Trysil på en dag?

AndersJB

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Hallå alla..
Tänkte slänga in min och hustruns cyklar i bussen och ta en roadtrip vecka 31,sugen på att prova Trysil som ska vara fantastiskt.
Men då dom "lediga" dagarna är lite begränsade,och vill även se andra ställen,så har jag bara bokat 2 nätter på hotellet i Trysil....kommer Måndag em,och checkar ut Onsdag morgon för vidare färd.
Blir i princip bara Tisdagen som heldag,så frågan är....vad får man inte missa,och vad kan man hoppa över?

Är ju ingen ungdom längre,älskar dock när det går "in-i-helvete-fort-krashar-du-så-dör-du",men inser att motoriken och reaktionen inte är som en 18-årings längre,så viss begränsning bör iaktagas.
Och hustun är inte sååå begeistrad över att åka dom värsta lederna,och vi ska ju ha kul bägge två!

Rekomendation om bra ställen/leder att börja på?
Roliga nerfarter som ger en rejäl adrenalinkick utan att man behöver vara en fullfjädrad DH-Atlet?
Förstår att man inte hinner se allt,men kanske kan plocka russinen ur kakan?

Drar sen vidare under veckan,blir (självklart) Rörbäcksnäs för vansinnigt vackra stigar,sen även prova cykla på Lugnet i Falun,efter det får vi se hur kroppen känns....boka vidare hotell eller hemfärd får visa sej.

Men Trysil är väl det jag är nyfiken på,vill se det för att kanske om det verkar kul ta en längre vistelse längre fram!
Anders.

erolwi

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Eftersom du skriver ”DH-atlet” så antar jag du främst tänkt åka lift upp och utför ner? Isåfall kanske du blir besviken för Trysil är inget utförsåkarställe på så sätt.

Det finns lift och nedfarter men bara 2,5 nedfart. En av nedfartena (Magic Moose) används flitigt av barnfamiljer och får cyklas utan hets och med hänsyn. De nybyggda 1,5 andra nedfarterna är breda autobahns men riktigt fina, det sista öppnade i går.

Jag skulle lagt upp det såhär:
-Måndag em, röda och svarta spår i Gullia. Inte lift men sjukt roliga och utmanande. Skippa Red Mist.
-Tisdag. Lift i backen och kör nedfarterna, ni hinner alla 2ggr. När ni är nöjda, tillbaka till Gullia och kör rött/svart.

AndersJB

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Eftersom du skriver ”DH-atlet” så antar jag du främst tänkt åka lift upp och utför ner? Isåfall kanske du blir besviken för Trysil är inget utförsåkarställe på så sätt.

Det finns lift och nedfarter men bara 2,5 nedfart. En av nedfartena (Magic Moose) används flitigt av barnfamiljer och får cyklas utan hets och med hänsyn. De nybyggda 1,5 andra nedfarterna är breda autobahns men riktigt fina, det sista öppnade i går.

Jag skulle lagt upp det såhär:
-Måndag em, röda och svarta spår i Gullia. Inte lift men sjukt roliga och utmanande. Skippa Red Mist.
-Tisdag. Lift i backen och kör nedfarterna, ni hinner alla 2ggr. När ni är nöjda, tillbaka till Gullia och kör rött/svart.
Lift är inte det primära,definitivt inte så!
Hela resan handlar om att cykla på roliga och vackra ställen,lite stigar/leder nerför som man knappt behöver ta ett tramptag på,och även natursköna XC-stigar typ Rörbäcksnäs.
Och Gulia har man läst om,tror det är där man hittar det man letar efter.
Tack för tipsen!!

erolwi

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Lift är inte det primära,definitivt inte så!
Hela resan handlar om att cykla på roliga och vackra ställen,lite stigar/leder nerför som man knappt behöver ta ett tramptag på,och även natursköna XC-stigar typ Rörbäcksnäs.
Och Gulia har man läst om,tror det är där man hittar det man letar efter.
Tack för tipsen!!
Ok, ja då är det bara att trampa på i Gullia, 1,5 dagar bränner man lätt där. Har kört nästan 20 mil i Gullia veckan😂.

Startgas

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Jag började med Gullia, sen två åk i Magic Moose med liften, sen pumptrack. Sen duscha, äta och körde vidare till Lofsdalen på kvällen.
Så Trysil kan göras på en dag om man inte behöver se precis varje led.

AndersJB

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Jag började med Gullia, sen två åk i Magic Moose med liften, sen pumptrack. Sen duscha, äta och körde vidare till Lofsdalen på kvällen.
Så Trysil kan göras på en dag om man inte behöver se precis varje led.
Blir väl lite så vårat upplägg med....sticker tidigt måndag morgon,ett snabbstopp i Branäs för att prova några åk där.
Sen checka in i Trysil på kvällen,Tisdag Gulia och några åk i MM hela dagen. Kommer inte hinna alla leder,men hinner nog cykla tillräckligt ändå.
Onsdag morgon ev mer Trysil,eller vidare,får se hur man känner....stannar till i Rörbäcksnäs på vägen mot Falun som det ska checkas in först på kvällen.
Cykla lite på Lugnet under Torsdagen,sen antingen ta ett Scandic i Bollnäs för att cykla i Järvsö,eller hemfärd på kvällen....det är öppet och avgörs på Torsdagen.

ooms

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Blir väl lite så vårat upplägg med....sticker tidigt måndag morgon,ett snabbstopp i Branäs för att prova några åk där.
Sen checka in i Trysil på kvällen,Tisdag Gulia och några åk i MM hela dagen. Kommer inte hinna alla leder,men hinner nog cykla tillräckligt ändå.
Onsdag morgon ev mer Trysil,eller vidare,får se hur man känner....stannar till i Rörbäcksnäs på vägen mot Falun som det ska checkas in först på kvällen.
Cykla lite på Lugnet under Torsdagen,sen antingen ta ett Scandic i Bollnäs för att cykla i Järvsö,eller hemfärd på kvällen....det är öppet och avgörs på Torsdagen.
Vet inte vilken väg du tänkt dig mellan Rörbäcksnäs-Falun, men om du ska genom Rättvik vill jag varna att v31 är det tjockt med raggare där, framförallt kvällstid kan det vara helt kört att komma igenom. Det cruisas alla kvällar, men onsdag eller torsdag är värst om jag minns rätt, kan lätt fastna en timme eller mer i kö genom Rättvik då.

AndersJB

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Vet inte vilken väg du tänkt dig mellan Rörbäcksnäs-Falun, men om du ska genom Rättvik vill jag varna att v31 är det tjockt med raggare där, framförallt kvällstid kan det vara helt kört att komma igenom. Det cruisas alla kvällar, men onsdag eller torsdag är värst om jag minns rätt, kan lätt fastna en timme eller mer i kö genom Rättvik då.
Ahaa...mycket bra att veta!!
Då väljer jag annan väg.👍👍

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Trysil på en dag?
Tjena. Om du vill cykla utför i Falun är Lugnet ok, och Källviken riktigt bra. Vill du köra lite mer vanlig stig finns det mycket annat fint. Skicka pm om du vill ha guide på lite oanlagd stig.

Topp