Trött i underarmarna

Andreas123

Ny medlem
Trött i underarmarna
Hej, har precis köpt min första racer och upplever att jag "tippar fram lite". Detta resulterar i att jag blir lite trött i underarmarna. Det jag vill veta är om detta är normalt. Jag ligger mellan två storlekar 54 och 56. I affären så hade de bara storlek 56 på cykeln som jag har köpt. Jag funderar på om den här känslan av att jag lutar framåt och måste spjärna emot lite, kan ha att göra med för stor cykel?
Jag fick hjälp med bikefit, så den bör ju vara rätt inställd.
Så för att summera frågan; Är det normalt, för en total nybörjare, att känna viss belastning på underarmarna vid cykling (landsväg)? Ska armarna bara vila på styret eller ska de bära en viss vikt? Om jag slappnar av i armarna så tippar jag genast framåt, men detta kanske är naturligt (med tanke på landsvägscyklars geometri)? Kan denna ansträngning ha något att göra med att ramstorleken är för stor?
Uppskattar alla svar då jag är helt ny inom cykelvärlden och inte vet vad som är normalt, eller inte. Har lagt ner väldigt mycket pengar och vill självklart ha en cykel som är "rätt".
Tack på förhand/ En vilsen medtrafikant

Trött i underarmarna
Prova att luta sadeln bakåt, så att den bakre delen där sittbenen befinner sig är horisontell. Jag vet att detta är kontroversiellt, men det är det enda som funkar för mig och dessutom har jag slutat få ont i röven och k*ken efter det. Tvärtemot vad som ofta påstås.

Edit: I mitt fall kom sig alltså trycket på armarna av att hela kroppen ville framåt, för att sadeln var alltför framåtvinklad (eller "neutral" enligt konstens alla regler).

En bild på cükeln från sidan kanske kan ge en hint om ifall någon justering är åt skogen:-)

Senast ändrad:
Trött i underarmarna
När du tippar framåt om du slappnar av i armarna, släpper du helt bålmuskulaturen då?

Jag försöker personligen sitta rätt avslappnat med lite böjda armarna då jag annars upplever att det blir ganska jobbigt i längden. Andra sitter med armarna mer eller mindre spikraka och tycker det funkar. Att sitta och hänga med mkt tyngd på armarna låter i mina öron som att något är fel i geometrin.

Senast ändrad:
Trött i underarmarna
Skicka bak sadeln lite. Testa lite kortare styrstam. Se till att styret och reglagen är rätt monterade (tror jag har sett en vägledning med bilder här på happy för det) och till sist: HTFU. Du är förmodligen ovan och otränad och hänger väldigt mycket på armarna. Har upplevt det själv.

Trött i underarmarna
En viss trötthet är helt normalt när man är ovan.

Annars rekommenderar även jag att laborera med sadelns lutning. Mycket små vinkeländringar kan göra stor skillnad för hur mycket du behöver hänga på styret. Lite för mycket bakåt ger som sagt obehagligt mycket tryck i mellangården, men det märker du snabbt...

Trött i underarmarna
Dessutom är det så att ju mer kraft du lägger på pedalerna desto mer avlastar du armarna.

Jag cyklar inte jättemycket på vintern vare sig inne eller ute så med min "racer" (bockstyre-hybrid) och brukar behöva starta säsongen med sadeln något längre bak, sen åker den fram lite allteftersom benen och orken byggs på.

Men när benen och bål-musklerna kroknar blir jag gärna hängande på styret. :)

Trött i underarmarna
Andreas123 skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det normalt, för en total nybörjare, att känna viss
> belastning på underarmarna vid cykling
> (landsväg)?

Generellt skulle jag säga att det för en total nybörjare är normalt att känna viss belastning på underarmarna någon eller några rundor i början. Ett trick är att greppa styret lätt.

Av din beskrivning låter det som att det möjligen är något mer bekymmer.

> Uppskattar alla svar då jag är helt ny inom
> cykelvärlden och inte vet vad som är normalt,
> eller inte. Har lagt ner väldigt mycket pengar
> och vill självklart ha en cykel som är "rätt".

Första cykeln blir sällan alldeles "rätt". En faktor är att du som nybörjare inte kan känna vad som är "rätt" för dig.

