Trissor på bakväxel...

Trissor på bakväxel...
Funktionen är att styra kedjan.

De är utslitna när kedjan börjar "klättra" på kuggarna. Om man jämför trissan med en ny så ser man att den gamla trissan har långa tänder och den nya nästan inga tänder alls i jämförelse. Klättrar kedjan på tänderna kommer växelföraren att hoppa framåt frenetiskt.

Givet att du inte har kullagrade trissor (XTR och sånt har det tror jag) så funkar det nog lika bra med billiga trissor från clasohlson. Då har man råd att byta trissor varje gång man byter kedja och då är det inga problem med slitaget.

Eftersom trissorna är i plast och inte överför nått moment har jag svårt att se att en utsliten trissa skulle kunna sabba en kedja. Det bara låter illa och funkar dåligt.

Trissor på bakväxel...
Mango Tempest skrev:

> ... vad har de för funktion?

Gör så att kedjan löper lätt och smidigt genom bakväxeln, som håller kedjan spänd.

> När är de nedslitna?

När de ser ut som dina :)

> Min ser ut som sågtänder.

Så här ser nya ut:
5049.jpg

När de slits ut blir de spetsiga.

Trissor på bakväxel...
Köp kullagrade trissor av märket BBB eller Tacx. Finns i de flesta välsorterade cykelaffärer. Både lagrena och materialet håller bättre än Shimanos trissor samt att de är billigare. Kostar ca 120 kr paret.

Trissor på bakväxel...
...trissorna är en slags "bäst-före-datum" indikatorer för bakväxeln, när de är slut så är det dags att byta bakväxel... ;-) Samma sak gäller däcken, när de är slut är det dags att köpa nya hjul... :-D

/Leo

ps. Tacx trissorna är helt ok, snurrar bättre än shimanos och växlar fint.

Tillbaka
Topp