Trissornas förskjutning

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Trissornas förskjutning
Hej forumet.

Jag håller på att slutföra ett bygge åt en tjej jag känner. Bygget har kantats av en hel del problem av allehanda slag, men inget jag inte till slut har kunnat lösa med hjälp av dyra verktyg och hygglig kunskap. Men det har gjort mig rätt trött på cykeln.

Det sitter en äldre, tiodelad 105-grupp i gott skick på hojen (5600).

Satte på kedjan nu på eftermiddagen och skulle ställa växlarna, men fick genast ett nytt bekymmer. På minsta drevet på kassetten hackar kedjan kraftigt så fort man lägger lite kraft på pedalerna. Jag lyckades provocera fram felet, och ser då att kedjan hamnar snett när den kommer upp från övre trissan i bakväxeln och då börjar rida på tänderna på drevet (11T för övrigt, och innan @kais01 påpekar dess uselhet vill jag understryka att det inte är min cykel). Hackandet sker när kedjan lägger sig rätt på drevet, alltså faller på plats. Sedan upprepas proceduren, så att säga.

Jag svor en ful ramsa, precis som Pettsson i Pannkakstårtan, plockade av bakväxeln, gjorde rent och smorde upp trissorna för att om möjligt få det att bli bättre. Då ser jag plötsligt att trissorna är ganska kraftigt förskjutna från varandra i sidled. (Se bild.)
IMG_6128.jpeg

IMG_6129.jpeg

Jag har mekat rätt mycket cykel de senare åren, inte minst gammal skit, men har aldrig reflekterat över om det ska vara så här eller inte. Om inte skulle detta kunna vara felkällan, eller vad tror ni?

Trissornas förskjutning
Det ser ut som du har förväxlat trissarna. Överste kan glida på busningar för att underlätta växlande. Nedre borde sitta fast i sidled. Det ser ut att vara tvärtom på nedre bilden.
Näe, den Shimano kallar ”Centeron G-pulley” och som har ett visst spel i sidled, sitter i övre läget.

Trissornas förskjutning
Det ser ut som du har förväxlat trissarna. Överste kan glida på busningar för att underlätta växlande. Nedre borde sitta fast i sidled. Det ser ut att vara tvärtom på nedre bilden.
Näe, den Shimano kallar ”Centeron G-pulley” och som har ett visst spel i sidled, sitter i övre läget.

Trissornas förskjutning
om bara övre trissan sitter rätt borde det iofs funka. under visst rassel. nedre trissan skulle man kunna flytta medelst våld mot korgen, eller brickor.

men är det inte korgens fjäderspännare som inte är spänd tillräckligt?? eller b-skruven behöver justeras?

Trissornas förskjutning
Böjd som även i vriden tycker jag. Lägg den på nått platt.
Sedan har jag ett vagt minne av att tiodelat 105 inte fick jättemycket beröm för sina växlingsegenskaper när det begav sig.
Japp, den är både sned och vriden. Svårt att rikta den.

Trissornas förskjutning
Nytt parallellogram kostar nästa nada. Men en helt ny bakväxel kostar inte mycket mer. Gör så gott du kan och föreslå en nybeställning. Det gör faktiskt en jättestor skillnad till det bättre om den gamla har ett fem- eller tiotal år på nacken.

Trissornas förskjutning
Hej forumet.

Jag håller på att slutföra ett bygge åt en tjej jag känner. Bygget har kantats av en hel del problem av allehanda slag, men inget jag inte till slut har kunnat lösa med hjälp av dyra verktyg och hygglig kunskap. Men det har gjort mig rätt trött på cykeln.

Det sitter en äldre, tiodelad 105-grupp i gott skick på hojen (5600).

Satte på kedjan nu på eftermiddagen och skulle ställa växlarna, men fick genast ett nytt bekymmer. På minsta drevet på kassetten hackar kedjan kraftigt så fort man lägger lite kraft på pedalerna. Jag lyckades provocera fram felet, och ser då att kedjan hamnar snett när den kommer upp från övre trissan i bakväxeln och då börjar rida på tänderna på drevet (11T för övrigt, och innan @kais01 påpekar dess uselhet vill jag understryka att det inte är min cykel). Hackandet sker när kedjan lägger sig rätt på drevet, alltså faller på plats. Sedan upprepas proceduren, så att säga.

Jag svor en ful ramsa, precis som Pettsson i Pannkakstårtan, plockade av bakväxeln, gjorde rent och smorde upp trissorna för att om möjligt få det att bli bättre. Då ser jag plötsligt att trissorna är ganska kraftigt förskjutna från varandra i sidled. (Se bild.)
Visa bilaga 728531
Visa bilaga 728532
Jag har mekat rätt mycket cykel de senare åren, inte minst gammal skit, men har aldrig reflekterat över om det ska vara så här eller inte. Om inte skulle detta kunna vara felkällan, eller vad tror ni?
Hinner du känna tjejer, med tanke på hur många cyklar du håller på med?? :giggle:
OBS. Ironi!

Senast ändrad:
Trissornas förskjutning
Det är inte växelörat som också är böjt? En smäll som böjer cagen borde ju ännu hellre böja örat. Förutsatt att de har suttit tillsammans innan då. Men ett öra utan känd proveniens kan man kanske aldrig heller lita på 100%.

Trissornas förskjutning
Brukar inte alla växelproblem vara associerade med örat? Denhär bakväxeln verkar ju faktiskt vara just på örat, lite sned och vind, yrslig och dan. För min del brukar det rätta till sig med tiden, utan andra insatser ... Är allt annat ok så är det nog bara att handla nytt. Om nu ingen råkar ha en rak liggande, hel eller i delar, och kvistar över med den. Om inte annat kan man ju säga att man hjälper en tjej i nöd.

Trissornas förskjutning
Det är inte växelörat som också är böjt? En smäll som böjer cagen borde ju ännu hellre böja örat. Förutsatt att de har suttit tillsammans innan då. Men ett öra utan känd proveniens kan man kanske aldrig heller lita på 100%.
Det var böjt, men riktat. Växeln har inte suttit på cykeln tidigare.

Trissornas förskjutning
Ser snett/vridet ut som sagt. Är nedre trissan skruvad från fel håll (är det möjligt)? Den ser ut att gå närmre den yttre plattan än den inre och jag vill minnas att det snarast brukar vara tvärtom

Trissornas förskjutning
Sedan har jag ett vagt minne av att tiodelat 105 inte fick jättemycket beröm för sina växlingsegenskaper när det begav sig.
Jo, första 10-delade 105 5600 växlade bra. Hela den generationen (uppåt i hierarkin) växlade som en dröm. Sen kom det kanske en 10-delad variant med dold vajerdragning (som i dold under styrlindan för kidzen, ihåliga ramar var inte uppfunna ännu). Eller var den 11-del? Hursomhelst var det då Shimanos rykte fick sig en knäck, SRAM lanserade en konkurrenskraftig 10-delad grupp, och Shimano har aldrig återhämtat sig. Så går det när man försöker göra sig till, hade de behållit klädstrecken hade vi alla (förutom de där märkliga Campag-stofilerna) fortfarande cyklat omkring med Big S och SRAM hade fått hålla sig till treväxlade växelnav.

😉 Stycket ovan innehåller spår av överdrifter och generaliseringar för dramatisk effekt.

I sakfrågan är jag mest förvirrad. På sista bilderna ser det inte SÅ snett ut, eller? Har man inte gjort något dumt, som att skifta trissorna eller dra kedjan utanför klacken, tycker jag det där skulle gå att få att lira. 5600-generationen var inte svårjusterad. Ytterläget ska kollas, och att man inte har spänt vajern så att den inte når ytterläget. Sen är det antagligen en skev cage då?

Trissornas förskjutning
Alltså om kedjan går bra mellan nedre trissan och övre trissan, så kanske det inte är ett problem i sig att de inte linjerar perfekt? Problemet uppkommer ju när kedjan lämnar övre trissan och ska på kassetten?

Något är skevt i övre del av växel eller cage, växelörat är snett, ändläget är fel eller vajerspänningen. Så bör det vara generellt, men hur det är i verkligheten (på din cykel) kan ju ärligt talat skilja sig… :-)

Trissornas förskjutning
Jag är ju ganska amatör på det här, men tycker det ser ut som att brickan vid pilen inte gått ner i spåret på trissan. Eller kanske bara en synvilla?

Visa bilaga 728654
Det är den övre trissan. Shimano gjorde den ”flytande”, den vill säga att lagret är bredare är själva trissan så att den ska kunna förflytta sig i ett par millimeter i sidled för att kompensera för en eventuellt något feljusterad, indexerad växel. Här är den max åt vänster och då syns brickan på det sättet.

Trissornas förskjutning
Alltså om kedjan går bra mellan nedre trissan och övre trissan, så kanske det inte är ett problem i sig att de inte linjerar perfekt? Problemet uppkommer ju när kedjan lämnar övre trissan och ska på kassetten?

Något är skevt i övre del av växel eller cage, växelörat är snett, ändläget är fel eller vajerspänningen. Så bör det vara generellt, men hur det är i verkligheten (på din cykel) kan ju ärligt talat skilja sig… :-)
Kollade i går kväll, och det är problem även mellan trissorna i cagen. Växeln är slut, det är förseglade parallellogram i de senare Shimanoväxlarna så det går inte att byta cage (bara den yttre plåten). Får leta upp en ny.

Trissornas förskjutning
Frugan kör tiodelat 105 sedan 2008 och det har funkat klockrent när det gäller bakre växeln. Framväxeln däremot hamnade tjohej en gång så att hel skiten skrotades in i kedjan. Fick byta.
Obs - inser att detta är en anekdot...

Trissornas förskjutning
Frugan kör tiodelat 105 sedan 2008 och det har funkat klockrent när det gäller bakre växeln. Framväxeln däremot hamnade tjohej en gång så att hel skiten skrotades in i kedjan. Fick byta.
Obs - inser att detta är en anekdot...
Tror också att 105:an ska funka åtminstone ok med tvättlinor och stabil mekanik. 😀

Trissornas förskjutning
Det är den övre trissan. Shimano gjorde den ”flytande”, den vill säga att lagret är bredare är själva trissan så att den ska kunna förflytta sig i ett par millimeter i sidled för att kompensera för en eventuellt något feljusterad, indexerad växel. Här är den max åt vänster och då syns brickan på det sättet.
Ok, allt finns. Kollade igenom ett antal 9 / 10s mtb i olika generationer förra veckan pga anledning. Såg inte att just de flöt eller vara snea. Det var andra problem

Trissornas förskjutning
Ok, allt finns. Kollade igenom ett antal 9 / 10s mtb i olika generationer förra veckan pga anledning. Såg inte att just de flöt eller vara snea. Det var andra problem
Men problem var det i alla fall. 👌🏻

Den flytande trissan fanns kanske i 10-15 år. ”Centeron G-pulley” kallade Shimano den för. Jag har ersatt slitna sådana med vanliga trissor utan problem.

Trissornas förskjutning
Men problem var det i alla fall. 👌🏻
Så klart.
Jag hade en ny övre som inte ville snurra. När jag gick genom arkivet så hade jag samma problem på en gammal...som var likdan om man spännde normalhårt. Funkade sist den satt på en cykel. Så vitt jag kunde märka.
Tyvärr kollade jag inte hur den snurrade innan jag pillade.

Jag brukar inte kolla så noga på grejor när de funkar så tyvärr är det mycket jag inte har koll på när nåt nytt k-kar ur.
Vilket är varje dag nu när jag mest skruvar tonårscyklar.....trots allmänvårdslöshet i övrigt så crashar jag av någon anledning inte växlar...Men en anonym yngre släkting gör det.

Trissornas förskjutning
Så klart.
Jag hade en ny övre som inte ville snurra. När jag gick genom arkivet så hade jag samma problem på en gammal...som var likdan om man spännde normalhårt. Funkade sist den satt på en cykel. Så vitt jag kunde märka.
Tyvärr kollade jag inte hur den snurrade innan jag pillade.

Jag brukar inte kolla så noga på grejor när de funkar så tyvärr är det mycket jag inte har koll på när nåt nytt k-kar ur.
Vilket är varje dag nu när jag mest skruvar tonårscyklar.....trots allmänvårdslöshet i övrigt så crashar jag av någon anledning inte växlar...Men en anonym yngre släkting gör det.
Papparollen. Am there, doing that.

Trissornas förskjutning
Kollade i går kväll, och det är problem även mellan trissorna i cagen. Växeln är slut, det är förseglade parallellogram i de senare Shimanoväxlarna så det går inte att byta cage (bara den yttre plåten). Får leta upp en ny.
Ok!

Men även med en sned växel ska du kunna justera bort just de symtomen du beskriver (om kedjan hoppar på plats inifrån kassetten är det vajerspänning eller för snålt ställt ändläge, om kedjan hoppar på plats utifrån kassetten är det för generöst ställt ändläge). Sen lär det inte fungera på resten av kassetten förstås.

Jag tvivlar inte på att du har ställt rätt diagnos, bara roligt (och ibland lärorikt) att peta lite i detaljerna.

Jag bör ha en 105 5600 bakväxel över i någon låda, kan kolla ikväll om du är intresserad?

Trissornas förskjutning
slut?? inte likt dig:)?

det jag kan komma på för att definiera 'slut' på en utanpåliggande växel är deformation, fraktur eller glapp i själva parallellogrammen?

att rikta en deformerad cage är vardagsmat för varje mtb-ägare och säkert också för dig! likaså att få till bra position i random trissor man råkar ha över.

Tillbaka
Topp