Trött i underarmarna
Hallå! Tack för imponerande snabba svar.
"Makten": Sadeln är för närvarande helt neutral (horisontell) i lutning. Funderar på att luta den aningen uppåt, precis som du beskriver.
"GoranS": Bålmuskulaturen släpper helt då jag inte har någon möjlighet att hålla upp vikten (utan armar i kombination med ben).
"Snuten": Styrstam är redan bytt till en som är 1,5 cm kortare (om jag minns rätt), då jag vid "bikefitten" inte nådde fram utan att "trycka fram" axlarna.
"NLC": Hur mycket jobbar bålen för en van cyklist då? Jag funderar på huruvida elitcyklister ( och den gemene motionären) använder bålstyrka för att hålla uppe kroppen. Detta kräver ju energi som annars skulle läggas på trampningen. Jag får "mjölksyra", eller en stickande känsla i underarmarna efter en kortare stunds cykling (långt före trötthet i benen). Den sätter in när jag har en högre kadens och benen inte kan ta emot någon vikt.
Alla andra är självklart tillåtna att flika in och komma med andra tips.

Trött i underarmarna
Jag kan både sitta och stå och trampa på min racer utan att faktiskt hålla i styret utan bara med händerna på varsin sida om det som styr. Kroppen håller uppe sig själv.

Eller rättare sagt jag kunde i höstas, har inte cyklat på racern än i år. Men jag inbillar mig att skogscyklingen håller bålen igång :)

Men det skadar inte att labba lite med sittställningen också. Men små ändringar i taget. Det behövs inte mycket för att det ska kännas skillnad när det gäller sadelns position i längdled eller vinkel.

Trött i underarmarna
Det är bålen och benen som håller upp överkroppen. Kroknar benen hamnar all tyngd på armarna. Kan man sitta på cykeln utan att hålla emot med varken benen eller armarna så sitter man på en damcykel.

Har du varit på en bikefit så är nog det mesta rätt. Men du kan för all del prova att ändra vinkeln lite på sadeln, både nedåt och uppåt så att du får en känsla för hur det påverkar din hållning. Sedan kan också val av handskar och styrlinda spela in. Men annars är det bara träning som gäller.

Trött i underarmarna
Andreas123 skrev:
> Hallå! Tack för imponerande snabba svar.
> "GoranS": Bålmuskulaturen släpper helt då
> jag inte har någon möjlighet att hålla upp
> vikten (utan armar i kombination med ben).

Om du är helt avslappnad i hela bålmuskulaturen är det nog kört om du vill cykla racer. Då är det damcykel som gäller. ;-)

Skämt åsido så tycker jag det är bra att försöka att ta det med bål och ben och låta armarna vara så avslappnade som möjligt. Om du hänger för mycket på armarna kan det också bli att nerver i händerna kommer i kläm vilket på längre turer kan leda till domningar.

Trött i underarmarna
Tack alla för hjälpen! Har läst era inlägg och ska ta allting i beakt.

Armarna är avslappnade i den mån det går. Jag ska cykla vidare och se hur det känns.

En del lugnande ord har jag iallafall fått läsa. Jag ber dock er andra med erfarenhet på området att komma med era "fem öre".

Trött i underarmarna
NLC skrev:
> Bålstyrka, bålstyrka, bålstyrka.

Yep. Synd bara att den inte går att köpa för pengar.

Minskar även nervproblemen i händerna.

Styrkan används främst för att kunna få ett effektivt trampande istället för att ineffektivt svajja runt. Tänk spinningklass och teknikskillnad mellan en lvg cyklist och en entustiastisk aerobicsskolad androgyn högtstyrewannabe. Den skillnaden i att slänga runt kroppen.

Senast ändrad:
Trött i underarmarna
Generellt kan man säga att ju hårdare du cyklar, och ju aggresivare sittposition du kan ha, desto mindre tryck på händer och rumpa. Det är således helt normalt för en nybörjare att känna ett visst ovant "obehag" när man sätter sig på en landsvägscykel. Det blir bättre ju mer du vänjer dig och ju bättre tränad du blir.

