Trek slash!

Thoalm

Medlem
Trek slash!
Hej allihopa!
Jag har en fråga riktad till alla trek slash ägare där ute.

Frågan är egentligen rätt kort och kocis
"Vad tycker ni om eran trek slash?"

Jag är fullt medveten om att slashen finns i olika utföranden, men vad tycker du just om din slash? Hur funkar den i klättring? Har du testat de olika varianterna och kan ge en jämförelse mellan modellerna? Osv.

Låt hör vad upplevelserna är!

Trek slash!
Köpte en Slash 8 2021 i september och är väldigt nöjd, hade innan en äldre fs med mer xc geo. Klättrar helt ok, riktigt trevlig utför.
Däcken var jag inte nöjd med så de är bytta.

Trek slash!
Finns det någon som har hunnit köra Slash -21 lite i fält och kan delge erfarenheter av ramstorlek vs. kroppslängd?
Jag är 178 cm lång och hamnar därmed exakt mitt emellan Treks rekommendation mellan L och M/L.
Har en Remedy-18 idag i storlek L och den skulle jag inte ha valt i mindre storlek (reach ca 460), men nya Slash i storlek L är ju betydligt större överlag (t ex reach 491 i geo hög).
Provrullade en Slash-21 L på asfalt för någon vecka sedan. Å ena sidan kändes den förvånansvärt smidig och responsiv för att vara så stor, men ramen kändes ovant stor, vilket iofs var lite väntat. Samtidigt vågar jag inte dra alltför långtgående slutsatser när jag inte har testat den i terräng.

Trek slash!
Jag kollade på Slash i höstas och provrullade en L litegrann. Jag är 181 och kom fram till att jag nog hade trivts bäst på en ML.
De tester jag läst där skribenten haft liknande mått som mig har också ML lyfts fram som den storleken som passat bäst. Så i ditt fall hade jag absolut gått på ML.
I synnerhet om du också ska trampa lite stig med den och inte bara ha den som race bike.
För mig sol högst medioker utförscyklist tycker jag överdrivet långa cyklar är svåra att hålla tryck på framhjulet på ordentligt då det kräver att man är mer aktiv.

Trek slash!
Tackar för inspel. Jo mitt samlade intryck är att ML kanske är bäst för mig ändå. Lite surt att den kommer med 150 mm dropper istället för 170 mm som det är på L, fast det viktigaste är ju rätt ramstorlek.
När jag provrullade L så tyckte jag att den kändes rätt OK när när jag satt på sadeln (gissar delvis pga brantare sadelrörsvinkel), men när jag sänkte droppern och rörde mig över cykeln så kändes den spontant lite för lång. Jag har för mig att jag läste något liknande det du beskriver i något av testerna, dvs att testcyklister i vår längd upplevde att det var svårt att få tryck på framhjulet i den större storleken och att den blev jobbig i klättringen. Gaffelvinkeln är ju dessutom ordentligt flack (iaf jämfört med min Remedy), så det gör ju att framhjulet kommer ytterligare längre fram.

Trek slash!
Nya Slash är ju väldigt mycket enduro/DH, bor du inte i Åre så har du antagligen roligare på en FEX som är ok att gaffla upp till 150mm.

En klubbkompis har den gamla och han tycker den blir trött på normal stigcykling utan lift.

Trek slash!
Hej allihopa!
Jag har en fråga riktad till alla trek slash ägare där ute.

Frågan är egentligen rätt kort och kocis
"Vad tycker ni om eran trek slash?"

Jag är fullt medveten om att slashen finns i olika utföranden, men vad tycker du just om din slash? Hur funkar den i klättring? Har du testat de olika varianterna och kan ge en jämförelse mellan modellerna? Osv.

Låt hör vad upplevelserna är!
Har haft min Slash 2021 9.8 XT cirka 2-3 veckor nu och är mkt nöjd. Klättrar ju helt okej men det är ju en hoj som är gjord för att dundra nerför(!!) och där är den riktigt smutt :) Kör en M/L och är 177 cm. Lite längre reach än vad jag haft tidigare så var lite ovant i början men känns bra nu! Kör :)

Trek slash!
Nya Slash är ju väldigt mycket enduro/DH, bor du inte i Åre så har du antagligen roligare på en FEX som är ok att gaffla upp till 150mm.

