triathlon

Boullboull

Aktiv medlem
triathlon
Tjipp!

Finns säkert erfarna triathleter på Happy så tänkte därför kasta ut ett par frågor...

Ska till Kalmar om ett par veckor och försöka överleva fulldistanstriathlon.

Hjälm, behöver/tjänar man något nämnvärt på en tempovariant? Ska jag investera i en sådan, eller kan jag lika gärna rulla runt med min mtb-hjälm? Räknar med en snittfart på de 18 milen på runt 30 km/h och större delen av tiden på tribågarna...

Sittposition.
När man läser om tri så framkommer att man gärna vill sitta längra fram än på en vanlig racer. Varför? Hängde på tri-bågar på min racer i börjabn av sommarn och sitter som en gud! Men jag vill snarare hamna längre bak på sadeln för att på så vis använda arselmuskeln mer... Kommer inte ändra på min sittposition nu 2-3 veckor före start, men är nyfiken på hur det ligger till....

triathlon
Hej!

Jag körde själv Kalmar -99. Kör med det som du tränat med är mitt råd. Jag tycker att jag får lite bättre kraft om jag glider framåt på sadeln och jag har för mig att jag läst någonstans att man delvis använder lite andra muskler om man sitter långt fram vilket skulle gynna löpningen efteråt.

Här finns en artikel om cykelval:

http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/General_Fit_Articles/Tri_road_or_tweener__647.html

Lycka till i Kalmar! Det är den bäst organiserade tävling som jag någonsin deltagit i.

triathlon
Ingen ny hjälm ens mao...?

Hur är loppet?
Är det vidrigt hela vägen?
Är cyklingen verkligen helt platt?
Är det väldigt blåsigt?

Börjar oroa mig för att jag tränat för dåligt/lite...
Att jag underskattat simmomentet, som jag mer eller mindre räknat med att klaara utan direkta förberedelser....

Ååååå.... ångesten är på ingång.... som det ska vara antar jag...

triathlon
Hjälm sparar ca 5 minuter +- litegrann. Är det värt en tusenlapp? Händelsevis sparar en tempohjälm ungefär lika mkt tid som ett par riktigt häftiga hjul.

Ändra inte sittposition nu. För framtiden: Man vill sitta längre fram för att öppna upp vinkeln i höften för att på så sätt spara benen till löpning.

Hur vidrigt det blir är lite väderberoende och mkt energiberoende. Går du tom halvvägs på löpningen (som jag gjorde 2010) så kommer du seriöst börja fundera på om inte fetma + soffa är ett rätt bra liv. Cyklingen är inte helt platt, men det är bara några små kullar, inga backar. Blåser gör det i allmänhet.

triathlon
Den stora fördelen med att sitta långt fram är inte (huvudsakligen) att spara benen för löpningen, det är för att kunna sänka överkroppen (och minsta frontarean) utan att förändra höftvinkeln.

Det är därför även tempocyklister (som ju inte springer efteråt) i allmänhet sitter så långt fram dom bara får för reglerna.

triathlon
Hjälmen kan väl bytas ut men jag skulle inte börja ändra på nånting såhär nära inpå. Jag vet inte om banorna är desamma nuförtiden men -99 var det inga direkta backar. Mitt råd är att ta det riktigt lugnt till åtminstone halvvägs in i löpningen. Har du gott om krafter då så kan du väl ge järnet. Jag tror det är få debutanter som i efterhand tycker att de skulle kört hårdare tidigare.

triathlon
Ifall det blir riktigt kallt i vattnet (som tex förra året påhittade 16,1C vid starten...), kan det vara värt att investera i en väldigt ful med ack så varm neoprenmössa.

Senast ändrad:
triathlon
Jag har tittat lite på cykelbyxor av triathlon-modell för att även kunna springa i dem. Fungerar det bra att cykla och springa i samma byxor eller är det en sisådär lösning för båda momenten?

Har någon provat 2XU?

/Andreas

triathlon
Använder tridräkt och den funkar utmärkt att både simma, cykla och springa i. Jag antar att tribyxor gör detsamma, även om de kanske inte sitter lika skönt (tänk bib).

triathlon
Försök att kolla i din bekanskapskrets om det är nån som kan låna ut tempoprylar till dig. Om de inte håller på med triathlon, utan bara cyklar landsväg, så krockar det förmodligen inte med några andra evenemang. Hjälm, eventuellt hjul (åtminstone framhjul) och kanske nåt annat kan vara bra att låna. Hjälm och hjul påverkar inte sittställning och annat, så det kan du byta rätt enkelt utan att vara så inkörd på det.

triathlon
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Den stora frågan är väl: hur gick det för
> trådstartaren?

Svaret på den frågan är: Fint!

Tog iofs 14 timmar, men kom i alla fall i mål.
Tre punkteringar xe första 6 milen på cyklingen, annars inga större komplikationer....

Vad det gäller klädfrågan så körde jag med vanliga cykelkläder under våtdräktern och sen fik de sitta på på såväl cykling som löpning och det funkade utmärkt!

triathlon
Härligt! Jag var också med, debut på distansen för mig, och det tog ännu lite mer än 14 för mig. Mådde lite illa efter cyklingen, och alldeles för dåligt tränad för löpning så det blev mer och mer promenad ju längre tiden gick. Men det får duga för första gången.

triathlon
Det förklarar varför det plötsligt fanns ett dussin tempocyklar på Köp & Sälj i början av veckan - "aldrig mer nu säljer jag skiten" hade dock ingen dristat sig till att skriva i annonsen

triathlon
Ja, det var onormalt många, jag reagerade också på det. Jag säljer definitivt *inte* min cykel. Jag garvade hela vägen och vill göra om det, men snabbare.

triathlon
Grattis och starkt jobbat av er!
Även jag tog mig runt, tiden blev ca 11h 40 min. Själv tog det stopp efter 30km löpning, de återstående 12km var inte kul alls. Efter målgång sa jag "aldrig mer" typ 20 gånger (hur många gånger har man inte gjort det) men efter en natts sömn och lite mat så blev man sugen igen, vilken häftig grej att ha gjort och tack alla underbara Kalmarbor!

Mina lärdomar: Träna mer i aeroposition alt. höj styret så att det blir bekvämare att ligga i tempobågen. Träna mer löpning och se till att höja lägstanivå på löparhastigheten.

Fan va kul det va, känns helt galet att ha klarat det. Det var som en graviditet från och med att jag anmälde mig, man bara längtade till förlossningen.

Superarrangemang och vackra miljöer. Ev så får tävlingen IRONMAN-status nästa år vilket innebär mer tävlande och fokus från media och troligen ny dragning av cykeldelen, då över Ölandsbron och en sväng på Öland, det vore häftigt OCH blåsigt!

Fy fan va snabba eliten är, flyger förbi en både på cykel och på löpningen, hur är det möjligt?

/Fz

Tillbaka
Topp