Trevlig by/stad i Franska alperna

Viktor R

Medlem
Hej,

Vi kommer att kuska runt i Frankrike i husbil en månad i Juli. Halva familjen (frun och yngsta sonen) vill inte bestiga bergspass på (racer)cykel. Någon som har tipps på trevlig by/stad med bad eller andra aktiviteter som den ocyklande familjedelen kan trivas i medan jag och den äldre sonen cyklar över bergspass.

Förra året var vi i Le Bourg-d'Oisans (Alpe de Huez, Col du Lantare och Col du Galibier) och Malaucene (Mont Ventoux), så dessa går bort.

/Viktor

Viktor R

Medlem
Hej igen,

Berätta gärna vad som är bra med respektive stad ni rekommenderar med fokus på annat än cykling. Att passen runt Bourg-Saint-Maurice och Briancon är värda att cykla är jag medveten om.

Det är viktigare att frugan är nöjd än att jag får cykla de absolut fräckaste passen.

/Viktor

gabbeon

Aktiv medlem
Då vore det bra att veta vad frugan blir nöjd med. Jag antar att B-S-M inte erbjuder lika bra shopping som Milano. Men om hon gillar att vandra, forsränning, testa paraglider eller liknande blir hon nöjd.

Peter_K

Ny medlem
+1 på Annecy.

Ardeches-departementet är också jättefint med massa små gites, grym mat, en hel del vingårdar, fin vandring och paddling. Inga större städer dock.

JT

Ny medlem
Ok, Bourg-Saint-Maurice är för det första en trevlig alport. En del alporter är helt stendöda på sommaren och är bara tråkiga och gråa. Bourg-Saint-Maurice är levande även på sommaren.
Eftersom Bourg-Saint-Maurice ligger nära många skidorter så finns det flera alternativ till aktiviteter. Det är t ex inte långt till Val d'Isere och Les Arcs med de sommaraktiviteter som dessa orter erbjuder. Sen är man även bara ett enda pass från Italien om man vill göra en utflykt dit.

Viktor R

Medlem
Vi var faktiskt i Annecy förra året men åkte vidare till Jura eftersom husbilscampingen var full. Kanske något att prova. Klättringen mot Semnoz verkar helt OK.

Jag tror att bad och shopping är det viktigaste för frugan då jag är borta. Att göra utflykter utan mig eller vandra, åka linbana rafting etc kommer inte att ske.

/Viktor

Annecy kan jag också rekommendera. Fantastiskt trevlig stad, med massor av trevlig cykling i närområdet. Vill man sedan så är det inte så långt att köra med bil om man vill till någon specifik klättring. Har även bott i B-S-M ett år. Riktigt fint där också, men förutom cyklingen så är det rätt trist där. Bara sjön i Annecy är värd en hel del. Underbart att ligga där och softa på en luftmadrass efter ett svettigt cykelpass.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer