Trickstuff Piccola installation

MAMTB

Aktiv medlem
Hej!

Jag har beställt ett par Piccola-bromsar till min cykel. Medans jag väntar på leverans så sitter jag och letar efter manualer för att installera då jag aldrig har bytt bromsar själv.
Jag hittar inga vettiga instruktioner (bara på tyska och helt utan bilder), så jag tänkte rådfråga folket här som har installerat dessa.

Var det svårt?
Vad behövs för att dra bromsslangarna genom ramen?
Behöver man ny oliv/barb? när man t.ex vill korta ner slangarna lite eller när man ska dra genom ramen?
Jag verkar inte kunna hitta några sådana reservdelar när jag letar.

Lite förvånad att det inte verkar finnas någon smidig instruktionsvideo. Det hade varit smidigt :)

Om det finns någon kunnig inom broms-mek på småländska höglandet som vill ta an en lärling för en dag och installera bromsar så hör av er :)

Jag hade beställt en omgång att ha hemma ifall olyckan är framme, framförallt så som ledtiden nu verkar vara på de delarna överlag.

Det verkar vara installations kitt för deras hydrauliska gyro så köp inte det! (tänk bmx gyro...) maila och fråga. Du får säkert med det du behöver, men som Muffin skriver så är det bra att ha extra.

Har mailat och ställt frågan till R2 vilka reservdelar som kan tänkas behövas. Om jag tolkar manualen rätt så behöver man egentligen inga nya delar om man vill kapa av slangen. Man verkar relativt enkelt kunna koppla loss, klicka av, och koppla ihop igen med samma delar.

Har mailat och ställt frågan till R2 vilka reservdelar som kan tänkas behövas. Om jag tolkar manualen rätt så behöver man egentligen inga nya delar om man vill kapa av slangen. Man verkar relativt enkelt kunna koppla loss, klicka av, och koppla ihop igen med samma delar.
Stämmer, delarna är menade att kunna återanvändas, Trickstuff kör inte med oliver i anslutningen mellan slang och ok/master cylinder.

Har nu kollat och läst på manualer och instruktioner. Hittade en bra beskrivning på både koppling/kapa slang samt luftning. Bifogar dessa här snart. Har även beställt hem lite verktyg som kan vara bra att ha bytet.

Då har bromsarna kommit ?
IMG_20200618_154639.jpg

IMG_20200618_150240.jpg

Tillbaka
Topp