Trubbel med Camber

Köörmit

Medlem
Trubbel med Camber
Hej alla kloka! Jag har ett bekymmer med min Camber Comp 2015.

Det är exakt en sånhär:
https://www.specialized.com/us/en/camber-comp-29/p/65267

Min cykel började låta märkligt under senaste turen (eller så har jag bara inte hört det tidigare). Har på andra cyklar varit med om vevlager som lät lite liknande men det visade sig efter en hel del grubblande komma från framhjulet. Det var lite svårt att lokalisera då jag måste ta i en del, men hjulet glappar i sidled och låter då en del. När jag lossar hjulet så glappar yttre ringarna, men inuti verkar det stumt. Har ingen erfarenhet av den här typen av nav och jag fattar inte vad jag kan göra åt saken.

Alla verkstäder söder om stockholm verkar ha fullt upp ett bra tag framöver, och jag vill ju cykla så snart som möjligt. Nån här som förstår mitt svamliga försök till beskrivning och har några tips?

Jag har verkligen försökt söka men hittar ingen som beskriver samma bekymmer, inte som jag fattar det iaf. Jag försökte bifoga en video som kanske beskriver bekymret tydligare men filformatet accepteras inte. Jag får försöka konvertera om ingen förstår vad jag menar.

Tack på förhand!

Trubbel med Camber
Köörmit sa:
Har på andra cyklar varit med om vevlager som lät lite liknande men det visade sig efter en hel del grubblande komma från framhjulet. Det var lite svårt att lokalisera då jag måste ta i en del, men hjulet glappar i sidled och låter då en del. När jag lossar hjulet så glappar yttre ringarna, men inuti verkar det stumt. Har ingen erfarenhet av den här typen av nav och jag fattar inte vad jag kan göra åt saken.

Lagrena i hjul och vevlager är nog tyvärr känsliga för vatten. Efter att jag doppat min Camber i en sjö för att rensa bort lera var vevlagret kört. Bakhjulnavet är inte heller helt okej efter badet. Jag tror att det är minimalt med fett i lagerbanorna vilket gör dem rostkänsliga.

Du kanske har ett helt annat problem, men bara ett uppslag.

Trubbel med Camber
jfall649 sa:
Jag tror att ett par bilder är en bra idé. Är mycket lättare att hjälpa då. Fota navet, de lösa ringarna och det stumma innehållet :)

Kan nog inte fota mer än navet och peka på "ringarna" som känns glappa. Innehållet vet jag inte hur jag ska kunna fånga. Ringarna skulle kunna vara något som dras åt när axeln träs in och spänns åt. Får göra det när barnen lugnat sig lite.

La upp videon på tuben, visar hjulet på plats och gneket som uppstår när jag bänder.

Trubbel med Camber
Laga och fixa till samma nivå som det var innan är så himla trist. Man blir av med stålar och i bästa fall är det som det var innan, eller sämre eftersom man kanske bara bytte en liten bit av en i övrigt slitan använd grej. Jag försöker i möjligaste mån investera mig ur krisen något går sönder, köpa lite bättre, kostar lite mer men blir bättre och man blir nöjdare. Ett nytt motsvarande hjul kostar väl inte skjortan, laga det gamla och ha som reserv. Eller så uppgraderar du till ett snäpp bättre hjulset, styvare och lättare och får en kvickare roligar hoj med två hjuluppsättningar för olika ändål/reserv.

Trubbel med Camber
jfall649 sa:
Jag tror att ett par bilder är en bra idé. Är mycket lättare att hjälpa då. Fota navet, de lösa ringarna och det stumma innehållet :)

Inte helt lätt att fota... Det jag inte blir klok på är att jag inte hittar nåt att justera. Längst ut sitter ringar (distanser?) som glappar, men de kanske sätter sig när axeln skruvas fast och spänns åt? Stoppar jag in lillfingret kan jag rulla röret/navet, men svårt att avgöra om det glappar. Antar att man bör veta hur man gör och ha rätt verktyg för att demontera?

Bifogar ett par överexponerade bilder där spelet syns.

Bilagor

• 79ACBEC9-3E7B-4957-BABB-AEB1D1A3501F.jpeg
    79ACBEC9-3E7B-4957-BABB-AEB1D1A3501F.jpeg
    169 KB · Besök: 21
  • 6663F476-32A3-43D3-9EDC-ADCD28E16487.jpeg
    6663F476-32A3-43D3-9EDC-ADCD28E16487.jpeg
    163.4 KB · Besök: 20
Trubbel med Camber
Ändhylsorna sitter stilla så fort du dragit åt axeln. Kan säkert vara så att lagrerna fram är tvärslut och behöver bytas. Saker slits.

Senast ändrad:
Trubbel med Camber
BjornR sa:
Ändhylsorna sitter stilla så fort du dragit åt axeln. Kan säkert vara så att lagrerna fram är tvärslut och behöver bytas. Saker slits.

Sant! Frågan är då ifall det är något jag som lekman kan ge mig på eller om det blir att vända sig till LBS? Gissar att ändhylsorna dras av och lagren knackas ut och nya pressas in med nåt special(ized)?

Trubbel med Camber
Du ser ena lagret innanför ändhylsan. Du borde kunna känna med fingret ifall det glappar eller rullar ojämnt.
Eventuellt kan det räcka att plocka bort packningen och spola rent lagret med fettlösare och sedan lägga på nytt fett.

Tillbaka
Topp