Trek Superfly 6 2016

Johan_hudik

Ny medlem
Trek Superfly 6 2016
Hej.

I år ska det uppgraderas från min Scott cykel, Har en riktigt duktig lbs som säljer Trek cyklar i staden, har varit och kollat på en superfly 6,
Vilken skillnad mot min nuvarande!, Har aldrig heller cyklat med spd, Loggade 32 mil själv förra året, Siktar på 100 iår.

Specen på Treken!

RamAlpha Platinum Aluminum, koniskt E2-styrhuvud, invändig vajerdragning, PF89.5, balanserad och stagmonterad broms, Closed Convert-hjulfästen, G2-geometri på 29er
Dämpning framRockShox Reba RL, Solo Air-dämpare, Motion Control Remote Lockout, 15 mm Maxle Lite, G2-geometri med 51 mm offset på 29er, 100 mm slaglängd
Storlekar15,5" (27,5"-hjul); 17,5, 18,5, 19,5, 21,5, 23" (29"-hjul)
HjulBontrager alloy hubs, Bontrager Mustang Elite Tubeless Ready rims
DäckBontrager XR1 Expert, Tubeless Ready, aramidkant, 29x2,20" (Bontrager XR2 Expert, Tubeless Ready, aramidkant, 27,5x2,20")
VäxelreglageSRAM GX, 10-växlad
BakväxelSRAM GX, Type 2
VevpartiSRAM GX 1000, 36/22
KassettShimano HG50 11 - 36, 10-delad
KedjaKMC X10
SadelBontrager Evoke 2, krommolybdenrails
SadelstolpeBontrager aluminium, 2-bultshuvud, 27,2 mm, 8 mm offset
StyreBontrager aluminium, 31,8 mm, 5 mm rise
StyrstamBontrager Elite, 31,8 mm, 7 grader, Blendr-kompatibel
StyrlagerFSA IS-2, E2, kapslat lager i aluminium
BromsarShimano M445 hydrauliska skivbromsar

Vikt: 13,9 kg

Har ingen spec på nuvarande.

Så,

Hur stor skillnad gör det med spd pedaler? Hur snabbt lär man sig?, Hur bra är reba dämparen?,
Vad bör uppgraderas?,

Cyklat så mycket jag kunde förra året, Men ska verkligen köra järnet nu, Saknar cyklingen varje dag som går.

Ursäkta för stavfel osv, Har jobbat lite för mycket på lite för kort tid.

mvh

Trek Superfly 6 2016
Det första jag hade bytt är däck och slang. Om du håller dig på Bontrager delar så hade jag valt XR2 Team Issue TLR och kört tubeless. Dels för känslan och ökat grepp, dels för att du bantar bort ca 250-300gram där det känns som mest.

Trek Superfly 6 2016
Reba-dämparen är riktigt bra!

Jag tycker att SPD är bra, inte bara för ökad "effekt", utan också för att jag känner att jag har bättre kontroll på var jag har cykeln. Dessutom är ofta skorna styvare (stövre?☺) är skor för vanliga pedaler.

Hur snabbt man lär sig SPD är väl varierar mellan olika personer. Det är lite inlärningstid och den tar det ju ännu lite tid innan det sitter på rutin. Att skruva ner urklicksspänningen kan hjälpa om det känns obehagligt i början. När jag började upplevde jag att det var svårare att klicka i än att komma ihåg att klicka ur. Idag åker allt på rutin utan att jag behöver tänka på det överhuvudtaget.

Trek Superfly 6 2016
Om man ser till tidigare trådar så väger Superfly 6 ca 11,5 kg i 18.5". Låter rimligare!

Däcken är lättrullade tycker jag, men dåligt grepp på stenhällar och lite våtare stigar.

Gjorde mina tubeless och krängde på Conti (x-king chili tror jag??). Märkbart bättre grepp!

Trek Superfly 6 2016
Johho sa:
Om man ser till tidigare trådar så väger Superfly 6 ca 11,5 kg i 18.5". Låter rimligare!

Däcken är lättrullade tycker jag, men dåligt grepp på stenhällar och lite våtare stigar.

Gjorde mina tubeless och krängde på Conti (x-king chili tror jag??). Märkbart bättre grepp!

Hur konverterade du på dina hjul? Tänker mest på fälgbanden/tejpen. Enligt vad jag förstått så behöver man Bontragers egna för konvertering till slanglöst, och det är fine för de ska tydligen inte vara jättedyra. Däremot finns dom ingenstans? :(

Trek Superfly 6 2016
Köpte Stans startpaket. Tejpade ena fälgen med den medföljande tejpen, hård och oformlig som fasen. Tröttnade och tejpade den andra fälgen med eltape. Båda håller luften fint!

Säkert inte enligt bok, men funkis!

Trek Superfly 6 2016
Johho sa:
Köpte Stans startpaket. Tejpade ena fälgen med den medföljande tejpen, hård och oformlig som fasen. Tröttnade och tejpade den andra fälgen med eltape. Båda håller luften fint!

Säkert inte enligt bok, men funkis!

Eltejp alltså. Ska bara komma på någon fulösning till ventilerna också då så det blir riktig snikvariant :)

Trek Superfly 6 2016
Tjena!

Jag har en Superfly 6 2015, liknande spec. Har kört 100 mil med min hittills och den håller ihop bra. Som sagts tidigare är vikten fel, snarare 11,5-12kg. Min kom Tublessready, inga problem att konvertera. Reban är riktigt fin men som nämnts skadar det inte att byta däcken, lite hala i fukt. Trevlig och rolig cykel, köp säger jag.

MVH

Trek Superfly 6 2016
Elgstrand sa:
Tjena!

Jag har en Superfly 6 2015, liknande spec. Har kört 100 mil med min hittills och den håller ihop bra. Som sagts tidigare är vikten fel, snarare 11,5-12kg. Min kom Tublessready, inga problem att konvertera. Reban är riktigt fin men som nämnts skadar det inte att byta däcken, lite hala i fukt. Trevlig och rolig cykel, köp säger jag.

MVH

Vad körde du med när du konverterade?

Trek Superfly 6 2016
Trek Superfly 6 2016
Elgstrand sa:
Stans ventiler och vätska. Det vara allt. Resten är klart. Just nu cyklar jag på Hans Dampf däck, lite trögt men greppigt blir att byta när det torkar upp i vår, kul. Eller ett par kompletta hjul till.

Vätskan:

http://www.wiggle.se/stans-no-tubes-dacktatning-473-ml-1/

Ventiler:

http://www.wiggle.se/stans-no-tubes-universal-ventilskaft/

Kör hårt.

"Resten är klart"
Behövdes det inte tejp?

Står precis i begrepp att sätta på ett par Nobby Nic däck på min Superfly 6:a nu när snön har kommit till västkusten.

Tillbaka
Topp