[Trondheim-Styrkepröven] Hær regnar det: RR+Bilder

JLarsson

Aktiv medlem
Framme i Trondheim efter biltur till Oslo och flyg hit. Det blåser och regnar, men ska bli fint till i morgon. 08:55 bær det ivæg, børjar undra var i h-e man gett sig in på. Nåvæl, i mål står det en kall pilsner och den tænkte jag cykla till.

Hoppas bara att cykeln kommer snart :(

Det mærks att detta ær en tævling, folk ser grymt snabba och fokuserade ut. Det ær lag hær från tyskland t o m. Hittade en HPV med Lightweighthjul, tysken hævdade att hela hojen vægde runt 13 kg.

Næsta rapport kommer nær jag ær hemma.

Edit: Det var en handbike, inte en HPV.

Senast redigerad av en moderator:
Nu kom lastbilen med alla hojar, och min var hel och fin :)

Trevligt! Får ta mig dit upp något år och trampa lite, som alternativ till Vätternrundan verkar det ju kul! :-)
Lycka till och vila inte i uppförsbackarna!

/Leo

Tjena!

Hmm.. Tänkte ju faktist kört över till Trondheim idag.. Skulle man gjort tidigt så man kunde hejat på Herr Larsson.. Och se om han kan reglementet..

Jag fick precis ett SMS från J.Larsson.

Det står bara "Halvvägs. 2-0 hörde jag"
Sen frågade jag om Norge var snyggt och då svarar han att dom har kört Gudbrandsdalen. Otroligt vackert. Långtråkigt men vackert. Nu är det 9 mil till Lillehammer och då börjar helvetet igen med uppförsbacke. Sträckan från 0 till 1030 möh var hård med kramp och elände, och uppe på toppen var det motvind och spöregn som var som piss i ansiktet. Sen hamnade han i en bra klunga men kunde inte stanna för att ta av vindjackan så han blev kokt också.

Såg att beräknad måltid var 4:58 imorgon.Fy fan jobbigt.
Jag är imponerad att nån får för sig att köra detta

4661 anmälda deltagare var det i år, så Jonas är inte ensam på banan direkt... ;-) Kör hårt, vingla inte i depåerna så du blir avplockad av banan...

/Leo

Herr Larsson är en hårding..

Keep on rocking in the free world :)

Resultater for: Jonas Larsson
Start Nr. 1493
Lag Fredrikshofs IF
Land Sweden
Alder 39
Kjønn Mann
Distanse Trondheim-Oslo
Aldersgruppe Menn 35-39 år
Startgruppe Oppdal SK II/Seedet

[ tilbake | forside | se hot list | legg til på hot list ]
Punkt/sted Akk.Tid Splitt km/t min/km
Dombås 200 km 7:18:15 7:18:15 27.38 2:11
[ mere informasjon ]

Offisiell starttid 8:55:03
Reell starttid 8:55:11
Forventet slutt -tid 19:42:54
Forventet ankomst 4:38:05

http://www.styrkeproven.no/styrk2003/index.shtml

Ny rapport från J.Larsson klockan 21:51:
- Nu är jag i Lillehammer. Tar en lång paus med soppa och varma kläder. 18 mil kvar.

Och nu är han imål på 21.31.50. Hur fixar man att cykla 54 mil i norsk geografi nonstop? Oerhört starkt! Grattis Jonas!!!

Curt

Grattis JLarsson, bra kämpat!!! Snittfarten blev 25.12km/h inkl. stoppen i depåerna. Fick man inte åka i klungor? :-)

/Leo

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Snittfarten blev
> 25.12km/h inkl. stoppen i depåerna. Fick man inte
> åka i klungor? :-)

Du, dom har berg i Norge..

loypeprofil.gif

Ok, ett berg, sen går det bara utför mot målet. :-) 1km uppför på 160km, inte så brant alltså.

/Leo

Hej alla! Hemma igen och tack för alla hejarop! Detta var en galen tur :D

Vi rullade iväg från Trondheim på utsatt tid, ståndsmässigt eskorterade till E6:an av en Politi-MC.
Sen började körningen, norrmännen är otroligt sugna på att köra belgisk kedja. I vanlig ordning gick jag med i alltför hårt tempo vilket jag fick sota för.

Uppförskörningen till Dovre ser ut att vara en skrattfest, men med en envis motvind så var det inte riktigt så. Fick släppa gruppen (som sedermera gick in på 18h) en bit upp i backen, med kramp i bägge låren som anledning. Uppe på fjället så ökades njutningen på när vinden ökade och kompletterades med spöregn. Jacka på med andra ord. Ner till Dombås solo, det gick fort - mycket fort och jag höll fanimej på att frysa fingrarna av mig. Men lite köttsoppa löste problemet.

Gudbrandsdalen var jäkligt fin, med en svag utförslöpa som främsta attribut. Tyvärr samma motvind som förr, vilket gjorde solokörning jobbig.

