Trepartsmötet- Ett ouppklarat mysterium

Saik78

Ny medlem
Efter dagens träningsrunda känner jag att jag måste lufta min frustration här på happy.
Har cyklat en del genom åren och förra sommaren körde jag Kilpisjärvi-Smygehuk och allt för ofta har jag upplevt detta fenomen som jag har valt att kalla för trepartsmöte(TPM). Det går till på följande sätt:
Jag kommer vevande på en totalt öde landsväg mellan Hedenäset och Lappträsk (stället heter faktiskt så). Lätt motvind som alltid och rätt trög asfalt. Plötsligt ser jag en mötande bil och i samma andetag hör jag att det närmar sig en bil bakifrån. Dessa två bilar möts sedan precis i höjd med mig. Efter detta möte ser jag inte röken av några fordon på en halvtimme.
Ovanstående är ett extremfall men jag upplevde TPM mycket frekvent på min sverigeresa. Bla på en skraltig grusväg i Medelpad med två timmerbilar inblandade.
Upplever att TPM ofta inträffar på mina träningsrundor och jag har dryftat detta fenomen med mina cyklokompisar utan att hitta en vettig förklaring. En teori är att vi tre, dvs de två bilförarna och jag ligger i samma fas enl typ ”ät och sov klockan”. En annan teori är att det har att göra med månens dragningskraft och tidvattnet.
Nu undrar jag:
Är det någon annan som upplevt TPM för ofta för att det skall vara en slump?
Vad kan detta i så bero på?

Akta dig. Det är REGERINGEN som förföljer dig för att du inte skall avslöja ufon. De bara håller koll på dig. På med foliemössan så kan de inte spåra hjärnvågorna och då slutar det.

...kanske

Bilagor

• tinfoil.jpg
    tinfoil.jpg
    60.1 KB · Besök: 12
Saik78 sa:
Efter dagens träningsrunda känner jag att jag måste lufta min frustration här på happy.
Har cyklat en del genom åren och förra sommaren körde jag Kilpisjärvi-Smygehuk och allt för ofta har jag upplevt detta fenomen som jag har valt att kalla för trepartsmöte(TPM). Det går till på följande sätt:
Jag kommer vevande på en totalt öde landsväg mellan Hedenäset och Lappträsk (stället heter faktiskt så). Lätt motvind som alltid och rätt trög asfalt. Plötsligt ser jag en mötande bil och i samma andetag hör jag att det närmar sig en bil bakifrån. Dessa två bilar möts sedan precis i höjd med mig. Efter detta möte ser jag inte röken av några fordon på en halvtimme.
Ovanstående är ett extremfall men jag upplevde TPM mycket frekvent på min sverigeresa. Bla på en skraltig grusväg i Medelpad med två timmerbilar inblandade.
Upplever att TPM ofta inträffar på mina träningsrundor och jag har dryftat detta fenomen med mina cyklokompisar utan att hitta en vettig förklaring. En teori är att vi tre, dvs de två bilförarna och jag ligger i samma fas enl typ ”ät och sov klockan”. En annan teori är att det har att göra med månens dragningskraft och tidvattnet.
Nu undrar jag:
Är det någon annan som upplevt TPM för ofta för att det skall vara en slump?
Vad kan detta i så bero på?
Jag gissar att du blivit omkörd av eller mött ensamma bilar betydligt oftare än dessa tpm. Är det för ofta för att vara slumpen? Vad kan det bero på?

Det har hänt mig med. Men inte mer än vad slumpen dikterar. Kommer speciellt ihåg en gång i våras när jag pendlade hem från tåget. Det är en halvmil ungefär och jag mötte exakt EN bil och blev omkörd av exakt EN bil och dessa två saker inträffade exakt samtidigt. Smal 70-väg och den omkörande bilen hade släp. Belv rätt förbannad faktiskt. Sjukt onödigt.
Dina teorier ger jag dock inte mycket för. Det är förmodligen bara så att du inte minns de bilar som inte gjorde något speciellt intryck.

Henrik83 sa:
Happy var bättre på den tiden då det handla om MTB..
Tack för ditt bidrag...

