanske ett snett växelöra eller ett växelöra som sitter löst? Kasetten som inte beteer sig som den ska. Växelreglage som inte är som det ska.

Funkar det bra en stund efter justering?

Om man har två cylklar med samma grejor, en funkar men den andra inte och man vill felsöka

Som sagt bara börja felsöka och utesluta. Om det alltid varit så där så är det kanske något ni inte bytt eller justerat? Nått som alltid funnits där. Kanske ett snett växelöra eller ett växelöra som sitter löst? Kasetten som inte beteer sig som den ska. Växelreglage som inte är som det ska.

Funkar det bra en stund efter justering?
Det fungerar ganska bra direkt efter växeljustering. Men känslan att nu hoppar växeln snart finns fortfarande där. Det sitter liksom inte rätt mekaniskt. Sen går det fort utför.

Det fungerar ganska bra direkt efter växeljustering. Men känslan att nu hoppar växeln snart finns fortfarande där. Det sitter liksom inte rätt mekaniskt. Sen går det fort utför.
det ska inte funka "ganska bra" efter att man justerat.
Har de kontrollerat växelörat med justerverktyg? Då måste man lossa bakväxeln. Tar inte lång stund men jag är inte säker på att alla verkstäder tar sig den lilla tiden.
Att titta och fota drivlinan i olika vinklar kan man göra, men ett växelöra måste vara rejält snett för att man ska se det. Är det bara lite skevt så funkar växlingen dåligt och det ser man inte utan justerverktyg.

Att växlar fungerar OK ett tag låter som något med vajerhöljet och vajer. För skarp böj någonstans? Saknas ändhylsor så hölje ändrar längd? Sitter vajer + hölje fast rätt?
Åtgärda genom nytt hölje + vajer monterat av Trek eller någon annan kunnig.

Felsök: Flytta över kassett + kedja från andra cykeln. Följer felet med? Flytta över växelföraren och testa igen om felet följer med. Köp ny del när hittad delen som krånglar.

Be Trek kontrollera om ramen är sned. Ramgaranti borde gälla?

Det sitter väl en SX grupp på den där, jag blev också vansinnig. Köp en Deore M6100 bakväxel och byt du kan behålla allt annat i SRAM SX. Så är problemet löst. Jag har nämligen haft exakt samma med samma problem.

Det sitter väl en SX grupp på den där, jag blev också vansinnig. Köp en Deore M6100 bakväxel och byt du kan behålla allt annat i SRAM SX. Så är problemet löst. Jag har nämligen haft exakt samma med samma problem.
TS skrev väl i det första inlägget att drivlinan är deore 6100?

Senast ändrad:
det ska inte funka "ganska bra" efter att man justerat.
Har de kontrollerat växelörat med justerverktyg? Då måste man lossa bakväxeln. Tar inte lång stund men jag är inte säker på att alla verkstäder tar sig den lilla tiden.
Att titta och fota drivlinan i olika vinklar kan man göra, men ett växelöra måste vara rejält snett för att man ska se det. Är det bara lite skevt så funkar växlingen dåligt och det ser man inte utan justerverktyg.
Jag har lämnat in den alla gånger till auktoriserad Trek verkstad. Tror inte de gjort det du beskriver. Vad jag sett brukar cykeln vanligtvis hängas upp och det snurras på trampor och hjul också skruvar man lite på växeln.

Att växlar fungerar OK ett tag låter som något med vajerhöljet och vajer. För skarp böj någonstans? Saknas ändhylsor så hölje ändrar längd? Sitter vajer + hölje fast rätt?
Åtgärda genom nytt hölje + vajer monterat av Trek eller någon annan kunnig.

Felsök: Flytta över kassett + kedja från andra cykeln. Följer felet med? Flytta över växelföraren och testa igen om felet följer med. Köp ny del när hittad delen som krånglar.

Be Trek kontrollera om ramen är sned. Ramgaranti borde gälla?
Jag kan ta med mig detta när jag pratar med de nästa gång. Som jag skrev tidigare verkar de bara höja upp cykeln och göra en "vanlig" växeljustering varje gång trots att jag påpekat att det strulat mycket med växlarna.

Det låter som att din cykelverkstad inte gjort någon felsökning alls. Jag skulle gå till någon annan om jag var i dina kläder. Börja med att be dom kontrollera växelörat så att de fattar att de verkligen förstår att de måste göra en ordentlig felsökning, det tar 5 minuter att kontrollera och inga delar behöver bytas. Fixar de inte det så har du inte kommit rätt. Klarar de av det bör de rimligen ha förstånd att lösa problemet utan att det ska behöva kosta mer än nödvändigt heller.

Hej
Min Trek Roscoe 7 2022 har allvarliga växelproblem. Jag har säkert gjort 10 växeljusteringar hos auktoriserad Trek verkstad på den sen inköp ny 2022. Min andra Trek FS med samma växlar Shimano Deore (6100?) har jag aldrig gjort en växeljustering på och den växlar perfekt.

Vad är fel ? Man gör en växeljustering och redan efter någon vecka/månad är det trassel igen. Då det inte verkar finnas någon lösning på återkommande växeljusteringar och opålitliga växlar kommer jag skrota cykeln om ingen har något bra förslag ?
Var bor du?

Tillbaka
Topp