Trek Superfly Kolfiber eller Aluminium

Fritzon

Ny medlem
Har bestämt mig för att slå till på en Trek Superfly stl 18.5 efter noga övervägande. Väljer nu mellan en Superfly 6 i aluminium från cykloteket (fri service & anm avgift till Lida Loop) eller en Superfly 9.6 i kolfiber från min LBS (ej gratis service eller fristart). Komponenterna är likvärdiga, samma gaffel bla, bakväxeln XT på 9.6 kontra x9 på 6:an. Skiljer ca 3.000 i pris. Är Kolfiber så mycket bättre? Tacksam för all input, gärna från er som kört både Kolfiber och aluminium.

? Är det vanligt att aluminiumramarna spricker i svetsarna? Måste väl vara måndagsexemplar och reklameringsbart eller?

Skoja bara, alla cyklar går sönder om man har otur men eftersom det inte finns svetsskarvar på kolfiber kan dom inte spricka där, jag skulle tagit kolfiber cykeln, har en remedy 9.8 själv ?

fredrik168 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolfiber spricker inte i svetsarna!

?

Många företag: Kona, Commencal tex använder alu för att det är mkt mer jämn kvalitet i produktionen. Har jag fått för mig. Men vad vet jag.

Jag funderar på ungefär samma sak men jag lutar åt alu: bättre spec och lägre pris och hållbarare. Men överbevisa mig gärna.

Jag har en 9.6 från förra året. Extremt nöjd med den. Ta kolfiberramen så kan du uppgradera sedan om du vill utan att känna att ramen är begränsningen.

Nog måste du ändå få fri service på båda cyklarna? Jag bli alltid erbjuden fri service på cyklar jag köper av dem, sen att jag aldrig utnyttjar det är ju en annan sak.

Nej, det är rea och 2015 års modeller. De du ser på hemsidan är 2016 års modeller. 9.6:an kan jag köpa för 14 700:-. 6:an 3 000 billigare.

Jag stod inför samma val när jag köpte ny mtb i somras.
Komponenterna var exakt samma, bara ramen som var skillnaden, och ca 600gram. Prisskillnaden var då 5000 kr.
Kolfiberramen fanns ingen garanti på, aluramen hade livstids garanti.
Jag valde alu och tänkte att 5000 kr lägger jag på ett par finare hjul istället.

Lite så jag funderar. Nu är det iofs livstids garanti på båda ramarna. Vet inte om jag kommer märka skillnaden då jag ju knappast är att betrakta som någon sorts elitcyklist, har fram tills nu kört 26 tums på stålram. Men vill ha faktorn är ju klart större på kolfiber! :-)

Fri justering av växlar och riktning av hjul är rätt skönt för en stressad småbarnsförälder... Har tillräckligt med jobb att justera barnens cyklar och valla längdskidor om vintrarna.

Handla av LBS!, be om fri service om du vill ha det och hänvisa till att Cykloteket erbjuder det men att du hellre handlar lokalt så kommer du högst troligt då det :-)

Med given budget skulle ni hellre köra på aluminium och uppgradera hjulen för samma pris som kolfiber och tyngre hjul, allt annat lika?

Haft två kolfiberramar nu, den första sprack i "fogen" vid BB'n. Så visst spricker kolfiber också, dock hade de designat om BB'n på nästa årsmodell som jag fick på fem års ramgaranti.

Tycker dock inte kolfiber är värt pengarna om man nu inte skall tävla. Blir nog en alu Santa Cruz nästa gång.

Har jag sagt att pressfit lager är ett ofog...

Har bägge, kört långlopp och Vasan med alun tycker den funkar bra, köpte mig en 9.8 XT i carbon, och det lilla som jag kört med den så känns den rappare och mera följsamm i snäll stök. Men det kan ju också bero på att alun är körd i två säsonger. Men i dagsläget så lägger jag mina pengar på Carbon. Försök att testa bägge och gör din egna bedömning.

Är enda skillnaden mellan cyklarna att den ena ramen är i kolfiber och kostar 3000kr mer? Om allt annat är likadant hade jag tagit kolfibermodellen, det brukar ofta vara större prisskillnader och 3000kr låter som en billig uppgradering.

Älskar hur kolfibern tar bort vibrationer men ändå känns styvare än alu cykeln jag har.
För min del blir det att fortsätta med kolfiber iaf!

Tillbaka
Topp