Trek Roscoe 7 2022 - uppgraderingar

4cyberspace

Aktiv medlem
Hej
Har en Trek Roscoe 7 2022 och skulle eventuellt vilja göra lite uppgraderingar. Vad rekommenderar ni på nedanstående delar ?

Stötdämpare - Sitter en RockShox Recon Silver 140 mm på men har förstått att det inte är den bästa. Skulle kunna tänka mig att gå upp till 150 mm också.
Sen en fråga. Det sitter en Fox Rhythm 36 på Trek Roscoe 9 och en RockShox Yari RC på Slash 7. Hur kan det skilja så mycket i pris och hur kan Roscoe 9 ha en så mycket bättre dämpare än Slash 7 ?

RockShox Yari RC
Fox Rhythm 36

Bromsar
MT200 på idag. Funkar väl men provat andra med betydligt bättre nyp i.

Dropper
150 mm dropper på idag. Vill utöka till 170 mm.

Funderar på hur omfattande denna uppgradering blir att göra ? Kanske bättre att köpa sig en Roscoe 9 direkt istället.

Jag har hittat följande dropper och dämpare till min Roscoe 7. Är det någon som ser att dessa inte skulle passa eller har några andra rekommendationer på komponenter ?

Vad är skillnaden mellan de två dämparna nedan ? Det står något om den första dämparen, att den passar el cyklar ("E-Bike optimized"). Den andra dämparen verkar vara modellår 2020 om det nu gör något.

Dropper:
Fox Racing Shox 31,6 mm 175 mm
Fox Racing Shox Remote Lever

Dämpare:
Fox Racing Shox 36 Float Performance 29" 160mm 3Pos Grip
Fox Racing Shox 36 Float Rhythm 29" 160mm Grip Sweep Tapered Boost

Sen en fråga. Det sitter en Fox Rhythm 36 på Trek Roscoe 9 och en RockShox Yari RC på Slash 7. Hur kan det skilja så mycket i pris och hur kan Roscoe 9 ha en så mycket bättre dämpare än Slash 7 ?
Slash är heldämpad, man betalar mer för ram och bakdämpare vilket gör att komponenterna blir av lägre klass.

Funderar på hur omfattande denna uppgradering blir att göra ? Kanske bättre att köpa sig en Roscoe 9 direkt istället.
Är det nya ramen du har? Om det är så finns det väl ingen anledning att köpa en Roscoe 9.

Är det någon som ser att dessa inte skulle passa eller har några andra rekommendationer på komponenter ?
Droppern skulle passa förutsatt att du köper 31,6mm modellen. Gaffeln däremot är utanför tillverkarens rekommendation på slaglängd. Tekniskt sett skulle den passa men garantin skulle ryka och geometrin skulle ändras en del. Jag hade nog tittat på en begagnad dämpare istället. Du borde kunna hitta en Fox 36 Performance Elite alt. Factory eller en Lyrik Ultimate för ungefär samma pris som dämparna du länkar till. De gafflarna är det bästa på marknaden. Håll dig under 150mm i slag bara.

Du borde kunna hitta en Fox 36 Performance Elite alt. Factory eller en Lyrik Ultimate för ungefär samma pris som dämparna du länkar till.
Bara som exempel. Du kan ändra slag genom att byta airshaft.
Edit: Ganska billigt också: https://www.bike-components.de/en/R...Air-Air-Spring-Guide-Rod-for-Lyrik-D1-p88626/

Spontant känns väl Pike som ett bättre val på denna cykel (om du inte kör den som en enduro HT). Att byta till deore 4 kolvs ok och en 203 skiva i fram gör nog mycket för bromsverkan. Räcker med 2 kolvs ok i bak om det är för vanlig stigcykling.

Slash är heldämpad, man betalar mer för ram och bakdämpare vilket gör att komponenterna blir av lägre klass.

Är det nya ramen du har? Om det är så finns det väl ingen anledning att köpa en Roscoe 9.

Droppern skulle passa förutsatt att du köper 31,6mm modellen. Gaffeln däremot är utanför tillverkarens rekommendation på slaglängd. Tekniskt sett skulle den passa men garantin skulle ryka och geometrin skulle ändras en del. Jag hade nog tittat på en begagnad dämpare istället. Du borde kunna hitta en Fox 36 Performance Elite alt. Factory eller en Lyrik Ultimate för ungefär samma pris som dämparna du länkar till. De gafflarna är det bästa på marknaden. Håll dig under 150mm i slag bara.

det är nya ramen på den Trek Roscoe jag har. Jag hoppas den 31,6 droppern passar. Vart hittar man tillverkarens rekommendation på slaglängd ? Tänkte inte på att garantin ryker.