Det finns ett tjusigt ut ord för detta som jag inte minns. Men det hela går ut på att slumpen är jämt fördelad men vi tenderar att minnas den slump som verkar tillhöra ett sammanhang. Vår hjärna är programmerad att leta efter mönster, även där de inte finns.

Vi hade nått liknande här innan.

Smal 70väg med en bro som svängde lite lätt, väldigt smal. Körde där ganska ofta under många år. Mötte man en bil på hela sträckan av ungefär 25km, då mötte man alltid den exakt på bron, alltid!

Kanske är det så att jag fått detta på hjärnan och ser trepartsmöten i varje buske men ändå... Upplevde det senast idag, en tradare som var tvungen att sakta ner bakom mig. Anar en begravd uggla i mossen. Deppigt med fotbollen btv.

Jag brukar kalla den omkörningsregeln. Varje gång jag ska om en annan cyklist är det bud på att få möte just där och då. Kan cykla själv i en timme och så när jag ska om någon så blir det trångt.

Jag har tänkt på det flera gånger också, men ännu mer på den gamla goda tiden (kanske fem år sen) när jag var joggare. Det hade varit kul att sätta två räkneverk på styret och räkna ett år för att se. Jag tror inte det blir nåt signifikant men det hade gett lite sinnesfrid att veta att det bara är slumpen... ;)

Aron sa:
Det finns ett tjusigt ut ord för detta som jag inte minns. Men det hela går ut på att slumpen är jämt fördelad men vi tenderar att minnas den slump som verkar tillhöra ett sammanhang. Vår hjärna är programmerad att leta efter mönster, även där de inte finns.

"confirmation bias" är lite så, om du har en idé om att det förekommer oftare kommer du koma ihåg alla sådana händelser just.

Senast ändrad:
Najs. Det skall jag tänka nästa gång ett TPM inträffar. "confirmation bias"
Även ett schysst uttryck att droppa i fikarummet.

Saik78 sa:
Najs. Det skall jag tänka nästa gång ett TPM inträffar. "confirmation bias"
Även ett schysst uttryck att droppa i fikarummet.

Var noga ned uttalet i "bias" bara, jag har hört ett flertal säga det som något man absolut inte bör droppa i fikarummet.

Det finns också en ganska vanlig typ av misstag gäller ovanliga händelser: Att även om varje osannolik händelse är just osannolik men mängden osannolika sammanträffanden totalt är stor, och har man inte bestämt någon att leta efter i förväg så har man skaplig chans att råka ut får någon. Typ i stil med "Jag satt på tåget och lyssnade på bandet X, och vem kommer och sätter sig mittemot, jo en musiker från X". Osannolikt, ja, men att något skulle råka sammanträffa är betydligt rimligare.

Har också upplevt det många gånger. Känns smått absurt när man cyklat 20-30 minuter på en liten, smal landsbygdsväg, och helt plötsligt kommer det två mötande bilar, samtidigt som jag blir ikappåkt av en bil och en moped, som då måste vänta på den mötande trafiken innan de kan köra om mig. Därefter tomt i 10-20 minuter till, och sen är jag av vägen. Då undrar man var kamerorna är... :)

kontrapunkt sa:
Det finns också en ganska vanlig typ av misstag gäller ovanliga händelser: Att även om varje osannolik händelse är just osannolik men mängden osannolika sammanträffanden totalt är stor, och har man inte bestämt någon att leta efter i förväg så har man skaplig chans att råka ut får någon. Typ i stil med "Jag satt på tåget och lyssnade på bandet X, och vem kommer och sätter sig mittemot, jo en musiker från X". Osannolikt, ja, men att något skulle råka sammanträffa är betydligt rimligare.

Jag har inte TV hemma, men är just nu i mitt barndomshem och slötittade på TV medan jag grejade med saker på datorn. Nåt knäppt program om "Ancient Aliens" lät jag vara på eftersom det just då var det minst dåliga på de 30-40 kanaler som bjuds. Programledaren tyckte jag påminde om en person som förekommer i en bildmeme. Tänkte leta upp ett exempel, men orkade inte. Ungefär 5-10 minuter senare kollar jag Fb, och i flödet har då nån lagt upp en bild med just den mannen på!

lLxCoWM.jpg

Håller med om att TPM är ovanligt frekvent förekommande, svårt att sätta fingret på varför det händer. Kanske kan bilister känna doften av chamoiskräm (aka rövsmörj) och därmed tajma momentet perfekt?

