Trötta däckssidor

Kung Stalle

Aktiv medlem
Trötta däckssidor
Jag köpte nå Schwalbe RR 29er EVO Visko Disko med krydda på moset, ettans räksallad och extra allt.

Bra däck och mönstret har mycket att ge men däckssidorna håller på att ge sig. Lite tuffsiga sådär samt nån liiiten spricka som nog går att räda med en klick Repari Extreme.

Men resten... nån som har testat nåt smart sätt att lägga på ett förstärkningslager på däckssidan? Då skulle de gå ett par månader till och de kostar ju trots allt 500kr st.

Man skulle ju kunna smeta Liquid sole eller Repair Extreme över hela men RE är ju rätt dyrt så då blir det knappast nåt som lönar sig.

Nån som har en idé eller testat något?

Stalle

Trötta däckssidor
Jag har kört på RR 29er däck två somrar i rad men nästa år när (inte om) däcksidorna rivs upp är det no more... Som sommardäck är dom ju toppen men utan snakeskin är dom ju hopplöst enkla att riva upp. Jag har både silvertejp och något slags lim som Harri tipsade om för något år sedan.

Trötta däckssidor
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> något slags lim som Harri tipsade om för något
> år sedan.

Nån slags lim... Nån slags lim?! Är det allt du har att säga?

Vad för lim???

Trötta däckssidor
Det var det där Repair Extreme. Har lagat grova revor med det tillsammans med silvertejp men jag har tröttnat, kör vidare med mina Nevegal som förvisso är tyngre men som håller.

Trötta däckssidor
Ok... Jo det borde funka med RE men om man skall smeta in hela sidorna så lär det ju gå åt fem tuber å då är det ju knappast ekonomi i de hela.

PL400...

Stalle

Trötta däckssidor
Kan du inte prova Villes "UST" system, där han limmade hela slangen till däcken?
Frågan är om man kan köpa vulklim på vettig pris. Inte mycket att förlora (bara limmet och slangar).

Har ocksålekt med silvertejp med Schwalbes king jims, efter det har jag bra köpt snake skin variants. Dock gamla BB utan snake skin var det inga problem med.

Trötta däckssidor
Hej hej.

Lite roligt att höra detta med tanke på att det känns som att folk på detta forumet lägger mycket pengar på sina hojar men skulle allså folk vara så snåla när det kommer till däck :S
Seriöst köp ett par nya å kolla kanske på något annat märke en Schwalbes som bara inte är så jävla dyra eller köp dom över nätet då priset på dom går ner drastiskt mycket igemfört med om man köper dom i butik i sverie.

Trötta däckssidor
Mr_nallen skrev:

> ...eller köp dom över nätet då
> priset på dom går ner drastiskt mycket igemfört
> med om man köper dom i butik i sverie.

Bra tips!

Trötta däckssidor
Jag kör stansade 29:e RR på tävling. Jag har kört sönder 3 st däck i år. Räcker ju med ett fjuttelitet cut för att stanskonceptet skall falla.

Stalle du kör med slang va?

Ska satsa på Karma o Crossmark till nästa år tror jag. Tycker annars RR är grymma men ack så sköra.

Räknar man inte sekunder så är ju rampage fantastiska.

Trötta däckssidor
Vad står RR för? racing ralph eller? kanske är stor skillnad på modellerna och så.. men mina Racing Ralph känns inte med minsta sköra.. kört med dom en hel sesong å inte haft en enda punka eller problem med dom, fick dom som orgenal på hojen. beställde nya däck nu där imot för att mönstret börjar ta slut men annars går dom fin fint.
Fast mönstret är inte helt dött en oki kanske bara slitet till hälften men nu blir det ju lite blötare ute så köpte mej ett par däck som jag tror ska ha lite mer mönster.
Fast kan ju hända att jag har snake skin varianten :D har dålig koll :D

men men.. jag hänger la bara inte riktigt med va ni pratar om för däck :D

Trötta däckssidor
Jag körde NN/RR innan. Kunde bara köra med Stans fram. Har bytt till Specialized Fast Trak Control bak samt Specialized The Captain Control fram. Ca 300 kr/st från Evalds och väger som Schwalbe. Mycket bättre på mina fälgar (Crossmax ST) om man ska köra utan slang. Sidorna verkar hålla bättre och de tätar kanon mot fälgen. 2,0 motsvarar ung Schwalbes 2,25 i bredd. Mina gamla RR har fått vulklappar på insidan och ska monteras på tjejens pendlarhoj.

Trötta däckssidor
Om lättviktsdäck som RR håller eller ej beror mycket på vilken hoj (och åkstil) man har. En AM hoj kräver starkare däck för att hastigheten är högre över det tekiska, belastningen likaså.

Senast redigerad av en moderator:
Trötta däckssidor
Saknades en bild på ett trött däck...

file=109962

Kolla däckssidan, den är också lite ledsen.

Trötta däckssidor
RR 29 finns i snakeskin 2010 såg jag. Sweet.

Size (ETRTO) 57-622
Weight (Gramm) 635 g

Såna får det bli.

RR=Racing Ralph

Hur fort det går genom det tekniska har inte så mycket med cykeln att göra.

Senast redigerad av en moderator:
Trötta däckssidor
Transwave skrev:
> Om lättviktsdäck som RR håller eller ej beror
> mycket på vilken hoj (och åkstil) man har. En AM
> hoj kräver starkare däck för att hastigheten
> är högre över det tekiska, belastningen
> likaså.

Beror väl mer på var man kör. Är man och halkar bland vassa stenar får sidorna stryk oavsett hastighet.

Trötta däckssidor
Mycket svagare däckssidor än på Racing Ralph finns nog inte. Förhoppningsvis finns 29"-versionen att få med SnakeSkin nästa år.

IMG_2398-small.JPG ht=450

Trötta däckssidor
Dolk skrev:
> RR 29 finns i snakeskin 2010 såg jag. Sweet.
>
> Size (ETRTO) 57-622
> Weight (Gramm) 635 g
>
> Såna får det bli.
>
> RR=Racing Ralph
>
> Hur fort det går genom det tekniska har inte så
> mycket med cykeln att göra.

Kool, kanske kan bli nåt till nästa år. Jag har däck nu (Intense) så det är mer frågan om man kan återuppliva det gamla...

Stalle

Tillbaka
Topp