Bara en fråga så man lär sig, vad är felet på de dämpare jag länkade till och varför har de ett relativt lågt pris ? Är de dämparna du föreslår bättre än de dämparna jag länkar till ?

Spontant känns väl Pike som ett bättre val på denna cykel (om du inte kör den som en enduro HT). Att byta till deore 4 kolvs ok och en 203 skiva i fram gör nog mycket för bromsverkan. Räcker med 2 kolvs ok i bak om det är för vanlig stigcykling.
man känner ju skillnad när man fått testa en lite dyrare dämpare som t.ex på Roscoe 9. På Roscoe 7 sitter inte en jättebra dämpare om jag förstått rätt. Lite mer i slaglängd hade varit trevligt också. Kanske 150 mm. Varför är Pike bättre ? Är MT200 som sitter på idag 2 kolvs ok ?

man känner ju skillnad när man fått testa en lite dyrare dämpare som t.ex på Roscoe 9. På Roscoe 7 sitter inte en jättebra dämpare om jag förstått rätt. Lite mer i slaglängd hade varit trevligt också. Kanske 150 mm. Varför är Pike bättre ? Är MT200 som sitter på idag 2 kolvs ok ?

Om du vill gaffla upp så är nog Lyrik bättre. Kolla bara vad som är max för ramen så du inte sabbar garantin. MT200 är tvåkolvs och ganska svaga. Tycker Deore tvåkolvs är bättre, fyrkolvs ännu bättre.

Om du vill gaffla upp så är nog Lyrik bättre. Kolla bara vad som är max för ramen så du inte sabbar garantin. MT200 är tvåkolvs och ganska svaga. Tycker Deore tvåkolvs är bättre, fyrkolvs ännu bättre.

vad är felet på nedanstående dämpare förutom att de är för långa ? Är Lyrik bättre än de ?

Dämpare:
Fox Racing Shox 36 Float Performance 29" 160mm 3Pos Grip
Fox Racing Shox 36 Float Rhythm 29" 160mm Grip Sweep Tapered Boost

specifikation dämpare Trek Roscoe 7. Enligt den är det max 150 mm dämpare som gäller. Tack för att ni informerade om detta ovan.
Specifikation Trek Roscoe 7

vad är felet på nedanstående dämpare förutom att de är för långa ? Är Lyrik bättre än de ?
Skillnaden ligger i dämparna (och lite i vikten kanske?). Fox har fyra nivåer: Rythm, Performance, Performance Elite och Factory. Performance Elite och Factory är samma bara att Factory har kashima (kan hända att det är andra små skillnader också). Rockshox har tre nivåer: Select, Select+ och Ultimate. Select+ och Ultimate har båda charger 3 dämpare vilket är rockshoxs bästa.

Om du då kan få en Lyrik/Pike Ultimate eller en 36 Performance Elite/Factory begagnat för samma peng så skulle det vara bättre enligt mig. 550 euro blir ju nästan 6500kr. Rythm gaffeln ser ju bättre ut dock men jag vet inte riktigt hur lätt/svårt det är att byta slaglängd på Fox.

Skillnaden ligger i dämparna (och lite i vikten kanske?). Fox har fyra nivåer: Rythm, Performance, Performance Elite och Factory. Performance Elite och Factory är samma bara att Factory har kashima (kan hända att det är andra små skillnader också). Rockshox har tre nivåer: Select, Select+ och Ultimate. Select+ och Ultimate har båda charger 3 dämpare vilket är rockshoxs bästa.

Om du då kan få en Lyrik/Pike Ultimate eller en 36 Performance Elite/Factory begagnat för samma peng så skulle det vara bättre enligt mig. 550 euro blir ju nästan 6500kr. Rythm gaffeln ser ju bättre ut dock men jag vet inte riktigt hur lätt/svårt det är att byta slaglängd på Fox.

Okej tack för klargörandet. Detta var nytt för mig med dessa nivåer hos Fox och Rockshox. Då sitter den "lägsta" nivån av dämpare på Roscoe 9 (Fox Rhythm 36). Trodde det skulle vara en av Fox:s bästa.

Har även kikat in nedanstående 150 mm dämpare och nu insett att det finns ytterligare en frågeställning på forum etc och det är Fox vs Rockshox ? Vissa artiklar säger att Fox dämpare har bra hållbarhet jämfört med Rockshox men folk verkar föredra Rockshox på senare år de deras dämpare är "mjukare/smidigare". Fox dämpare är svårare att serva själv också. De pekar speciellt ut Ultimate som en riktigt bra dämpare.

