Trial bike hjälp

Faithless93

Ny medlem
Trial bike hjälp
Hej jag har för några dagar (snart 4 veckor, det är 2 veckors leveranstid) sedan beställt en Yaabaa 449 från www.koxx.se och den har fortvarande inte kommit fram och nu säljer dom inte produkten längre :/ . Ska ringa dom imorgon och fråga vad som har hänt med min beställning (har skickat mail för en vecka sen utan svar) om jag inte kommer få podukten så letar jag efter något annat.

Så jag undra om ni har några andra tips för nybörjar trial cyklar för upp till 5000kr. Kollade upp www.TartyBikes.co.uk och dom verkar bra fast jag vill ändå ha lite tips för storlek och så vidare.
M.V.H Jakob (bor i Malmö så det skulle vara kul att ha en affär i närheten inom ca 30km så jag kan bara gå/köra och köpa utan långa leverans tider). Svara snarast (har sportlov :D )

Trial bike hjälp
På bilden är det bara en ram, säljer han en hel cykel (har bara 5000kr allt som allt).

Skulle vilja ha lite tips för vilken storlek jag ska ha på cykeln (jag är 186, växer och vill börja mest med street trial) och jag vill jätte gärna ha lite tränings tips för trial cykling

Trial bike hjälp
Här finns också en del matnyttigt att hämta: http://www.trials-forum.co.uk

Starta en tråd på Observed eller TF. Du lär kunna få bra svar. Iaf med lite tur. :D

Ett tips är att kolla PB-Trials.st Han har lite ramar och gafflar till salu till riktigt vettiga priser. Då är du en bit påväg. Men det är klart, då landar det på säkert 3500-4000 för bara ram och gaffel lik förbannat...

Ska du beställa från Tarty är det bra att tänka på att frakten är skapligt dyr. Betalade 55 pund för att få hem en ram. Iofs får man ett mail med totalsumman och kan välja att pröjsa eller avbryta köpet.

Surfa in på Swebikers och ställ frågan där också. Finns åtminstone 3 som håller på med trials där.

Villes Curtis är jättefin. Men det är ingen modern trialram vilket kanske kan vara kul att veta. (Old school geo, precis som ex. Norco Manifesto om jag har förstått Villes snack rätt.)

Finns en svensk trialssida också, men den är väl tämligen stendöd...

Trial bike hjälp
Hittade ett erbjudande på en fin ram från Tarty bikes http://www.tartybikes.co.uk/product.php?id=633, cirka 1900 kr utan frakt. Jag undra också vad är det som ska köpas om jag vill bygga min egen cykel, jag är nybörjar inom ämnet och har bara cyklat lite på helger själv för skojs skull så jag vet inte direkt vad jag ska ha. Annars så skulle jag undra om det finns några hela färdiga modeller inom 5000 neråt området. Under tiden jag kollade nu så såg jag att det har kommit en ny modell av Yaabaa 449 men i kommentarerna står det att den är bra för de yngre, tror ni en kille på 186 cm uppåt kan använda en sådan i såna fall kanske jag beställer från storbrittanien eller väntar tills den kommer i sverige.

Senast redigerad av en moderator:
Trial bike hjälp
Hej
Jag är sedan ett par år tillbaka trialfrälst och har erfarenhet av ett antal hojar iallafall.
Att bygga ihop en trialhoj för 5000 av enbart nya delar är tyvärr omöjligt, även om man bygger en 20" hoj (aningen billigare) så får man räkna med att landa på åtminstone 9000 om man ska en okej komponentnivå på den.
Du får helt enkelt sikta in dig på begangnatmarknaden.

Jag råkar ha en Koxx Levelboss 1065 (26") i fint skick ståendes här till ingen nytta, den passar in i din budget och är en utmärkt hoj att börja köra på. Skicka ett pm med din epost så kan jag skicka spec plus lite bilder om du är intresserad.

/freddan

Trial bike hjälp
Ok låter bra skickar ett pm, men jag undra ska jag börja med 20" eller 26", jag har läst att 20" är enklare att lära sig på men kan vara jobbig för det längre (vet inte om detta stämmer) så jag undra bara ifall någon kunde ge mig lite information om vilken storlek som är bra för vad och så vidare.

Trial bike hjälp
Ett annat tips på butik utöver Tarty är Trials-UK.

Beställt från båda två och Tarty var helt klart snabbast, men berodde nog mest på Schenker. Kände nämligen fraktkillen som levererar till jobbet och han hade paketet till mig, så det slapp slösas tid med avi'er hit och dit.

Så om du spanar in modeller från t.ex. Onza kan du hitta rätt prisvärda hojjar att starta på.

Denna t.ex. http://trials-uk.co.uk/product.aspx?productid=1396

Har tyvärr inte koll på vad frakten på komplett cykel ligger på, men maila både Tarty och T-UK, båda är rejält snabba att svara på mail så får du säkerligen veta!

Angående koxx.se så har de tyvärr varken bra service eller leveranstider...

http://www.tartybikes.co.uk

http://www.trials-uk.co.uk

Angående storlekarna så har de sina för och nackdelar, mycket handlar också om vad man personligen föredrar så det bästa är självklart om man har möjlighet att prova lite först.
Själv så tycker jag 20" är bäst att börja på. De är (ofta) billigare, brukar tåla rätt mycket stryk och smidiga att lära sig de flesta grundteknikerna på.

Senast redigerad av en moderator:
Trial bike hjälp
Jo jag skulle gärna vilja prova först men jag känner ingen (i Sverige) som håller på med trial cykling. Håller på att ring till cykel och moped center (ägaren av koxx.se) och om jag kommer fram och det visar sig att de inte säljer längre så är det nog en Onza T-Pro från antingen tartybikes eller trials-uk. Jag vet inte vilken jag ska välja i sådana fall för på trials-uk får jag grattis bättre bromsar men tartybikes sägs vara snabbare.

Trial bike hjälp
Har bara runt 5000 (lite mindre) så det blir nog inget av den cykeln...

Men kan någon säga mig hur det är med leverans, hur lång tid det tar innan den kommer fram och så vidare. Både Tratybikes och trial-uk

Trial bike hjälp
Tartybikes har levererat till mig inom en vecka de gånger jag beställt, det får väl anses som godkännt. jag har dock bara beställt smådelar, möjligt att dom tar mer tid på sig på kompletta hojar.

Tillbaka
Topp