Trek Session 88 DH 14,64kg

Cyklist

Aktiv medlem
dsc4922.jpg

dsc4900.jpg

Frame: Trek Session 88 DH size M
Rearshock: Fox DHX 5,0 with Obtainium spring
Fork: Boxxer WC 2010
Headset: CaneCreek
Topcap etc: Carbon cap with alu bolt and Point One Racing spacer
Stem: Point One Racing DM Limited Edition (ti hardware)
Handlebar: Truvativ Holzfeller WC custom polished
Grips: Pro XCR lock-on
Shifting: X.0
Cable: Shimano Yumeya
Cassette: 7-speed DuraAce
Chain: KMC X9 SL
Chainring: E.13 36t
Chainguide: E:13 LG1+
Crankset: Customized Shimano XT
Pedals: Wellgo MG1 with ti-axle
Seat: SDG I-fly
Frontbrake: Avid Elixir CR
Rearbrake: Avid Elixir CR with ti caliper and adaptor bolts
Rotors: Formula R1 with Hope ti bolts
Frontwheel: Mavic Crossmax SX
Rearwheel: Hope Pro II, DT Swiss Supercomp spokes with alu nipples, NoTubes ZTR Flow
Tires: Maxxis Minion DHF 2,5 UST á 1180g each

Vikt: 14,64kg

20090602199.jpg

Cyklist

Aktiv medlem
Thanks alla!

Olika hjul går att leva med, i det fallet funktion före form.
Haha, på bilden med vågen är stolpen så gott som helt utdragen för att inte ta i just vågen, den är kapad en decimeter och tro inte att jag glömmer en sån enkel sak. Tänkte köra en dag lr två innan jag eventuellt kapar den lite mer om jag kan.

Maxmix

Ny medlem
Och tänkte bara varna för att trilla med den, då kmr du märka varför dem ramarna e så lätta ;) (ölburkar)
Men annars är den ju redigt fin :) och om du är en sån person som verkligen kan svara helt ärligt:
känns den mer eller mindre stabil i dh spåret när den är så extremt lätt?

Cyklist

Aktiv medlem
Att det var en ölburksram var inte svårt att lista ut redan när jag beställde den förra hösten. Såvida man inte sopar i underröret i en stenbumling så är ramen stark så det räcker och blir över åt mig. Och får man för sig att vara riktigt snäll mot ramen så är ju cykeln lätt nog för att man skulle kunna göra nåt litet lagom och lätt underrörs-skydd.

Angående åkprestandan så får jag återkomma om någon vecka, monterade på sista delarna nu i eftermiddag så.

Perp

Aktiv medlem
Haha...lite drygt 4kg lättare än min Stab :)
Sjukt!
Lär kännas rätt stor skillnad ut ur kurvorna och på en trampig DH bana.

snoogans

Aktiv medlem
Blev med lite fundersam när jag såg "Obtainium" tänkte att det var nån korkad tysk som varit framme eller nåt. Men "Unobtainium" är ju annars ett välkänt ämne!

P

Plush

Guest
snoogans skrev:
-------------------------------------------------------
> Blev med lite fundersam när jag såg "Obtainium"
> tänkte att det var nån korkad tysk som varit
> framme eller nåt. Men "Unobtainium" är ju annars
> ett välkänt ämne!

Obtanium har ju funnits ett tag annars som fjädertillverkare... samma sak med Diverse Suspension och Stendec Performance.. Alla gör ju titanfjädrar..

Snygg hoj förresten ;) dock lite för lätt för seriös åkning.

Cyklist

Aktiv medlem
Tacktack!

För lätt för seriös åkning?
Knappast, kan vara bra att komma ihåg åkstil och vad man vill få ut av en cykel kan diffa rätt rejält mellan olika åkare. Likaså har det ju en del betydelse vad åkaren i sig väger.

Angående hjulen så är det för att ramen har 150mm-baknav vilket SX-hjulen inte finns i, så därför blev det olika hjul.

nenja

Ny medlem
Den kommer nog hålla för åkning, det är krascherna som är luriga, det är då lättviktsprylarna går åt skogen. :P

Fälgar blir lite skeva om man hoppar kort eller kör på mkt vassa kanter, det kan man ta.
Pedalerna kanske skadas eller går sönder om man trampar dem hårt i en sten, det kan man ta.
Bakväxeln kanske blir sned så fort den träffar en sten, det får man väl leva med.

Resterande delar kan man nog lätta riktigt lågt och komma undan med det tills man lägger den där fetvurpan.

Racear du utan bashguard? Lite risky. :D
Jag är sjukt nyfiken på din bakfälg också, återkom gärna med info om hur den klarar lite stryk och en näve tunga landningar.

Cyklist

Aktiv medlem
Hehe, visst kan saker gå sönder.
Men ärligt talat, alla delar är valda med stor omsorg och det är egentligen inget som är nämnvärt klenare än det jag körde på förra säsongen. Och det höll för stora treor, moto-whipar, drop och allt möjligt.
Har kört MG1-or sen 2006 utan att ha sönder en pedal, vilket såklart kan bero på att jag mestadels kör och lattjar runt istället för att toktrampa genom rockgardens.