RockShox Lyrik Select+
Fox Racing Shox 36 Float Performance

Både Fox och RockShox är bra. Fox är dock klart dyrare i Europa. Jag har inte haft problem med att serva enda Fox gaffeln vi har haft i familjen, men det vara bara underbensservice.

Som jag skrev tidigare är RS Select dämpare riktigt bra, skillnaden med Ultimate är liten. Ultimate är framförallt bättre när man kör snabbt och stökigt utför. Det händer dock inte så ofta på en hardtail.

Mina 5 cents då. Fox 36 Rythm är en bra bas-gaffel då den är styv och har en bra dämpare (grip). Yari funkar fint även om många inte tycker om motion control-dämparen som sitter i. Just i Yari tycker jag den funkar ok av ngn anledning. Skillnaden mot Lyric är dämparen (charger). Man måste inte ha den allra senaste charger heller, skillnaden är inte så stor imho. Det är mest marknadsföring även om jag gillar den nyaste Lyric.

Pike är nice annars och jag tycker den borde funka fint på cykeln med tanke på slaglängden.

Har kört en hel del med Roscoe 9 som ju har en Fox 36 Rythm. Det kändes helt ok och gaffeln passar cykeln. Men vette fasen om inte en Fox 34:a skulle funka oxå. Beror ju på hur mycket fart man har och hur brötigt det är. Det övergafflas ju ganska friskt nuförtiden som ger onödigt vikt tycker jag.

Pike är det rimliga. Speciellt om det är gamla pike som går till 160mm så vet jag inte varför man skulle gå på lyrik.
Sen tycker jag själv att man måste vara rätt duktig för att behöva mer än 140mm på en ht.

Nya Pike går dok inte högre än 140 mm, tror jag.

Jag undrar dock om det är värt det att uppgradera från en Fox 36 Rhythm. Kan man byta dämpare på den?

Nya Pike går dok inte högre än 140 mm, tror jag.

Jag undrar dock om det är värt det att uppgradera från en Fox 36 Rhythm. Kan man byta dämpare på den?
Han verkar ha recon silver. Den är redan 140mm ja. Visst, vill man testa 150mm och nya generationen så är det lyrik som gäller.

Har man pengarna är det bara att köra annars är beggad pike ett bra alternativ.

Fox verkar så besvärligt. Jag håller mig till rs.

Om man köper en ny dropper behöver man något mer tillbehör då eller kan man ta delar från den gamla droppern ? Tänker på vajer och knappen som man höjer och sänker sadeln med ? Samma fråga på dämparen.

Sen borde väl en ny bättre dämpare ge bättre känsla ? Eller ska man inte förvänta sig för mycket ? Vad jag förstått är Recon Silver lite budget dämpare. Hur blir skillnaden jämfört med en ny bättre, dyrare dämpare ?

Jag åker väl säkert på en uppläxning här men det finns ofta en övertro på blingiga gafflar. Din HT kommer inte magiskt förvandlas till en fullgungs-enduro bara för att du byter gaffel.

Har inte kört just din gaffel och visst finns det skillnader. De skillnaderna visar sig ofta i lägre vikt och i funktion under vissa förutsättningar. T ex hög fart genom stenkistor/över rotmattor där dyrare gafflar upplevs som mer följsamma och därmed ger mer grepp. Men under andra förutsättningar kanske man inte känner ngn större skillnad alls.

Många hänger upp sig på hur styva gafflar är men med handen på hjärtat är det nog ganska få som verkligen behöver 36 mm. Det är nog mer en villhöver-grej.

Kör man riktigt stökigt o snabbt ser jag fördelarna men gissningsvis för 90% av det man rullar runt på är det ingen större skillnad. Så hittar du t ex en (beg?) Pike eller Fox 34 till ett bra pris så kan det väl vara kul att byta men risken är att du får betala mkt för liten skillnad.

EDIT. Har kört Recon Gold som jag tyckte var en helt ok budget-gaffel. Vet inte vad skillnaderna är mot Silver men gissar dämpare. Går det att uppgradera Silver till Gold på ett enkelt sätt möjligen? Kan ju vara ett alternativ undersöka i varje fall.

Senast ändrad:
Jag åker väl säkert på en uppläxning här men det finns ofta en övertro på blingiga gafflar. Din HT kommer inte magiskt förvandlas till en fullgungs-enduro bara för att du byter gaffel.

Har inte kört just din gaffel och visst finns det skillnader. De skillnaderna visar sig ofta i lägre vikt och i funktion under vissa förutsättningar. T ex hög fart genom stenkistor/över rotmattor där dyrare gafflar upplevs som mer följsamma och därmed ger mer grepp. Men under andra förutsättningar kanske man inte känner ngn större skillnad alls.

Många hänger upp sig på hur styva gafflar är men med handen på hjärtat är det nog ganska få som verkligen behöver 36 mm. Det är nog mer en villhöver-grej.

Kör man riktigt stökigt o snabbt ser jag fördelarna men gissningsvis för 90% av det man rullar runt på är det ingen större skillnad. Så hittar du t ex en (beg?) Pike till Fox 34 till ett bra pris så kan det väl vara kul att byta men risken är att du får betala mkt för liten skillnad.

EDIT. Har kört Recon Gold som jag tyckte var en helt ok budget-gaffel. Vet inte vad skillnaderna är mot Silver men gissar dämpare. Går det att uppgradera Silver till Gold på ett enkelt sätt möjligen? Kan ju vara ett alternativ undersöka i varje fall.
Silver har stålben, väger bra bit över 2kg och går inte att sätta volume spacers i. Så det är nog många som kan ha glädje i en upgrade.
Beggad pike till ny lyrik ultimate är jag mer frågande till som jag redan skrivit

Stämmer in i kören. Jag bytte från budget (RockShox 35 Gold) till lyx (Lyrik Ultimate) och på hemmaslingan med mest grönt och blått märks det i princip ingen skillnad alls i dämpningen, mer än att den är halvkilot lättare. Den lägre vikten märks när man gör tekniska manövrar och ska ta sig över saker.

Känns som den är klart stabilare över rotmattor och annat bröt där 35:an packade ihop, men det skulle vara kul att byta tillbaka och se hur mycket som är gaffeln och hur mycket som är att man utvecklas som åkare.

För vissa åkare så blir ju gaffeln omöjlig med ett eller två klick rebound. Jag är tacksam för dämpning så vi är ju alla på olika nivåer. Däremot om man ändå ska göra en investering och uppgradera så hade jag ändå köpt en lite bättre dämpare. Många bra förslag i tråden.

Känns som den är klart stabilare över rotmattor och annat bröt där 35:an packade ihop, men det skulle vara kul att byta tillbaka och se hur mycket som är gaffeln och hur mycket som är att man utvecklas som åkare.

Jag bytte från MotionControl till Charger 2 på min Reba och skillnaden på rotmattor var otroligt stor. MotionControl packade ihop efter första roten. Men om man inte kör genom många rotmattor eller stenkistor är den skillnaden mindre viktig.

Håller med att lägre vikten fram är trevligt när man måste lyfta framänden uppför hinder.

Jag bytte från MotionControl till Charger 2 på min Reba och skillnaden på rotmattor var otroligt stor. MotionControl packade ihop efter första roten. Men om man inte kör genom många rotmattor eller stenkistor är den skillnaden mindre viktig.

Håller med att lägre vikten fram är trevligt när man måste lyfta framänden uppför hinder.
Jag upplever att MC fungerar olika bra på olika gafflar. Som sagt Yari funkar den helt ok på tycker jag. Tydligen ska den fungera bra även på Domain men den har jag inte testat själv.

Ja, det kanske ska vara lite size på grejerna för att MC ska funka bra. Vi får ha det som en teori så länge.

Som jag förstått det så funkar den OK med rejäl sag, vilket kräver en del slaglängd. Problemet då är att man inte kan nyttja hela slaget. Kommer nog inte hinna testa min Yari så mycket innan den uppgraderas så kommer aldrig veta om det var värt det ;).

Som jag förstått det så funkar den OK med rejäl sag, vilket kräver en del slaglängd. Problemet då är att man inte kan nyttja hela slaget. Kommer nog inte hinna testa min Yari så mycket innan den uppgraderas så kommer aldrig veta om det var värt det ;).
Jag tror nog att du är tvungen att göra ett ordentligt A/B-test - mänskligheten behöver den här informationen. Detta är ett kall du inte kan smita ifrån!

Om man köper en ny dropper behöver man något mer tillbehör då eller kan man ta delar från den gamla droppern ? Tänker på vajer och knappen som man höjer och sänker sadeln med ? Samma fråga på dämparen.
Ser att du får ytterst lite feedback på dina dropperfrågor. Så jag bidrar med lite högst subjektiva åsikter. Fox dropperpost's kostar avsevärt mycket mer än billigaste Tranz-x -derivat. Dessutom bör du googla lite hur pass enkel Foxdroppern är att serva. Exempelvis denna kostar väl en tredjedel och då får du ny vajer och ett reglage på köpet. Är du nöjd med reglaget du har - grattis, behåll det då. Vajer och hölje kan du byta när det behöver bytas. Jag har precis installerat min fjärde dropper tillverkad av Tranz-x, aldrig haft några problem med dem. Lägg pengarna på gaffel istället.

