Truvativ GXP. Lagerbyte.

Truvativ GXP. Lagerbyte.
Hej!
Mitt fina Truvativ GXP började kärva igår efter knappt ett års användning. Plockade isär det, vilket var enkelt, mätte upp lagren till 24x37x8. Sådana lager verkar inte gå att köpa. Någon som vet? Beställde nyss kompletta lagerskålar men det var inte helt gratis och jag skulle gärna göra iordning de gamla att ha som reserv. Om ingen kan hitta lösa lager så verkar Truvativ vara nåt man ska undvika. Raceface, Shimano mfl har lager som verkar gå att få tag i överallt (25x37x7).

Truvativ GXP. Lagerbyte.
?? står det ingen kod på lagrena, på sidan av dem, det brukar det göra i 99,9% av fallen. med den koden kan du sen identifiera vilket lager det är.

Truvativ GXP. Lagerbyte.
Ingen kod. Bara "Truvativ sealed", vilket var en grov överdrift. Har sökt på måtten på alla kullagershopar jag kan komma på och inte ens google verkar ha några. På mina mavic-hjul stod kod på lagret så de rullar på lager från Jula, 39:- styck...

Truvativ GXP. Lagerbyte.
låter ju väldigt konstigt. ta med dem till nån maskinverkstad där se säljer lager o kolla med dem.

hmm, nån som vet om truvatuv vevarna ä kompatibla med shimanolager, så som man akn använda race-face lagret med shimano vevar. för i så fall skulle det ju i alla fall ha samma innerdiameter.

Truvativ GXP. Lagerbyte.
No_Jah skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte ett vanligt ISIS-lager, isåfall går
> väl det att få tag på lite överallt?

GXP är inte isis utan med genomgående axel

Truvativ GXP. Lagerbyte.
Baltazar skrev:
> No_Jah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte ett vanligt ISIS-lager, isåfall går
> > väl det att få tag på lite överallt?
>
>
> GXP är inte isis utan med genomgående axel

OK!

Är det det som Truvativ kallar För Giga X Pipe?
Isåfall har jag det också på min Koa DR. Dew... :(

Truvativ GXP. Lagerbyte.
No_Jah: Giga X Pipe är GXP ja. varför ledsen över att du har det på din Dr. Dew? Det är ju bara bra med integrerade lager så, större lager som bör hålla bättre.

Truvativ GXP. Lagerbyte.
cerro skrev:
> No_Jah: Giga X Pipe är GXP ja. varför ledsen över
> att du har det på din Dr. Dew? Det är ju bara bra
> med integrerade lager så, större lager som bör
> hålla bättre.

Jag har inget att klaga på vad det gäller lagret än så länge, har väl cyklat ca. 100 mil med det. Men det har ju ganska stor betydelse om det går att köpa nytt eller inte när det väl kroknar.

Truvativ GXP. Lagerbyte.
Jag har kört med ett GXP i ett år, märker inget slitage. Däremot hade jag svårt att få ihop vevpartiet ibörjan vilket gav en knapp milimeters glapp mellan ram och lager. Detta skulle kunna bidra till att det lättare kommer in smuts och vatten i lagrena. Skall se om jag kan hitta något ersättningslager, återkommer om jag lyckas.

Tillbaka
Topp