Triathloncykel bästa tid att köpa begagnad

Sälen76

Medlem
Hej!

Tänkte införskaffa en triathloncykel till him nästa år och eventuellt im om något år till. Har för närvarande en lvg cykel som funkar ok, även om mycket börjar bli slitet. Är det som bäst att försöka få tag på en triathloncykel begagnad efter Kalmar eller när är utbudet som störst? Budget runt 15k.

Gissningsvis följer marknaden för Tri-riggar mönster för LVG vs VR fast där finns både Kalmar IM, Jönköping 70.3 + Köpenhamn och Helsingör.

Det viktigaste, som vanligt, är att det är rätt storlek - inte rätt pris.

Gissningsvis följer marknaden för Tri-riggar mönster för LVG vs VR fast där finns både Kalmar IM, Jönköping 70.3 + Köpenhamn och Helsingör.

Det viktigaste, som vanligt, är att det är rätt storlek - inte rätt pris.
Vill du utveckla vad du menar? Är utbudet som störst efter dessa tävlingar, tror du?

Ja, gissningen är att många har (H)IM, liksom VR/klassikern, som en bucket list grej och efter säljs det av.

Kollar man på K&S nu hittar man flera i rätt prisklass som ser ok ut. Vissa har träningshjul. Så eventuellt vill du spara några kronor av din budget för lite mer aerodynamiska hjul (om du inte redan har en uppsättning som passar).

För någon med väldigt dålig koll på komponenter osv. Vad ska man leta efter/prioritera i min budgetklass? Rätt storlek är prio 1 såklart förstår jag.

Bucket-listers säljer nog när säsongen är över. Men vi "life-timers" säljer nog på våren då vi "råkade" uppgradera under vintern.
Några tips:
* Fälgbroms är helt ute och plötsligt billigt på 2a hands-marknaden, när alla fått för sig de behöver skivbromsar.
* Di2 är jättetrevligt så man kan växla från basebar, men går att klara utan (det är dock bökigare med vajerdragning i temporamar).
* Gällande rätt storlek: Traditionellt är jag medium, men med korta (160mm) vevarmar som är populärt nuförtiden hade L varit bättre, jag får maxa spacers för att komma rimligt högt med styret, så i valet mellan två storlekar: Ta den större och skaffa kortare vevarmar.

Bucket-listers säljer nog när säsongen är över. Men vi "life-timers" säljer nog på våren då vi "råkade" uppgradera under vintern.
Några tips:
* Fälgbroms är helt ute och plötsligt billigt på 2a hands-marknaden, när alla fått för sig de behöver skivbromsar.
* Di2 är jättetrevligt så man kan växla från basebar, men går att klara utan (det är dock bökigare med vajerdragning i temporamar).
* Gällande rätt storlek: Traditionellt är jag medium, men med korta (160mm) vevarmar som är populärt nuförtiden hade L varit bättre, jag får maxa spacers för att komma rimligt högt med styret, så i valet mellan två storlekar: Ta den större och skaffa kortare vevarmar.
Tack!

Känns som elektriska växlar och skivbroms drar upp priset ordentligt. Svårt att få en hoj runt 15k för det va?

Tack!

Känns som elektriska växlar och skivbroms drar upp priset ordentligt. Svårt att få en hoj runt 15k för det va?
Skivbromsar blir svårt ja, det har bara funnits några år. Men en tempohoj med fälgbroms och elväxlar är inte helt omöjligt att hitta för 15, särskilt om finhjul kan komma senare. Men en snabb koll på Köp Sälj avslöjar att jag skulle satsat på mekaniska växlar och få en bättre/snyggare hoj.

Tillbaka
Topp