Ser att du får ytterst lite feedback på dina dropperfrågor. Så jag bidrar med lite högst subjektiva åsikter. Fox dropperpost's kostar avsevärt mycket mer än billigaste Tranz-x -derivat. Dessutom bör du googla lite hur pass enkel Foxdroppern är att serva. Exempelvis denna kostar väl en tredjedel och då får du ny vajer och ett reglage på köpet. Är du nöjd med reglaget du har - grattis, behåll det då. Vajer och hölje kan du byta när det behöver bytas. Jag har precis installerat min fjärde dropper tillverkad av Tranz-x, aldrig haft några problem med dem. Lägg pengarna på gaffel istället.

Håller med. Jag skulle köpa Brand-X/Tranz-X, eller BikeYoke Revive om man vill har något riktigt fint.

Man kan återanvända vajer, hölje och reglaget, förutom om infästningen av vajern är tvärtom (dropper/reglage) och reglaget har bara en typ av infästning.

Lite av en vanesak det där med sänkstolpar. Har man vant sig vid 170 eller 200 mm så är det svårt att gå tillbaka till 150. Har man problem med att kläder fastnar eller liknande vid utförslöpor så kan det ju vara värt det med en lite längre stolpe.

MEN av vad jag kommer ihåg så är det väl ett fäste för vattenflaska på stolpen? Går det verkligen i en lång stolpe?

Lite av en vanesak det där med sänkstolpar. Har man vant sig vid 170 eller 200 mm så är det svårt att gå tillbaka till 150. Har man problem med att kläder fastnar eller liknande vid utförslöpor så kan det ju vara värt det med en lite längre stolpe.
Jag håller med, delvis. Jag har 185 på min fs, skulle nog märka om jag satte på den 160 jag har på min ht, men på ht'n räcker 160 väl.

MEN av vad jag kommer ihåg så är det väl ett fäste för vattenflaska på stolpen? Går det verkligen i en lång stolpe?
Jag håller med, delvis. Jag har 185 på min fs, skulle nog märka om jag satte på den 160 jag har på min ht, men på ht'n räcker 160 väl.

Och min erfarenhet är att 3 cm gör enorm skillnad, det är nog mycket en fråga om känsla och typ av cykling.
Först bör man försäkra sig om att ramen kan ta ett längre instick förstås. Sen finns det väl kanske nåt i detta fall som väcker funderingen hos TS, nåt med 150 som inte är helt bra.

Hej
Jag köpte nedanstående dropper som jag inte är speciellt nöjd med. Eller det var för snällt sagt. Det är en riktigt dålig dropper. Hade hellre behöllt den som satt på innan. Jag har inte installerat den själv utan lejt bort det.

Några av problemen är:

- Droppern är trög, ryckig när man reglerar den uppåt och nedåt. När den ska ned går det ryckigt och inte speciellt mjukt. Uppåt så går den inte hela vägen upp ibland.

- Reglaget (det gamla) är plötsligt väldigt trögt att trycka in

- Droppern har inte alls ökat från tidigare 150 mm till 200 mm men jag tror det är en inställning som behöver göras.

https://www.bike24.com/p2707388.html

Har kollat lite i den ofantliga mängd droppers som finns. Ovan dropper har ju fått bra betyg av andra recensenter. Så frågan är hur man går vidare. Skrota ovan dropper och köpa ny igen. Vad ska man köpa då ? En Bike Yoke för 3000-4000 är mycket pengar. TranzX, Cane Creek ?

- Droppern är trög, ryckig när man reglerar den uppåt och nedåt. När den ska ned går det ryckigt och inte speciellt mjukt. Uppåt så går den inte hela vägen upp ibland.
Är den pumpad till rätt tryck? Och sadelklämman är inte för hårt åtdragen?

- Reglaget (det gamla) är plötsligt väldigt trögt att trycka in
Det är ju verkligen inte rätt. Skulle klagat hos verkstaden.

Den droppern går att justera slaglängden på genom justering av den här plastdistansen. Men den ska ju levereras inställd i sin fulla slaglängd tycker man.
1706768951762.png

Att den är trög eller går ryckigt låter inte heller normalt, men kanske mer som en fråga om reglaget och vajern lirar som det ska. Det är väl vanligt att folk sätter på reglage med längre arm för att öka hävkraften (jag själv har gjort det på mina cyklar). Jag har själv bara haft droppers från tranz-x och e-thirteen, svårt att säga om de skulle kräva mer kraft för att öppna.

Tillbaka
Topp