Det här med "bålstyrka" är något som man slänger ur sig nästan slentrianmässigt nästan oavsett vilken sport man sysslar med. Visst är det bra med "core", men glöm inte bort att det faktiskt är något som du bygger upp vartefter du cyklar mer och längre. Och under tiden är det inte fel att anpassa cykeln vartefter din cykelform utvecklas.

Ett litet test du kan göra, som brukar ge en fingervisning om huruvida cykeln är inställd för hyfsad komfort, är att släppa styret med händerna och hovra med dom någon cm ovanför styret medan du cyklar som vanligt - i hyggligt god fart. Känner du då att du omedelbart faller framåt så bör du fundera på omjustering av sittposition. Men om du kan trampa på några meter utan att direkt kollapsa så är du på rätt väg och kan räkna med att det blir bättre ju mer du vant kroppen vid lvg-cykling.

Det finns tre saker du kan prova. Vilka redan är nämda i tråden.

- Flytta bak sadeln

- Höj styret.

- Byt till en kortare styrstam

Om du behöver göra alla tre eller en eller en kombination av två får du nog prova dig fram till. Men alla tre syftar till att lätta trycket på armar/axlar.

Vore jag dig skulle jag börja med att flytta bak sadeln ca 5 mm och(om möjligt) höja styret ca 1 cm. Då har du inte gjort allt för stort våld på din bikefit, men samtidigt gjort tillräckligt stora förändringar för att du bör känna lite skillnad. Så ser du om du är på rätt väg.

Det där med att "luta sadeln bakåt" skall du vara lite försiktig med. Det är lite som att kissa i våtdräkten - känns skönt till en början, men blir lätt obehagligt i längden. Särskilt när du börjar få upp styrkan och börjar trycka på lite grann och/eller börjar cykla med händerna nera i bocken.

Trött i underarmarna
Jag kan inte så mycket om hur man ska sitta på cykeln men...

Underarmarna använder man till att böja handleden. Så att det har med bålstryka eller benstyrka att göra låter lite underligt. För mig låter det som att du på nåt sätt spänner handleden? Ska det behövas när man cyklar? Kan det va så enkelt att reglagen sitter knepigt?

Trött i underarmarna
Ramsne skrev:
> Jag kan inte så mycket om hur man ska sitta på
> cykeln men...
>
> Underarmarna använder man till att böja
> handleden. Så att det har med bålstryka eller
> benstyrka att göra låter lite underligt. För
> mig låter det som att du på nåt sätt spänner
> handleden? Ska det behövas när man cyklar? Kan
> det va så enkelt att reglagen sitter knepigt?

Bålstyrkan spelar roll eftersom du helt enkelt inte ska ha all vikt på händerna.

Trött i underarmarna
Ramsne skrev:
> Mjo, men blir man trött i underarmarna av vikt
> på händerna? Jag blir inte trött i underarmarna
> när jag kör bänkpress i alla fall.

Häng på lite lagom vikt och håll stången tre till fem timmar och se om det gör någon skillnad. För inte brukar du väl köra bänkpress tre timmar åt gången?

Trött i underarmarna
Jag tror du skulle få ont på oväntade ställen. Förutsatt att du lägger på lite lagom med vikt motsvarande att hänga på styret.

Det är en del av det roliga med konditionsidrott. Efter några timmar får man ont på ställen man inte visste fanns ;)

Trött i underarmarna
Det kan säkert stämma. Det jag reagerade på var mest att det känns som att man inte använder handlederna i någon större utsträckning när man cyklar och att felet kanske var att man satt med böjda handleder. Själv har jag aldrig märkt av just underarmarna. Men alla är ju byggda olika. :)

Trött i underarmarna
Du skriver att ni gjort bike-fit. Men vad precis var detta för bike-fit? En "riktigt" bike-fit där man mätt upp dig i olika vinklar på en brits och justerar cykeln helt och hållet, eller en vanlig sälja-cykel-till-nybörjare-bike-fit där man i princip bara justerar in sadelhöjden? För oavsett om du är ovan eller ej, det är ju en förutsättning att cykeln verkligen passar dig och din kropp annars kommer det inte funka hur mycket du än tränar bålstyrka +ANNAT.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp