Trögt styrlager...

fredrikw

Aktiv medlem
Trögt styrlager...
Har precis byggt ihop säsongens MTB-cykel, och styrlagret beter sig inte riktigt som jag är van vid. När jag justerar det så att det inte är något glapp så är det riktigt trögt att vrida styret (så där som det blir när man har spänt åt styrlagret för hårt). Tror att jag har lyckats lokalisera det hela till en gummitätning som sitter på undersidan, och en möjlig förklaring är att den behöver slitas in (som ju inte är helt ovanligt med tätningar). Är detta vanligt för styrlager med gummitätningar? Tidigare har jag bara haft styrlager utan någon speciell tätning på undersidan. Styrlagret är ett FSA Orbit ZS-5.

Eller kan det så att något är fel på styrlagret? Utan tätning blir det inte så trögt, men då blir det ju en glipa i nederkant istället.

Trögt styrlager...
Kanske slår jag in öppna dörrar, men har du planat ändarna på styrröret? Om inte så är det ett hett tips, om du har traditionellt utanpåliggande lager. Moderna styrlager som är kapslade istället för med lösa kulor är väldigt känsliga för om ändarna inte är helt parallella har jag märkt. Jag har ävenledes märkt att de sällan är parallella, utan alltså behöver planas.

EDIT: Läs först, posta sen... Har aldrig åkt på det på integrerade lager, annat än när jag fipplat dit grejerna i fel ordning.

Senast ändrad:
Trögt styrlager...
Om det inte är en estetisk katastrof så kan man klippa av en bit slang och göra till en skärm runt styrlagrets nedre del. Eltejp runt, så blir det väldigt skyddat. Men osnyggt på allt annat än en svart ram.

Trögt styrlager...
Har du cartridgelagren vända åt rätt håll?
Sitter den guldiga ringen i upptill?
Kolla så inte gummitätningen på övre locket ligger an.
Kolla så båda kopparna är helt nere i ramen.
Kolla så din crown race är helt nedslagen.
Är den nedre tätningen vänd åt rätt håll?

Inget skall ha ett behov av att "slitas in"

Edit: Stavfel.

Senast ändrad:
Trögt styrlager...
Det känns inte rimligt att tätningnen skulle ligga ann så hårt att det gör så stor skillnad i tröghet som du beskriver. Inte om allt är rätt monterat. Det är väldigt lite gummi vldigt nära styrrörets centrum.

En droppa gaffelsmörja på tätningen minskar friktionen men jag skulle bli förvånad om det gör någon större skillnad.

Om det verkligen är tätningen som är boven så borde det gå känbart trögt även med gaffeln lös och du pressar undre lagret med tätning mot lagerstödet enbart med handkraft.

Låt en polare titta på det eller sov på saken. Ett par fräscha ögon brukar vara en bra hjälp.

Trögt styrlager...
Hmm, har ju sovit på detta en massa nätter och får inte till det alls. Men det stämmer ju att det är helt orimligt att tro att ett styrlaget ska slitas in.

Det finns nog risk att detta kommer att hamna i mektabbetråden, men vafan bara jag får till det. Har meckat en massa styrlager på olika cyklar men aldrig känt mig så här handfallen....

Allt sitter såvitt jag kan se som det ska (lagrena med den avfasade delen "inåt" mot centrum av styrröret, guldiga ringen upptill, crown-racen ordentlig nedslagen (ingen glipa mellan gaffelkrona och crown-race), kopparna sitter såvitt jag kan se ordentligt nere i ramen).

Nedanstående bild är inte min, men det är samma lager som jag har:
CIMG2094.JPG

Längst ner till höger är den gummitätning som jag pratar om, och vad jag kan se är det enda stället som den kan sitta just underst (mellan crown-race och lager). Det kom dessutom med två tunna brickor som jag har provat både med och utan ovanpå den guldiga ringen, men ingen skillnad.

Det övre locket har dock ingen gummitätning som ju annars brukar sitta på undersidan av den, kan det var detta som inte stämmer? Eller ska gummitätningen på bilden sitta där? Provade det också men det fick samma tröga effekt (då ligger ju definitivt gummitätningen an mot styrhuvudet.

Inser att jag kanske borde ta lite bilder och lägga upp här...

Senast ändrad:
Trögt styrlager...
Tätningen skall vara nertill i de flesta fall. Testa att vända på den och se till att den inte sitter ocentrerat.

De tunna shimsen används mycket riktigt ovanpå den guldiga centreringsringen om det skulle vara så att locket skrapar emot övre koppen.

Testa utan tätning om du inte får det att funka, går det fritt då så langa på ett köttigt lager med fett utanpå cartridgelagret för att vädertäta.

Trögt styrlager...
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Tätningen skall vara nertill i de flesta fall.
> Testa att vända på den och se till att den inte
> sitter ocentrerat.

Vafan, där sa du något. Alla delar på ett styrlager sitter ju vanligtvis antingen centrerat eller hamnar centrerat när styrlagret spänns, men inte den där jäkla tätningen. Nu när jag hade plockat isär allt och satte ihop igen kände jag på gummitätningen innan jag började spänna lagret, och den hamnade visst inte alls rakt. Sjukt irriterande och klantigt av mig att inte dubbelkolla detta. Nu gick det alldeles utmärkt att spänna lagret utan någon tröghet.

Tackar för all hjälp så här på lördagkvällen. Nu kan jag sova ordentligt :)

Trögt styrlager...
Packningen ser ut att ha en skåra i sig. Det är inte så att du ska trä den över kanten på den konformade delen med fsa loggan på?

Nu verkar det ju ha löst sig men ser iaf ut som det ska träs på liknande sett i denna vides 1.00 typ.

Senast ändrad:
Trögt styrlager...
Provade den varianten också för så har tidigare styrlager sett ut, men denna gummitätning var inte alls formad efter locket och inte alls så mjuk som det brukar vara (och som det var i videon).

Men nu verkar allt vara som det ska.

Tillbaka
Topp