Noterade annars på gårdagens runda att det förvånansvärt ofta vid TPM:er inte kördes om omedelbart utan faktiskt väntades på att vägen skulle vara helt fri (och jag inte behövde besöka diket eftersom alla tre inte fick plats i bredd). Likaså var det någon mötande bilist som aktivt väntade in bakom två cyklister framför när vederbörande hade mig som möte. Lite överraskad faktiskt. Men jag kanske bara är selektiv.

Aron sa:

+1 det är väl lite som att man "alltid" får möte på raksträckor och inte i skymda kurvor.

Att bilarna möts i närheten av cyklisten är ju inte så konstigt, speciellt inte på ett smalt vägavsnitt. Om föraren som kommer bakifrån är vaken och uppmärksammar både mötet och cyklisten kommer denne anpassa hastigheten för att inte mötas mitt för cyklisten, vilket oftast resulterar i att bilen lägger sig bakom, för att köra om precis efter mötet.

Enligt min ringa erfarenhet är bilister i allmänhet väldigt dåliga på att bedöma andra trafikanters hastighet (både hos mötande trafik och de som de vill köra om), vilket resulterar i just att de förvånansväckande ofta lyckas med bedriften att köra om just när mötet sker. Men nu var det kanske inte det som denna tråden handlade om.

Jamen det ändå tillfredsställande att fler än jag noterat detta fenomen och undrat om det möjligtvis är femman som gör ett lågbudget program och att Filip och Fredrik strax skall hoppa fram ur en buske och garva läppen av sig. Mitt TPM i Medelpad var helt absurt. Den uslaste av öde grusvägar, möter en gigantisk timmerbil och vad dyker upp bakifrån.... Ja ni förstår.

Saik78 sa:
Jamen det ändå tillfredsställande att fler än jag noterat detta fenomen och undrat om det möjligtvis är femman som gör ett lågbudget program och att Filip och Fredrik strax skall hoppa fram ur en buske och garva läppen av sig. Mitt TPM i Medelpad var helt absurt. Den uslaste av öde grusvägar, möter en gigantisk timmerbil och vad dyker upp bakifrån.... Ja ni förstår.

Att det dyker upp två timmerbilar på en usel grusväg i Medelpad är väl ingen högoddsare? Ungefär som att träffa på hipsters på söder...

kontrapunkt sa:
Aron sa:

"confirmation bias" är lite så, om du har en idé om att det förekommer oftare kommer du koma ihåg alla sådana händelser just.

+1

Hade en äldre kvinnlig släkting som kommenterade alla större beslut som yngre släktingar gjorde (flytta, flytta ihop/isär, byta jobb, börja/sluta plugga etc etc) med "det kommer aldrig att gå väl".
Nån gång ibland fick hon ju förstås rätt, vilket hon med nån skruvad glädje över sitt goda omdöme markerade med upprepade "vad var det jag sade".
Så småningom ledsnade jag på domedagsprofetiorna och kontrade nästa dystra uttalande med en (mycket längre) lista över stora beslut som hade fungerat bra, trots hennes spådomar.
....Jäklar vad arg tanten blev!

Inte TPM iof men det är garanterat ingen slump att varje, VARJE gång jag cyklar ut från jobbet och ut på Sveavägen så slår det förbannade rödlyset om till rött!
Var står dom och kollar en? För jag kommer ju ut från ett garage?

staine sa:
Inte TPM iof men det är garanterat ingen slump att varje, VARJE gång jag cyklar ut från jobbet och ut på Sveavägen så slår det förbannade rödlyset om till rött!
Var står dom och kollar en? För jag kommer ju ut från ett garage?

Säger ju det.

DOM har koll på DIG!

(Eller möjligen så minns du bara de gångerna det blir rött?)

Tillbaka
Topp