Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
2021, jaha så man kan se exakt vilka som passar till cykeln eller? Men om de står ett mått låt oss säga (tar ett från himlen) 180x 61 så ska den passa min cykel?Du får nog ange årsmodell först om det ska gå att svara på. Men orkar du så står det på treks hemsida.
Nej riktigt så enkelt är det inte, men längden står och sen får du köpa rätt hardware för att det ska passa din cykel. Sen finns det dämpare som endast passar vissa modeller men det brukar anges. Passar endast xxxx typ2021, jaha så man kan se exakt vilka som passar till cykeln eller? Men om de står ett mått låt oss säga (tar ett från himlen) 180x 61 så ska den passa min cykel?
Men säkrast är väl kanske ifall man går på samma dämpare som sitter på en Slash 8 för ja tror det är exakt samma ram och att skillnaderna är komponenternaNej riktigt så enkelt är det inte, men längden står och sen får du köpa rätt hardware för att det ska passa din cykel. Sen finns det dämpare som endast passar vissa modeller men det brukar anges. Passar endast xxxx typ
Ska det vara någon vits att uppgradera bör du nog sikta högre. Vad är det du vill åstadkomma med bytet?Men säkrast är väl kanske ifall man går på samma dämpare som sitter på en Slash 8 för ja tror det är exakt samma ram och att skillnaderna är komponenterna
Slash 8 och uppåt har samma dämpare allihopa, deras deluxe thrushaft eller vad den nu heter.Men säkrast är väl kanske ifall man går på samma dämpare som sitter på en Slash 8 för ja tror det är exakt samma ram och att skillnaderna är komponenterna
Mer inställnings möjligheter då jag avsaknar h och l comp.när de blir stökigt hoppar fötterna på pedalerna som en hackspett och känns som jag är överallt. har testat allt! Men har bara "rebound och lockout" har provat en kompis hoj och Oj vilken skillnad de här ,känns ganska trött direkt då jag är en tungvikts cyklare ocksåSka det vara någon vits att uppgradera bör du nog sikta högre. Vad är det du vill åstadkomma med bytet?
Vill gärna ha kvar luft då jag gillar när cykeln känns lite mer poppig, men har inga problem att gå ifrån RockshoxSlash 8 och uppåt har samma dämpare allihopa, deras deluxe thrushaft eller vad den nu heter.
De ska ju vara special anpassade till de cyklarna, men givetvis borde det gå med ett flertal andra också,, coil är ju ett alternativ.
Har nog gått igenom alla klick på dämpare samt psi i dämparen, kör i dagsläget 240 psi med 4 klick rebound och är väl där den känns mest tamTrek skriver att de har en Rock Shox Deluxe Select+ på Slash 7, tror det mer handlar om inställningar än ny dämpare. Låter som 10 klick saktare rebound kan vara något att testa.
Om den är hel hoppas jag, men har inte kunskapen att plocka isär den, men givetvis kan lämna in den så får dem se över den.. som sagt tidigare.. provade en kompis Slash 8 som har en Ultimate och det går inte o jämföra hur följsam cykeln är gentemot vad min är.. måtten verkar inte vara så populär hos andra tillverkare ?Trek skriver:
RockShox Deluxe Select+, DebonAir-luftfjädring, Select+ RL-dämpare, 230 x 62,5 mm
Det sista är måtten på dämparen.
Cane creek är prisvärd. 62,5mm är oftast en 65mm dämpare med en liten typ o-ring som kortar slaget några mm. Köper du av tex tf-tuned är det inte omöjligt att dom kan korta en 230x65 till 230x62,5, sen går det ofta att köra med några extra mm också. Vågar inte svara på nya slash, på gamla fuel ex gick det bra och man fick 7mm extra slag bak.Vill gärna ha kvar luft då jag gillar när cykeln känns lite mer poppig, men har inga problem att gå ifrån Rockshox
www.tftuned.com
Känner du någon som är van så låna ut cykeln och låt hen kolla om dämparen är ok. Är ju onödigt att köpa en ny om det bara behövs en service. Är den ny och inte körd mycket kan det ju vara något som åtgärdas gratis.Om den är hel hoppas jag, men har inte kunskapen att plocka isär den, men givetvis kan lämna in den så får dem se över den.. som sagt tidigare.. provade en kompis Slash 8 som har en Ultimate och det går inte o jämföra hur följsam cykeln är gentemot vad min är.. måtten verkar inte vara så populär hos andra tillverkare ?