Bakväxel spelar det ingen roll vad man har, de kan gå sönder ändå. Skivor bli snea oavsett märke och modell o.s.v. Så såna saker räknas knappt, sånt går sönder oavsett. :)

Nya LG1+ har ju en taco!

Nyfiken på fälgen jag med, så kan återkomma om den senare i säsongen när man fått lite åktimmar.

Westman

Aktiv medlem
Hmm, det är fan en rätt sjuk vikt. Knappt tyngre än min prophet. Många bäckar små alltså..

Vad väger ramen löst?

Och var får man tag i en
> Post: SDG carbon with ti-bolt

Senast redigerad av en moderator:

Cyklist

Aktiv medlem
Mårten, haha, never say never. Vi kan ju säga som så att jag har tänkt tanken.

Westman, tack tack.
Vad ramen väger löst har jag ärligt talat inte stenkoll på.
Många bäckar små ja, och det får man tag i genom att skaffa en lämplig titanskruv att dra dit. :)

Cyklist

Aktiv medlem
Ove-Rall, haha, ja, men du kanske gillar den ändå efter att du provat den.

F.M.A, huh? Menar du verkligen Revolten? Då lär du nog checka din omvandlare både en och två gånger.
Men tack! Och skönt att du inte är avis, hehe.

F.M.A

Ny medlem
> F.M.A, huh? Menar du verkligen Revolten? Då lär
> du nog checka din omvandlare både en och två
> gånger.
> Men tack! Och skönt att du inte är avis, hehe.

Ha ha, fan att ma aldrig skall kunna lita på ngt.
Stämmer som du säger, den visade helt åt helvete...
Den första (www.omvandlare.com) visar 14.034 kg, nästa
(http://www.healthyweightforum.org) visar 17.09kg....
Well well, MEN om du känner att din känns lite tung kan du alltid
skänka den till mig!!! ;)

Mårten

Aktiv medlem
Cyklist skrev:
> Mårten, haha, never say never. Vi kan ju säga
> som så att jag har tänkt tanken.

Får man chansen att säga hej till den och kanske klappa den i helgen?

Cyklist

Aktiv medlem
Mårten, jag hoppas det!
Är dock förkyld, har bilen på service (hoppas jag får den imorrn dock) och det ska bli pissväder. Men, målet är att åtminstone köra på lördagen.

Aktiv medlem
Shit vad grumt!!

Sånnahär byggen gillar jag!

Vad är det för titancalippers som sitter i bakbromsen?!, varför sitter det inte i frambrosmen?!
Du vet att den grå billigare elixir bromsen är typ 10-15 gram lättare...;-)

Har du vägt carboncapen til styrstamen, de är oftast tyngre än alu dito. Men nu pratar vi gram..=D

Och har du koll på vikten på sadelstolepn?!, har de börjat få ner vikten på dem än? När jag körde med I-beam så var det en stor viktbov hos mig.

Varför 2,5 däck på ett sånt här bygge?!

Vad ahr du för vikt på dina bromsskivor?, vilken storlek är det, och har du problem med att de glappar upp i infästningen av stålet mot alut?

Många frågor, men e man WW så e man..=D

och igen, ett jävla grymt bygge!!

Preacher

Aktiv medlem
Ville skrev:

> Vad är det för titancalippers som sitter i
> bakbromsen?!, varför sitter det inte i
> frambrosmen?!

Jag utläste det som titanbultar för oket och adaptern?

> Varför 2,5 däck på ett sånt här bygge?!

Han kanske vill kunna köra DH med DH-hojen. :D

Aktiv medlem
Preacher skrev:
> Ville skrev:
>
> > Vad är det för titancalippers som sitter i
> > bakbromsen?!, varför sitter det inte i
> > frambrosmen?!
>
> Jag utläste det som titanbultar för oket och
> adaptern?

Ahhh, självklart. +1!!

>
> > Varför 2,5 däck på ett sånt här bygge?!
>
>
> Han kanske vill kunna köra DH med DH-hojen. :D

HAHA!, fan du e ju racer, där är det väll 2,35:or som gäller elelr var det 2007?!..;-)

Cyklist

Aktiv medlem
Helt rätt, titanskruvar till oket och adaptern. Haha, du vet att det kommer en lättvikts-Elixir också va? Men jag måste ju ha nåt kvar att fixa med nästa vinter, haha.
Anledningen till att det inte sitter titanskruv fram är för att jag har två men den ena var nån millimeter för kort, men det kommer väl också på sikt.

Topcap-combon är rätt noga genomtänkt. Väger ca. 10g för spacers, cap och skruv vilket t.ex. är 4g lättare än PointOne TimeCapsule limited edition.

Har inte hundra koll på vad stolpen väger löst, men stolpe med ti-skruv + sadel = 350g prick (2g felmarginal). Detta med 27,5cm rör. Själv kommer jag nog kapa bort lite till, vill bara få en ordentlig provtur först.

2,5-däck för att jag helt enkelt vill ha rejäla däck. Tycker det är en dum sak att kompromissa på. Men visst, man skulle ju kunna banta bort en 3-4 hekto med andra klenare ust-däck.

Har inte vägt dem själv men Competitive Cyclist vägde in dem på 107g för 180mm.
Om de glappar upp kan jag inte svara på, har tyvärr inte hunnit ta ett enda åk på hojjen än. Hoppas på att kunna köra lite ikväll eller imorrn!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer