Trek Session 77, nu provkörd+bilder, Kedjelängd?

Speedster

Aktiv medlem
Nu har jag påbörjat monteringen av min DH hoj och jag är väldigt grön på DH världen därför behöver jag lite tipps och svar.

Första frågan gäller val av framgaffel, jag kan inget om DH gafflar så jag behöver lite tipps! Jag kommer köra med cykeln 10-15 gånger per år så jag behöver inget som tål att dönas ner för backarna varje dag och jag vill samtidigt hålla ner vikten till en rimlig nivå. Jag ska försöka hitta något begagnat då priset är väldigt avgörande.
Original har den en Manitou Sherman Breakout Plus, 1.5, 170mm monterad.

Vad ska jag leta efter på begagnatmarknaden? och kanske lika viktigt, vad ska jag akta mig för? Någon som sett en annons kanske?

Fråga nummer två är om någon vet vilket vevlager som jag ska ha, det fins tydligen ett par olika!?

Tack för hjälpen!

DSC_5260_web.jpg ht=452

DSC_5261_web.jpg ht=495

Senast redigerad av en moderator:
Fin hoj det där du komemr defenitivt gilla den! :) Men manitou är bara skit alltihop det kan ingen säga emot (har samma hoj med manitou på) manitou behöver servas ofta och har extremt dålig dämpning satsa på en marzochhi istället hört att dem e bra som fan :)

Fluff skrev:
-------------------------------------------------------
> Vevlager beror ju på vad du ska ha för vevar.
> utan att veta det kan ingen hjälpa dej

Är du säker att ingen kan hjälpa mig, du menar att allt hopp är ute... ;o) Jag vet ju som sagt var inte vad jag ska ha så jag tar gärna imot tips på både lager och vevar.

Skulle detta passa http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=24599 ?

Styrlagret ser ut som ett 1.5 -> 1 1/8 reducering..
Tips på gaffel då: RS Boxxer Team.

Vevparti: Shimano XT (förutsatt att det är 68 eller 73mm vevlagerbredd)

Försök köpa en begagnad Marzocchi 66. Dom är bombsäkra, styva, kräver lite underhåll och levererar bra dämpning. Mycket gaffel för pengarna. Du borde kunna hitta en bra begagnad från -06, -07 för runt 3-4 tusen. En 66SL eller en 66RC2X är bra val.

Tack för tippsen som börjar ramla in! Mer sånt :o)

Jag hade helst lagt mig på 2000-2500:- för gaffel men upp till 3' kanske jag kan sträcka mig. Hur är det med gaffelröret vad gäller måtten 1.5 / 1 1/8. Vilket är vanligast, skiljer det på tillverkare eller användningsområde?

Tack för tippsen, det blev en MZ Bomber 66 RC från -05. Hittade en som var i stort sett helt i nyskick.
Cykeln börjar nu ta form och jag provsatt för första gången igår, det kändes väldigt gött :o) Nu ska jag bara jaga reda på dom sista delarna så får man se om man kan få ihop en okej DH-hoj för under 10'...

Det är väl bara att hålla dig till yardsale:en (hmm, kan det heta så?) till helgen, där lär du hitta de sista delarna du behöver.
Hoppas själv att jag skall ha chans att åka dit en sväng. man vet aldrig vad man behöver... :)

//Patrik

Nu har jag fått ihop den tillräckligt för att kunna testa den :o) Jag klarade mig ganska precis inom budgeten och känner mig ganska nöjd. Tack för all hjälp från happyister!
Jag saknar fortfarande adaptern till frambromsen och jag har heller inte adaptern för att kunna pumpa framgaffeln så jag har inte kunnat kontrollera trycket fram. Det var lite spännande att dra genom skogen med bara bakbroms men annars kändes den väldigt skön och för en som inte har cyklat på DH hoj förut så tyckte jag den svalde allt :o) Den är ju lite trög att cykla XC med... så jag längtar till jag kan testa den utför!

Här kommer lite bilder som jag tog efter premiärturen:
DSC_5277_web.jpg ht=456

DSC_5285_web.jpg ht=529

DSC_5280_web.jpg ht=492

DSC_5282_web.jpg ht=725

DSC_5289_web.jpg ht=519

DSC_5278_web.jpg ht=508

DSC_5286_web.jpg ht=431

Vad ska jag ha för längd på kedjan? Jag vet inte vad man brukar köra med för längd på DH? På bilden åvan tror jag den sitter på näst största bak.

Kedjan ser grymt lång ut tycker jag.
Beroende på hur länkaget funkar så borde du kunna korta ner den en hel del

Tillbaka
Topp