Utprovat, känns "hyfsad" till en början men sen blir den fort "slö" känns de som.. blir de stökigt då vill den gärna bara hoppa över saker istället för att rulla, som om den inte hänger med längre.Kan du inte kopiera kompisens inställningar (de funktioner som finns) och testa, kan säkert vara skillnad men botde inte vara natt och dag.
Asså skruvar ja på rebound och släpper bakdelen så kan jag komma till en gräns då den "studsar" och då den inte studsar.. det är den nivå va kunskap jag har.. och det gäller nog lite mina kompisar också, de har provat sig fram tills dem blivit nöjd ?Känner du någon som är van så låna ut cykeln och låt hen kolla om dämparen är ok. Är ju onödigt att köpa en ny om det bara behövs en service. Är den ny och inte körd mycket kan det ju vara något som åtgärdas gratis.
Det ska fukta på kolven, det är snarare om den är helt torr du ska serva den. Men nu har inte jag haft just lika dämpare som dig, och det kanske inte är något högt tryck på den modellen.Ska ta och lämna in cykeln där jag köpte den så får dem kolla på dämparen.. har märkt att den har faktiskt lite "olja" längst ner som om den trycker ur sig lite.. dem ja känner säger att det är normalt men vad vet jag ? tack för svar.. ska börja i den änden, istället för att köpa en ny
Hehe tung ryttare ja.. 110kg hoho började på 265 psi vilket vart väldigt stumt, åker 240 nu.. sällan den slår igenom men det händer iblandDet ska fukta på kolven, det är snarare om den är helt torr du ska serva den. Men nu har inte jag haft just lika dämpare som dig, och det kanske inte är något högt tryck på den modellen.
Men jag kör 200-210psi beroende på var jag cyklar på min fuel ex och med 240 psi skulle den vara som ett spett. Vill du ha en följsam dämpare borde du kanske sänka trycket? Jag ligger runt 85 kg i mässingen.
Edit: på treks dämparkalkylator rekommenderas jag 210 psi bak på en slash 2021. Räknat på 89 kg med utrustning. Men du kanske är mer välväxt än mig?
Hehe tung ryttare ja.. 110kg hoho började på 265 psi vilket vart väldigt stumt, åker 240 nu.. sällan den slår igenom men det händer ibland
Spännande. Jag är ingen expert men i mina öron låter det med den felbeskrivningen som den inte orkar. Kanske kolla på en dämpare med piggyback om du inte får ordning på det.Utprovat, känns "hyfsad" till en början men sen blir den fort "slö" känns de som.. blir de stökigt då vill den gärna bara hoppa över saker istället för att rulla, som om den inte hänger med längre.
Okej ja jag kanske tänker baklänges att han skulle få en mer plush dämpare när han behöver så högt tryck. Men det kanske inte blir bra ändå om man är så tung?Megneg drar väldigt mycket tryck så kan bli problem om man är tung. Borde iofs räcks till om det är 240 psi nu. Ett jävla meck att pumpa upp till 300 med handpump bara
Jag tror det blir bra så länge max tryck räcker och man orkar pumpa. Behövs nästan fotpump över 300.Okej ja jag kanske tänker baklänges att han skulle få en mer plush dämpare när han behöver så högt tryck. Men det kanske inte blir bra ändå om man är så tung?
Jag vet inte, piggy ska väl minska överhettningen bla så det det som är problemet så hjälper det säkert. I övrigt har jag inte koll på hur det kommer att bli men de flesta enduro har väl piggy så fel kan det nog inte bli.Så ingen av er tror en dämpare med H o L Speed comp samt en piggy skulle förbättra dämparens förutsättningar med en så pass tung pjäs som jag?
Så ingen av er tror en dämpare med H o L Speed comp samt en piggy skulle förbättra dämparens förutsättningar med en så pass tung pjäs som jag?