Jag passar på att flika in lite skillnader mellan styrkepröven och andra lopp jag kört: Det är att det är vedertaget med följebilar. Detta innebär att såfort man hittar en bra klunga så stannar de helt plötsligt vid "sin" bil, medans vi soloåkare åker in i depåerna. dessutom är en del klungor oerhört osugna på att få in externa personer i sin kedja, vilket jag tycker är förståeligt. För oss parasiter är det dock jobbigt att få in en bra slipstream på en dubbel kedja :( Största problemet är dock hur kalaskorkade en del människor är när det gäller klungkörning. Som ett exempel hamnade jag i en klunga där en nazi-teamleader organiserade en belgisk kedja. Det funkade inte alls, men de gav sig inte. Jag drog om och körde solo - två mil senare i depå var jag två minuter före. Suck.

Till Lillehammer höll jag ett ok 20-timmarstempo (=ambitionen), och jag tog ett långt stopp med massa varm soppa och torra kläder. När jag kört ett tag så hamnar jag ihop med ett gäng underbara norrmän som höll samma tempo som jag uppför. De erbjöd mig att åka med dem och dela på följebilen med allt vad det innebar av Cola, Kaffe, Kyckling, Mackor, Bananer, Choklad mm mm var 3-4:e mil. Floppen var att de hade ett par killar som var körda, men jag tänkte att va fan - jag kör in med dessa grabbar och garvar lite på vägen. 17 mil kvar i detta läge.

Nu kom den tunga perioden - nattimmarna har visat sig vara problematiska (typ SiR) då det är svårt att få upp pulsen samt hålla värmen. Kort sagt; jag frös som en gris då pulsen parkerade på typ 65%. Farten sjönk och sjönk men vi jobbade på. Jag skulle nog kunnat kapa minst en timme på totaltiden genom att åka med passerande grupper, men lojaliteten med dessa generösa gutter tog överhanden.

Sista biten in mot Oslo var mäktig - det högra körfältet på motorvägen från Gardermoen var avspärrat och reserverat för oss. Sista kilometrarna körde jag allt jag hade, vilket var mycket mer än jag trodde. Pigg och glad i mål, började inte ens grina. Bummer.

För att travestera salig Göran Kropp; "Jag klarade det".

Sightseeing i Oslo innan avfärd till Trondheim - här Frogners idrottsplats
Frognerstadium.jpg

Cykeltransporten anländer till Trondheim
Cykelrtrp.jpg

En handbike av det dyrare slaget :)
Handbike.jpg

Vad heter en tremanna-tandem? Trike?
Trike.jpg

Korps är en norsk företeelse
Korps.jpg

Korps2.jpg

Många kom inrullande med sina hojar för att köra loppet
Styreprovmini.jpg

Innan start
Innan_start_1.jpg

Innan_start_2.jpg

Min rigg. De som normalt kör har följebil, men jag som soloåkare fick se till att ha med mig grejor. På ryggen hade jag CamelBak med bara vatten. I sadelväskan fanns slangar, kolsyrepatroner/pump, torrt ombytesunderställ, torra långa handskar, skoskydd, verktyg. Jag använde alla extrakläder. Ramväskan hade telefon, kamera, gel och bars. Det röda på framnavet är tidtagningschippet.
Riggen.jpg

Klungkörningen i kombination med att loppet gick på E6 var kanske inte en optimal kombination
Trafikkaos.jpg

På väg upp mot Dovre kör man förbi detta som kan förväxlas med en modelljärnvägskåk
Trainstation.jpg

Så jävla trist :(
Trist.jpg

Trist_2.jpg

Dovre - jacka på
Dovre.jpg

Gudbrandsdalen - mäktigt
Gudbrandsdalen.jpg

Mina norska vänner, tack för sällskapet!
Min_grupp.jpg

En sliten gutt efter målgång
Efter_maalgaang.jpg

Tjena!

Imponerande.. Och dessutom snyggt att ta lite bilder på vägen...

Triplett heter det när man har en tandem med tre platser.. Finns en i en cykelbutik nära dig, dock inte så fresh.. *host* Planet Ride *host*

Imponerande, kul med reportaget man blev faktiskt sugen att ge sig ut på äventyr, ska nog ut och slänga på racerdäcken på Kaffenbacken och plocka lite stigningar efter jobbet imorgon :)

Det blir intressant att se på Jonas fortsättning..

/Mats

Sjukt Jonas! Grattis till bedriften! Jag hade obetydligt högre snitt på mina 45 km på midsommarafton..... ;-)

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Triplett heter det när man har en tandem med tre platser.. Finns en i en cykelbutik nära dig, dock
> inte så fresh.. *host* Planet Ride *host*

Coolers. Måste kika på den imorgon, tänkte förära herrarna ett besök för att bunkra upp med slangar inför återstoden av sommaren...

Tillbaka
Topp