En klubbkompis har den gamla och han tycker den blir trött på normal stigcykling utan lift.
Jo tanken på FEX har slagit mig och möjligheten att gaffla upp är förstås lite intressant. Samtidigt så verkar det i de flesta recensioner jag har läst som att den nya Slashen upplevs klart bättre både i klättringar och riktigt bra på stig jämfört med den föregående modellen, den längre slaglängden till trots.

Jag inser att det blir lite avkall på sigprestanda och klättringar med en Slash jämfört med FEX, men samtidigt inbillar jag mig ändå att det bör vara acceptabelt jämfört Remedyn jag har idag, plus lite bättre rull med 29 tums hjul istället för 27,5.
Remedyn är väl ingen stigraket direkt, men jag tycker ändå att den funkar helt OK med mina preferenser. (Cyklar mest i Göteborgsområdet, men det blir även lite bikeparkbesök då och då). Det finns tillfällen, främst i brant och stökigt utför då jag skulle föredra lite flackare gaffelvinkel och längre reach än vad Remedyn har och ur det perspektivet får jag för mig att fördelarna med Slash kanske överväger nackdelarna jämfört med FEX.

Trek slash!
Har haft min Slash 2021 9.8 XT cirka 2-3 veckor nu och är mkt nöjd. Klättrar ju helt okej men det är ju en hoj som är gjord för att dundra nerför(!!) och där är den riktigt smutt :) Kör en M/L och är 177 cm. Lite längre reach än vad jag haft tidigare så var lite ovant i början men känns bra nu! Kör :)
Ok, det låter ju som att ML borde vara ganska klockrent även för mig. Vad för slags terräng har du huvudsakligen kört med den?

Trek slash!
Jo tanken på FEX har slagit mig och möjligheten att gaffla upp är förstås lite intressant. Samtidigt så verkar det i de flesta recensioner jag har läst som att den nya Slashen upplevs klart bättre både i klättringar och riktigt bra på stig jämfört med den föregående modellen, den längre slaglängden till trots.

Jag inser att det blir lite avkall på sigprestanda och klättringar med en Slash jämfört med FEX, men samtidigt inbillar jag mig ändå att det bör vara acceptabelt jämfört Remedyn jag har idag, plus lite bättre rull med 29 tums hjul istället för 27,5.
Remedyn är väl ingen stigraket direkt, men jag tycker ändå att den funkar helt OK med mina preferenser. (Cyklar mest i Göteborgsområdet, men det blir även lite bikeparkbesök då och då). Det finns tillfällen, främst i brant och stökigt utför då jag skulle föredra lite flackare gaffelvinkel och längre reach än vad Remedyn har och ur det perspektivet får jag för mig att fördelarna med Slash kanske överväger nackdelarna jämfört med FEX.

Ja, jag vet inte det beror ju på i vilka kretsar man cyklar också såklart. Rullar alla enduroslädar så märker man ju inte hur sakta det går och alla har lika roligt kanske. Själv är jag mer svarta fåret bland xc-hojar med min 2020 FEX och det märks ju redan där hur mycket långsammare man blir än någon på tex nya Top fuel. Jag byggde min av ett ramkit och började med en 36 150mm som jag redan hade, men har gått ner till 140mm nu och fått mer liv i hojen. Att sitta på 170/160 skulle döda mycket av charmen med stigcykling för mig.

Det ska ju vara rejält stökigt för att man ska ha någon fördel med mycket slaglängd. Jag tror det är ett Kom (utförs) här i stan som inte innehas av en på XC. Sen är det väl inte lika roligt att kötta på en stötig XC men ja.. Och slackare än nya fex krävs inte i Hälsingland där jag rör mig mest iaf, Järvsö går kanon men kanske inte de lite rockigare lederna i Åre

Tillbaka
Topp