Trek superfly AL

kalmeborg

Ny medlem
Trek superfly AL
Hej!

Jag har läst massor med tester och jag har provkört en kortis men mest stått i butiken och dreglat...

Är det någon här som har en egen och har kört den ordentligt? Vad har ni i så fall för erfarenheter av den?

Jag tror jag är kär så jag litar inte ett smack på mitt eget omdöme i just det här ämnet....

Micke

Trek superfly AL
Körde den en testrunda i Falun i sommras o tyckte den var aptrist, Fuel EX 29ern däremot var grymt kul.

Om CV är det roligaste du vet så är den säkert rätt men gillar du köra stig så kanske inte så mycket rätt.

/T

Trek superfly AL
http://happymtb.org/2013/04/05/cykelvasahojar-trek-superfly-al-hybriden/

Jag har föregångaren Trek Paragon, tror det är samma ram egentligen. Cyklar stig med den och tycker den är skitbra.

Den är inte rent XC-trist utför men inte heller halvt oduglig uppför som min Commencal Ramones var. G2-geometrin är speciell men passar mig.

Som happytestarna skriver kan den understyra ibland men jag är rätt feg och gillar det. :)

Trek superfly AL
Jag får för tillfället låna en Superfly AL från polaren.
Jag är van vid att åka på en 26", carbon och FS.

Och jag måste dessvärre säga att jag är inte något imponerad över Superflyen övht.
Tung att slita uppför backarna. Känns enormt stor. Styret är alldeles för brett.
SLX komponenter på en cykel för dessa pengar känns snålt och på den cykeln jag cyklar på, 1 år gammal, så lever växlarna sitt eget liv och hänger inte med i farterna.

Men om du ändå är sugen på den så tycker jag att du ringer Henrikssons i Borås. Dom har rea på dom nu. Dock endast 19.5" kvar.

Den jag åker på är en 17,5" och passar mig som är 176cm... men ändå känns cykeln för stor för mig.

http://www.henrikssonscykel.se/trek-superfly-al-elite-2013-p-3328-c-588.aspx

Trek superfly AL
Oj, det lät ju inte bra alls... Jag är 183 och tror att jag ska ha en 19"

Är jäkligt sugen, men jag skulle vilja testa den mer... Det är ju ganska mycket pengar

Trek superfly AL
Jag kan intyga att den är stor, eller iaf lång. Jag är 199 cm (vuxit på sistone) och kör 21". Styret är 720, älskar bredden (provat från 62 till 75 cm). Min har X9 och Fox F29 gaffel.

Jag har cykeln std frånsett en 400mm sadelstolpe för det fattades ett par cm i höjd, och Nobby Nic däck.

Jag kör mestadels ganska stökig stig. Ramen och stolpen verkar bjuda på en del "flex", för av alla cyklar jag haft är det bara Kona Unit med sin stålram som känts mer bekväm.

Är det något jag vill uppgradera så är det till en Type 2 bakväxel. Jag kör innerslang runt kedjestaget för att slippa höra skramlet.

Jag håller dock med om att priset 15000 är ganska högt för specen. Men SLX/XT skall väl inte vara kass efter ett år.

Trek superfly AL
Har en Superfly 100 som jag är jättenöjd med! Inte alls tråkig, skulle däremot kalla geometrin "neutral", dvs cykeln gör precis det cyklisten vill, varken mer eller mindre. (Detta till skillnad mot andra geometrier som kan vara "rappare" (och instabilare/tröttsammare att cykla länge på) eller "stabilare" (och trögare men bekvämare när det går fort)). Och 29" känns betydligt skönare än 26" när det blir stökigt i skogen.

Trek superfly AL
Newton skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Superfly 100 som jag är jättenöjd med!
> Inte alls tråkig, skulle däremot kalla geometrin
> "neutral", dvs cykeln gör precis det cyklisten
> vill, varken mer eller mindre. (Detta till
> skillnad mot andra geometrier som kan vara
> "rappare" (och instabilare/tröttsammare att cykla
> länge på) eller "stabilare" (och trögare men
> bekvämare när det går fort)). Och 29" känns
> betydligt skönare än 26" när det blir stökigt
> i skogen.

+1, väl formulerat.

Tillbaka
Topp